امروز به یکی از جذاب‌ترین تفریحات مردم مشهد، یعنی رفتن به کافه‌ها می‌پردازیم. از علایق این مردم می‌گوییم و فرهنگ کافه گردی در مشهد را بررسی می‌کنیم.

کافه گردی در مشهد ؛ یک فنجان آرامش!

سلام نو-سرویس گردشگری: دلم خلوتی ساده می‌خواهد؛

چندخطی شعر فروغ،

دو فنجان قهوه

باکمی سکوت

و او، که پایان هر قطعه

دستش را زیر چانه زده و بگوید:

بازهم بخوان!

کافه‌ها از گذشته تا امروز

کافه‌ها از قدیم‌الایام، محل ملاقات اهل هنر، سیاست، روشنفکران، جوانان و افرادی بوده‌اند که هوس می‌کرده‌اند در مکانی دنج، با فنجانی قهوه، برای ساعاتی، دور از زندگی پرمشغله و هیاهوی امروز، با خود و همراهان خود خلوت کنند. می‌توان گفت در حقیقت کافه‌ها، مانند قلب‌های تپنده و پویای شهرها هستند. چه شاعرانی که پشت میزهای چوبی کافه‎ها غزل‎ها سرودند، چه هنرمندانی که با فنجانی قهوه در دست، طرح‎ها را از ذهن خلاق خود تراوش کردند و چه روشنفکرانی که ایده‎های ناب خود را در جمع‌های کوچک خود، به انقلاب‎های فکری بدل کردند.

کافه گردی در مشهد ؛ یک فنجان آرامش!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کافه‎گردی در ایران، با نام‌های نویسندگان بزرگی چون صادق هدایت، جلال ‎آل‎‎احمد و بزرگ علوی گره خورده است. آن‌ها تقریباً هر روز، طبق عادت، پس از انجام کارهای روزانه با گروه دوستانه خود که ربعه نام داشته‎است، در یکی از کافه‌های معروف دور هم می‌نشستند و گفتگو می کردند.

همچنین در گذشته، فرهنگ کافه‌گردی در بین مردان، رواج بیشتری داشته‎است. در واقع آن‌ها این تفریح را، بیشتر تفریحی تنها مربوط به مردان می‌دانستند و ساعت‌ها در قهوه‎خانه‎ها، وقت می‎گذراندند.

خوشبختانه این روزها، حضور زنان و مطالبه‎گری آن‌ها، باعث بروز تغییرات زیادی در نوع دیدگاه مردم، در مسائل مختلف و همچنین کافه‌گردی بانوان شده‎است.

مطمئناً این تغییرات در شهرهای مذهبی مانند مشهد، راهی طولانی‌تر و مسیر ناهموارتری را طی ‌کرده‎ است. در حال حاضر می‌توان فارغ از جنسیت، به کافه‎گردی پرداخت و استان خراسان رضوی از مناطق جذاب، برای یافتن غذاخوری‌ها و کافی شاپ‌هایی باب سلیقه مشکل پسندان است.

در این مطلب قصد داریم به فرهنگ کافه‌نشینی در استان خراسان رضوی و مرکز این استان بپردازیم. امروزه در کلان‎شهرها به خصوص مشهد، کافه گردی یکی از تفریحات مورد علاقه افرادی است که به دنبال ذره‌ای آرامش می‌گردند.

فرهنگ کافه‎‌گردی در مشهد

مردم شهر مشهد، از طرفداران دو آتیشه نوشیدنی‌های هیجان انگیز و کافه‌های دلنشین این شهر هستند.

واقعیت این است که خلاقیت، سلیقه و ارائه بهترین خدمات در کافه‌های شهر مشهد به قدری مطلوب است که اکثر مواقع شما را شوکه می‌کند! به همین دلیل است که فرهنگ کافه‌گردی در این کلان‌شهر کاملاً مشهود و قابل بررسی است.

جوانان و کافه بازی‎‌

همان‌طور که حدس می‌زنید، جوانان مشهدی، اکثریت مخاطبان کافه‌های متنوع این شهر را تشکیل می‌دهند. در بین آن‎ها، برخی به کافی‌شاپ‌های لاکچری، برخی به کافه‌بازی ها و بعضی به کافه کتاب‌ها بیشتر  علاقه‌مندند. اما بیشترین مشتری‌ها، متعلق به دوستداران کافه‌هایی با طراحی‌های خاص و تم‌های جدید و خلاقانه هستند.

به طور معمول، کافه‌بازی‌ها به دلیل ساعات کاری طولانی‌تر که گاهی به دلیل بازی محبوب «مافیا»، از نیمه شب نیز فراتر می‌روند، به شدت از طرف مسئولان این شهر که اهالی آن اکثراً افراد مذهبی و مقید به قوانین شرعی هستند، مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بعضی اوقات، خبرهایی از محدود کردن ساعات بازی و تفکیک جنسیتی، در این نوع مراکز به گوش می‌رسند.

کافه گردی در مشهد ؛ یک فنجان آرامش!

مسئله این است که انتقادها به سبک جدید زندگی جوانان در شهر مشهد، بیشتر از شهرهای دیگر گزارش شده است.

از دیگر دلایلی که باعث بروز اختلاف نظرهای اشخاص مختلف در این باره شده است، بازی‌هایی هستند که به عقیده عده‌ای باعث آسیب‌های اجتماعی، رواج ابتذال و به خطر افتادن عفت عمومی خواهند شد.

اما نظرات اقشار مختلف، در این خصوص بسیار متفاوت است. مخاطبان سرسخت بازی‌های کافه‌ای، بابت این انتقادها بسیار خشمگین شده و درصدد مخالفت و مقابله با محدودیت‌ها برمی‌آیند. اما نظر برخی والدین و ساکنین این شهر، آن است که تفکیک جنسیتی علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر برای جوانان، علاقه‌مندی این قشر را به بازی‌های خانوادگی در محیطی مطلوب‌تر، افزایش می‌دهد.

پلمپ کردن تعدادی از این مکان‌ها و همچنین بازداشت صاحبان آن‌ها، اوقات بسیاری از طرفداران این مراکز محبوب را تلخ کرده است. این گروه معتقدند که تصورات مخالفان این امر، غیرواقعی بوده و آن‌ها تنها به دنبال صرف ساعاتی خوش، به‌وسیله‌ی تفریحی سالم، به دور از هرگونه ابتذال هستند.

محبوب‌ترین انواع کافه‌ها در مشهد

اکنون به فرهنگ کافه‎گردی مردم مشهد، و سلیقه آنان در انتخاب دیگر انواع کافه‌ها می‌پردازیم.

کافه رستوران‌ها، کافه‎ قنادی‎ها

می‌توان گفت در این شهر رتبه اول جذب مشتریان را، کافه رستوران‌ها و یا کافه قنادی‌ها در اختیاردارند. داشتن منوی متنوع که علاوه بر نوشیدنی‌های سرد و گرم و همچنین کیک‌ها و دسرهای هوس‌انگیز، گاهی شامل منوی غذاهای اصلی نیز هست، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها درمیان تمامی مشتریان به خصوص لاکچری‎پسندها است. این نوع کافه‌ها، معمولاً شامل سالن بسته و حیاط رو باز هستند که با طراحی‌های مجلل، اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. در ضمن، پرسنل حاضر در این مراکز، رفتاری به نسبت رسمی‌تر دارند که بیشتر مورد پسند جمع‌های خانوادگی و دورهمی‌های کاری است.

کافه گردی در مشهد ؛ یک فنجان آرامش!

کافه‌های دنج و مدرن

شاید می‌توان گفت کافه بازهای اصیل، کسانی اند که به دنبال محیطی دلچسب، فضایی آرام بخش، موسیقی‌های نوستالژیک یا خاص و افرادی با علاقه مندی‌های مشترک هستند. برای این اشخاص، داشتن منوی غذایی یا خدمات لوکس در اولویت نیست. ساکنین شهر بزرگی همانند مشهد، به خصوص کسانی که در این شهر به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند ترجیح می‌دهند بعضی از اوقات، هدفون به گوش و لپ تاپ به دست، در حالی‌که عطر قهوه بینی‌شان را نوازش می‌کند کارهای خود را پیش ببرند.

کافه گردی در مشهد ؛ یک فنجان آرامش!

همچنین نمی‌توان به راحتی از حس فوق العاده کتاب خوانی در یک کافه کتاب دنج، همانند کافه کتاب ری‌را واقع در بلوار وکیل آباد مشهد، گذشت!

این نوع کافه‌ها علاوه بر ارائه نوشیدنی‌های گرم و سرد گاهی مکان‌هایی دلنشین برای محافلی همانند نقد و معرفی کتاب‌، حافظ خوانی و دورهمی‌های موسیقی هایی و فرهنگی هستند.

تصور کنید، جذاب‎تر شدن هر چه بیشتر این مدل کافه‎ها در این شهر تا چه اندازه به تغییر تصورات منفی درباره کافه‎گردی در مشهد و مهم‎تر از آن به ترویج فرهنگ کتابخوانی، کمک می‎کند.

کافه گالری ها

کافه‌گالری‌هایی همچون کافه‌گالری انسان، واقع در مرکز استان خراسان رضوی، مورد پسند هنرمندان خوش ذوق مشهدی است. چیدمان نوستالژیک فضای این نوع کافه‌ها و همچنین وجود نگارخانه‌ها و بسترهایی برای به نمایش درآوردن آثار هنرمندان، آن‌ها را به محل هایی محبوب خاص پسندان و دوستداران هنر تبدیل کرده است.

سخن آخر

به طور خلاصه بگویم که اگر از جمله عاشقان کافئین و علاقه‎مند به ملاقات افراد خاص هستید، همین حالا از خانه بیرون بزنید و خود را به سپری کردن ساعاتی دور از شلوغی‌ها و مشغله‌های زندگی امروزی میهمان کنید!

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید