۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 55356263

این سد بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمارود در مینودشت ساخته شده است.سد نرماب می‌تواند کشاورزی پایین دست را متحول کرده و جهشی در تولید ایجاد کند. با تکمیل این سد ۲۴ هزار هکتار از آب موردنیاز بخش کشاورزی منطقه شرق استان نیز تأمین می‌شود.

آشنایی با بزرگترین سد مخزنی گلستان

به گزارش سلام نو، سد نرماب چهل چای از طرح های ملی وزارت نیرو بوده و ساخت آن در سال ۱۳۹۱ بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمارود در شهرستان مینودشت گلستان آغاز شد. میزان ذخیره آب سد نرماب چهل چای مینودشت معادل ذخیره آب سه سد "بوستان، گلستان و وشمگیر" استان است. تکمیل این سد علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را نیز تامین کرده و نقش زیادی در جلوگیری از سیل ‌های احتمالی خواهد داشت.

آشنایی با بزرگترین سد مخزنی گلستان

سد نرماب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان گلستان با ارتفاع ۶۰ متر و ذخیره‌ سازی ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب، از سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود تا سال ۹۵ ساخته و به بهره‌ برداری برسد که تا سال ۱۴۰۰ طول کشید. آب شرب استان گلستان عمدتا از منابع آب زیرزمینی تأمین می ‌شود. علاوه براین، سد نرماب می ‌تواند کشاورزی پایین دست را متحول کرده و جهشی در تولید ایجاد کند. با تکمیل این سد ۲۴ هزار هکتار از آب موردنیاز بخش کشاورزی منطقه شرق استان نیز تأمین می شود. تأمین آب صنایع و محیط زیست از دیگر برنامه‌ های پیش بینی شده برای این سد است.

آشنایی با بزرگترین سد مخزنی گلستان

اگر این سد در زمان مقرر به پایان می رسید، در سیل فروردین ۹۸ می توانست به داد این استان برسد و خسارت ‌های ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی آن را دست ‌کم به نصف کاهش دهد. علاوه براین شرایط مهمترین کارکرد این سد مخزنی، سیرآب کردن حدود ۵۵۰ هزار نفر در ۱۳۰ روستا و ۴ شهر در شرق استان گلستان است. سد نرماب بزرگترین، مهمترین و حساس‌ ترین سد استان گلستان است و مهار بخش زیادی از سیلاب شرق استان با این سد امکانپذیر است. آبیاری هزاران هکتار اراضی و تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب صنعت از دیگر مزایای این سد بزرگ در استان است که با تامین اعتبار و آبگیری اولیه سد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ می ‌توان از آن بهره مند شد. در این میان جابه جایی روستای جنگلده بالا برای آبگیری سد نرماب یک موضوع ضروری است چراکه این روستا در مخزن سد واقع شده و با آغاز آبگیری سد، این روستا زیرآب خواهد رفت که قرار است این امر انجام شود.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید