دولت در راستای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی، از شب گذشته دو یارانه کمک معیشتی۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک‌ جامعه واریز کرده است.

تصمیم جدید دولت برای یارانه معیشتی این ماه | این یارانه برای چه کسانی است؟
به گزارش سلام نو، پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی تصویب شده است. یارانه معیشتی ترکیبی است از چند یارانه که مجلس تصویب کرده است. یارانه معیشتی جدید به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. میزان افزایش یارانه معیشتی در سال آینده را در ادامه این خبر می خوانید. سی امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

دولت در راستای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی، از شب گذشته دو یارانه کمک معیشتی۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک‌ جامعه واریز کرده است.

 همزمان با گزارش حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور به مردم که شب گذشته به صورت زنده از طریق رسانه ملی انجام شد، واریز یارانه حمایتی به ۹ دهک مورد نظر دولت آغاز شد.

بر اساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرد و مقامات بانک مرکزی و سازمان هدفمندی آن را تکرار کردند، یارانه حمایتی برای ۳ دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک با درآمد بیشتر به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان ماهانه واریز شد.

البته این مبالغ هنوز قابل برداشت نیست و در موقع مقرر از طریق دولت اعلام و قابل برداشت خواهد شد.

همچنین برخی از بانک‌ها پیامک دادند که «بسته حمایتی طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها نوبت اول به حساب شما واریز گردید که پس از اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قابل برداشت می‌باشد»، همچنین پیامک دیگری به همین مضمون برای یارانه نوبت دوم نیز از طریق این بانک اعلام شده است.

به گزارش فارس، برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس، اعلام کردند از مبالغ واریز شده یارانه حمایتی دولت قسط ۳۱ هزار تومانی بابت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه در دوران کرونا نیز کسر شده است.

​یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بناست روند حذف ارز ترجیحی کالاها ادامه داشته باشد یارانه هر فرد باید حداقل به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

محمد حسن آصفری با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش نرخ نان و ماکارونی بیان کرد: اینکه ما تاکید داریم حذف ارز ترجیحی منجر به فشار به مردم می‌شود، یکی از نمونه‌های پس لرزه آن اکنون در بحث ماکارونی و نان‌های صنعتی قابل مشاهده است. دولت باید نظارت خود را بر توزیع ارز ترجیحی افزایش دهد تا اینکه بخواهد آن را حذف کند. حذف یک باره ارز ترجیحی افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید نظارت خود را افزایش دهد و بسنجد که آیا به فردی که ارز ترجیحی را می‌دهد صلاحیت دارد؟ آیا کالایی که تولید کرده و یا وارد می‌کند را در اختیار مردم قرار می‌دهد؟ حذف ارز ترجیحی آثار نامطلوبی به همراه دارد. ماکارونی که خوراک اقشار پایین و متوسط جامعه است با افزایش نرخ از سفره‌ها حذف می‌شود. افزایش سه برابری نرخ ماکارونی قطعا به مردم فشار وارد می‌کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه‌ها را افزایش دهد. یارانه ۴۵ هزارتومانی دیگر دردی از مردم دوا نمی‌کند. اگر بناست ارز ترجیحی حذف شود باید به هر فرد حداقل ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی‌آید.

وی در ادامه تاکید کرد: توقع است قبل از حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ها افزایش یابد. ۶۰ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند. خوراک این قشر موادی ساده نظیر ماکارونی و نان‌های صنعتی بود. انتظار می‌رود اگر قرار است این روند ادامه یابد دولت در کوتاه‌ترین زمان نسبت به افزایش یارانه‌ها اقدام کند. نباید با گرانی فشار بیشتری بر مردم تحمیل شود.

منتظر یارانه معیشتی جدید دولت باشید

​علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس گفت: باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه برنج را مدنظر قرار دهد.

علی بابایی کارنامی ضمن تاکید بر این نکته که ۶۰ الی ۷۰ درصد تولید برنج در استان های شمالی است، با اشاره به افزایش قیمت برنج تاکید کرد: دولت باید قیمت خرید تضمینی برنج را مورد بررسی قرار دهد و نباید به بهانه افزایش قیمت بر سر تولید کننده بکوبیم.

وی با بیان اینکه قیمت مندرج برنج در بازار قیمت واقعی است، گفت: مواد اولیه برای تولید برنج در کشور گران شده است، به عنوان مثال هزینه کود شیمیایی، هزینه کاشت کارگر و تامین آب رو به افزایش بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امسال در استان‌های شمالی منابع آبی برای مباحث کشاورزی ۷ درصد افزایش پیدا کرد ضمن اینکه کشاورز دغدغه های دیگری هم دارد.

بابایی کارنامی با اشاره به سیاست هایی که در چند سال گذشته موجب بهره وری مناسب نشده است، گفت: دولت باید حمایت لازم را از کشاورزان انجام می داد که متاسفانه به درست صورت نپذیرفت.

نماینده مردم ساری با بیان اینکه دولت باید به سمت آبیاری قطره حرکت می‌کرد، اظهار کرد: سیستم مکانیزاسیون در بحث آبدهی در کشاورزی رخ نداده است لذا این دیگر کار کشاورز نیست و کار دولت است و وقتی این کار انجام نشده، کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت می‌کند و وقتی کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت کند دیگر قیمت برنج افزایش پیدا خواهد کرد.

بابایی کارنامی ادامه داد: ما تا رسیدن به استانداردهای حمایتی از کشاورزان فاصله زیادی داریم اما باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه تولید کالاهای اساسی به عنوان برنج را مدنظر قرار دهد. به عنوان مثال اگر برنج کیلویی ۹۰ هزار تومان است، ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند و یارانه مذکور به مصرف‌کننده ارائه شود. بنابراین این مسئله هیچ اشکالی ندارد چرا که دولت سالیانه میلیاردها تومان یارانه پرداخت می‌کند و باید این بخش مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم ساری بیان داشت: متاسفانه اولین مشکلی که ما در موضوع معرفی کالاهایی اساسی داریم این است که برنج به عنوان کالای اساسی خانوار محاسبه نمی شود و این مسئله باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنج یک کالای استراتژیک است، گفت: وقتی برنج جزو سبد کالای اساسی قرار گیرد طبیعی است که سیاست های که شامل سایر کالاها شده، شامل برنج هم خواهد شد.

بابایی کارنامی تاکید کرد: ما نباید به بهانه حمایت از مصرف کننده بر سر کشاورز بکوبیم کاری که در بحث مرکبات بر سر کشاورز می‌آوریم چرا که کشاورزان یک سال برای تولید محصول خود زحمت کشیده و بعد تاکید دارند که محصولشان خریداری شود و مسئولین هم می‌گویند این محصول را خریداری خواهند کرد اما زمان برداشت محصول که می‌رسد، دولت دست به صادرات می‌زند.

نماینده مردم ساری تاکید کرد: متاسفانه در سال جاری اکثریت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مناطق شمالی خسارات زیادی متحمل شده و ورشکست شدند و این خسارات را دولت به این این بخش وارد کرده است و در بحث برنج هم همین موضوعات وجود دارد.

یارانه معیشتی اردیبهشت ساعت ۲۴ امروز شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

«سی امین»مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه۱۴۰۱ واریز می‌شود.

در این مرحله از واریز نیز به خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی یادآورشد: «هفدهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده هایی که این وام را دریافت نموده اند، کسر خواهد شد.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ های کشور، در این مرحله از واریز به خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

هفدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

سی‌امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: سی‌امین مرحله یارانه معیشتی (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اردیبهشت‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

نحوه بودجه بندی دولت برای واریز دو یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی موجب ابهام شد.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

این موضوع موجب ابهام برای واریز یارانه معیشتی بنزین فروردین ماه شد. یارانه معیشتی بنزین طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود.

براساس برنامه دولت باید در روز چهارشنبه هفته آینده یعنی ۱۰ فروردین ماه یارانه معیشتی بنزین به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود. این یارانه در ساعت ۲۴ پرداخت می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، مبلغ یارانه بنزین خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

همچنین شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

اگرچه مجوز سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده اما به نظر می‌رسد امسال واریز سهمیه بنزین نوروزی با اما و اگرهایی همراه باشد

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر ۵۵ هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

اگرچه مجوز سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده اما به نظر می‌رسد امسال هم مانند دو سال گذشته سهمیه بنزین نوروزی واریز نمی‌شود. این خبر را معاون وزیر نفت هم تایید کرد.

معاون وزیر نفت درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی گفت: هنوز تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص نیست. جلیل سالاری گفت: در دولت هیچ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی تشکیل نشده و دستوری هم به ما داده نشده است.  این در حالی است که در سال‌های قبل، در نخستین روزهای اسفند، تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود. در سال‌های قبل از ۹۸ که دولت سهمیه بنزین نوروزی واریز می‌کرد در هفته اول نوروز تخصیص سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود و نهایتا تصمیم‌گیری درباره میزان سهمیه بنزین به روزهای میانی اسفندماه موکول می‌شد.

اما امسال به نیمه اسفندماه رسیده‌ایم و هم وزارت نفت دستور واریز سهمیه بنزین نوروزی را دریافت نکرده است. پیش از این رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود احتمالا دولت برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروز، منتظر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کروناست که مشخص شود آیا امسال مجوز سفر نوروزی صادر می‌شود یا نه.

حالا یک هفته از دستور ستاد ملی مقابله با کرونا گذشته و خبری از واریز سهمیه بنزین نوروز نیست. بر این اساس می‌توان گفت واریز سهمیه بنزین نوروزی منتفی است. مگر اینکه دولت در یک برنامه ناگهان و تصمیم خلق‌الساعه تصمیم بگیرد مردم را در شب عید غافلگیر کند.

چند دلیل واریز نشدن سهمیه بنزین

پیش از این هم گمانه‌هایی در خصوص واریز نشدن سهمیه بنزین نوروزی مطرح بود. یکی از این دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور است. کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که احتمالا در تعطیلات نوروز، میزان مصرف بنزین روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد.

به عبارتی میزان مصرف بنزین به خودی خود در کشور بالاست و تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری به خودروها برای نوروز، میزان مصرف را بیشتر می‌کند. آن هم در حالی که اخیرا، نگرانی‌ها درباره افزایش مصرف بنزین شدت گرفته و حتی وزیر نفت مساله واردات بنزین را مطرح کرده است.

از طرف دیگر، با افزایش قیمت جهانی نفت، هر روز یارانه پرداختی دولت برای بنزین افزایش پیدا می‌کند. در یکی دو ماه اخیر بارها عنوان شد که قیمت واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان است اما دولت این بنزین را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به دست مردم می‌رساند. واریز سهمیه بنزین نوروزی به معنای افزایش یارانه نجومی است که دولت برای بنزین پرداخت می‌کند. این هم دلیل دیگری است که سبب می‌شود دولت نخواهد و نتواند در این شرایط سهمیه بنزین نوروزی به مردم بدهد.

در دو سال گذشته، دولت در آستانه سال نو، یارانه نقدی جدیدی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز می‌کرد. امسال هم وزیر کار از بسته معیشتی عید رونمایی کرده است. اما ماجرای بسته معیشتی عید چیست؟

یارانه معیشتی کمک مالی است که به افراد کم درآمد داده می شود.یارانه معیشتی به صورت نقدی و گاهی پنهان برای مردم در نظر گرفته می شود.ابراهیم رئیسی در زمان مبارزات انتخاباتی وعده افزایش یارانه معیشتی را داد. کمیسیون امور داخلی کشور از رقم یارانه معیشتی  و بالا بودن حجم آن گفت.اخبار یارانه معیشتی را با ما بخوانید.

اگرچه حجت عبدالملکی جزئیاتی از یارانه عید نوروز اعلام نکرده اما پیگری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد بسته معیشتی نورو ز، یارانه نقدی است که دولت به مردم پرداخت می‌کند.

هنوز مشخص نیست بسته معیشتی عید، در قالب سبد کالاست و یا یارانه نقدی. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد دولت قصد دارد در اسفند ماه و در آستانه سال جدید، علاوه بر یارانه‌های معمول، مبلغی به‌عنوان عیدی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز کند. بر این اساس به احتمال زیاد و طبق سنوات گذشته، بسته معیشتی عید، یارانه نقدی است.

یارانه معیشتی مبلغ بسته معیشتی عید چقدر است؟

مبلغ بسته معیشتی نوروز هنوز مشخص نیست. پیشنهاد واریز یارانه نوروز مطرح شده و لیست مشمولان هم آماده شده است. اما مبلغ یارانه نوروز، منتظر دستور رئیس جمهور و نظر سازمان برنامه و بودجه است. یعنی باید منتظر ماند و دید سازمان برنامه و بودجه چه اعتباری برای این یارانه تخصیص می‌دهد.

وزیر کار هم گفته بود پیشنهاد پرداخت بسته معیشتی عید را به معاون اول رئیس جمهور داده‌ایم، جمع‌بندی نهایی برای تهیه این بسته معیشتی صورت گرفته و مردم باید منتظر خبر آن از سوی مقامات ذی ربط باشند.

فرودین ۱۴۰۰ دولت یارانه‌ای را تحت عنوان بسته معیشتی رمضان به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد که قرار بود مبلغ آن، معادل یارانه معیشتی باشد. اما پس از واریز مشخص شد که مبلغ یارانه واریزی کمتر از یارانه معیشتی بوده است

مشمولان بسته معیشتی عید

چه کسانی بسته معیشتی نوروز را دریافت می‌کنند؟ پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد لیستی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واریز یارانه نوروز مشخص کرده، شامل چهار دهک اول درآمدی جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند.

یعنی حدود ۳۲ میلیون نفر مشمول بسته معیشتی عید می‌شوند. به عبارت دیگر، اگرچه گفته می‌شود احتمالا مبلغ یارانه نوروز،‌ معادل یارانه معیشتی است اما مشمولان یارانه نوروز و یارانه معیشتی یکسان نیستند. احتمالا همان افرادی که یارانه ۲۲ بهمن را دریافت کردند، می‌توانند منتظر دریافت بسته معیشتی عید هم باشند.

برآورد دولت این است که برای سه دهک اول یارانه‌ای حدود به ۴ دهک بعدی هم پرداخت یارانه به صورتی دیگر است جزییات طرح را در گزارش بخوانید.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، خبر داد. این نماینده مجلس از حذف قطعی ارز ترجیحی نهاده های دامی و دانه های روغنی خبر داد بنابراین  این اقلام با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند. 

قادری با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد، تصریح کرد: دولت مابه التفاوت قیمت کالاهای اساسی را در قالب کارت معیشتی و یارانه به مردم پرداخت خواهد کرد. 

وی افزود: برآورد دولت این است که برای سه دهک اول یارانه‌ای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و به ۴ دهک بعدی حدود ۹۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت کند که این اعداد مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی است. همچنین قرار است تمام یارانه های پرداختی را در یک قالب به مردم پرداخت کند./دیده‌یان ایران

وعده افزایش یارانه معیشتی

یارانه معیشتیدر زمان مبارزات انتخاباتی ابراهیم رئیسی شش وعده معیشتی برای خانوارها داده بود که دو وعده آن مربوط به پرداخت کارت اعتباری معیشتی ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی بود.

ابراهیم رئیسی وعده داده بود  در صورتی که رئیس جمهور شود، به خانوارهای دهک اول، دوم و سوم کارت اعتباری معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بدهد و به خانوارهای دهک چهارم و پنجم کارت معیشت ۱۰۰ هزار تومانی.

اما او همان زمان هم گفته بود که این وعده به مخض روی کار آمدن دولت او محقق نمی‌شود و احتمالا مشمولان از آذرماه باید منتظر اجرای این طرح و دریافت یارانه جدید باشند. پس بر این اساس باید گفت مبلغ یارانه شهریور ماه تغییری نخواهد کرد و به روال قبل است.اما ترکیب تیم اقتصادی کابینه رئیسی هم به گونه‌ای است که احتمال می‌رود مساله افزایش یارانه‌ها در این دولت کلید بخورد.

حجت‌الله عبدالملکی که به عنوان وزیر کار دولت رئیسی معرفی شده است، طرفدار افزایش یارانه‌هاست. او در سال ۹۶ مساله افزایش یارانه نقدی را مطرح کرده و گفته بود « قابلیت سه برابر شدن یارانه‌ها برای سه دهک اول وجود دارد.»حالا چنانچه او بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد احتمالا یکی از برنامه‌های او افزایش یارانه نقدی است. البته اگر بودجه دولت اجازه بدهد.

دولت باید تا ساعتی دیگر آخرین یارانه معیشتی امسال را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، یارانه بعدی به سال بعد موکول می‌شود. یارانه معیشتی بنزین اسفند ماه تا ساعتی دیگر به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز می‌شود.

مبلغ یارانه معیشتی یا یارانه بنزین خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

گروهی از خانوارها در آذر ماه سال گذشته مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که اقساط آن از مبلغ یارانه کسر می‌شود. در این ماه پانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

این یارانه قاعدتا باید ساعت ۲۴ فردا سه‌شنبه ۱۰ اسفند ماه واریز می‌شد. اما از آنجایی که فردا تعطیل رسمی است، واریز یارانه به ساعت ۲۴ امروز موکول شد.

این یارانه آخرین نوبت یارانه معیشتی بنزین در سال جاری است و واریزی بعدی به سال آینده موکول می‌شود.

در لایحه بودجه سال آینده دولت بودجه دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی را به صورت یک جا آورده و آن را جدا نکرده است. آنطور که از بودجه مشخص است، احتمالا در سال آینده این دو یارانه به صورت جداگانه و با فاصله ده روزه واریز نمی‌شود و یک جا پرداخت می‌شود.

همچنین دولت در لایحه بودجه مشخص کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت سه ماه سه دهک از یارانه‌بگیران را شناسایی می‌کند. بنابراین دولت قصد دارد سه دهک از یارانه‌بگیران نقدی را حذف کند و فقط ۶۰ میلیون نفر هر دو یارانه را دریافت می‌کند.

اگر این سه دهک حذف شوند، دولت می‌تواند یارانه‌ها را ترکیب کند و به صورت یک جا واریز شود.

فردا مبعث پیامبر است و پیش‌بینی می‌شد که دولت همانند روز ۲۲ بهمن ماه یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی واریز کند که تاکنون اطلاعه‌ای در این خصوص منتشر نشده است.

البته در روز ۲۲ بهمن ماه نیز چند ساعت قبل از انجام واریزی، اطلاعیه آن صادر کنند. بنابراین هنوز امیدی به واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی (اسفند ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه (۱۰ اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

 «امید حاجتی» افزود : بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز سه شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، پانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد

 یارانه معیشتی برای حمایت از خانوارها پرداخت شد. یارانه معیشتی هر ماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.مبلغ یارانه معیشتی برای هر نفر ۵۵ هزار  تومان است . مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۱۰ اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه معیشتی بهمن‌ماه واریز شدبه پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی (بهمن ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز یکشنبه (۱۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، بیستمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، هفتمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند در این ماه کسر خواهد شد.

شرایط ثبت نام یارانه نقدی 

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه به مصوبه تبصره چهارده قانون بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به مصوبه تبصره چهارده قانون بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داد.

یارنه نقدی به هدف کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بود. یارانه نقدی در ایارن به این صورت بود که بخشی از یارانه‌ها از مواد سوختی و خوراکی و... حذف شد و به صورت نقدی پرداخت شد. یارانه نقدی اولین بار در سال ۸۹ به حساب مردم واریز شد. با توجه به افزایش تورم هر ازگاهی بحث افزایش یارانه نقدی نیز مطرح می‌شود. برای اطلاع از جزئیات اخبار مربوط به افزایش یارانه نقدی با این خبر همراه باشید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به مصوبه تبصره چهارده قانون بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داد.

محمدباقر نوبخت، به مصوبه تبصره چهارده قانون بودجه ۱۴۰۰ و تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داد.

وی با اشاره به زمان و نحوه تحویل دولت به کابینه جدید گفت: تمام پیش‌بینی‌هایی که برای یک انتقال مثبت و موثر قدرت و امور اجرایی شده بود به خوبی در حال انجام است.

معاون رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از ایرانیان داخل و خارج از کشور به دلیل شرکت در انتخابات، بیان کرد: امید بر این است که دولت دوازدهم ظرف یک ماه و چند روز باقی مانده تا پایان دولت، همه امور جاری و همچنین طرح‌های عمرانی را به پایان برساند و زمینه را برای انتقال قدرت به دولت جدید فراهم کند (باشگاه خبرنگاران جوان).

جزئیات ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید

امید حاجت، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز چندی پیش فرایند ثبت‌نام جاماندگان یا درخواست‌کنندگان جدید برای دریافت یارانه‌ها را تشریح کرد.

این مقام مسئول گفت: امسال منابع ما برای پرداخت یارانه ۳۵ درصد رشد کرده است. سال گذشته منابع ما ۲۵۰هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: یک هفته‌ای است که آئین‌نامه ثبت‌نام یارانه‌گیران جدید توسط دولت ابلاغ شده است.

حاجت گفت: منابع امسال سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تقریبا مانند سال گذشته است و ما باید برای پرداخت یارانه به یارانه‌بگیران جدید با مصلحت‌سنجی و همچنین اولویت‌بندی اقدام کنیم.

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: وظیفه ما در ثبت نام‌های جدید تحویل گرفتن لیست نهایی از وزارت رفاه است و بعد از طی شدن مراحلی نظیر آزمون وسع و صحت‌سنجی‌ها، ملزوم به پرداخت یارانه به لفراد جدید هستیم.

او بیان کرد: نزدیک‌ترین موعد زمانی برای ثبت‌نام یارانه‌بگیران جدید یک یا دو ماه آینده [تیر و مرداد ۱۴۰۰]است (شبکه خبر).

سرانجام بعد از چند بار تکلیفی که در قانون بودجه برعهده دولت جهت ثبت نام از جاماندگان یارانه نقدی گذاشته شده بود، هیات وزیران در اوایل خرداد ماه سال جاری نسبت به تصویب آیین‌نامه مربوط به ثبت نام جاماندگان از یارانه نقدی و معیشتی براساس تبصره ۱۴ قانون بودجه اقدام کرد.

طبق این مصوبه ثبت نام کلیه افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی، یارانه حمایت معیشتی خانوار و سایر یارانه‌ها از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده اند و افرادی که منصرف شده اند و همچنین پرداخت یارانه نقدی به افراد واجد شرایط، براساس دستورالعمل مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعیین و در حد وصولی دریافتی‌ها (منابع) جدول تبصره (۱۴) انجام خواهد شد.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد که امکانات مورد استفاده متقاضیان دریافت یارانه نظیر سامانه ثبت اعتراضات، پاسخگویی، آزمون وسع و پیامکی را ضمن انجام آموزش‌های لازم در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

اما طی این مدت برخی داوطلبان برای ثبت نام یارانه به صورت حضوری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کرده و یا این‌که ابهاماتی در رابطه با نحوه‌ی ثبت نام داشته‌اند، اما لازم به یادآوری است که تا زمانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرایط وبت نام را فراهم نکرده و در این رابطه اطلاع رسانی نکند هیچ ضرورتی برای مراجعه وجود ندارد.

این در شرایطی است که طبق اعلام اخیر حاجتی -رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها - پیش از این طی جلسات متعددی که بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه برگزار شده توافقاتی در رابطه با تبادل بانک‌های اطلاعاتی صورت گرفته و وزارت رفاه مسئولیت آماده سازی بستر ثبت نام از جاماندگان را برعهده دارد و هر زمان که ثبت نام نهایی صورت گرفته و لیست متقاضیان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شود، آنگاه این سازمان پرداخت را در یارانه آن ماه اعمال خواهد کرد.

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته بود که منابع لازم جهت ورود افراد جدید با استفاده از ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ درصد منابع که در قانون وجود دارد، فراهم شده و این سازمان آمادگی پرداخت جدید را خواهد داشت.

شرایط ثبت نام

براین اساس با فراهم شدن بسترهای لازم از سوی وزارت رفاه ثبت نام باز هم حضوری نبوده و از طریق آدرس الکترونیکی انجام می‌شود که آن را این وزارتخانه اطلاع رسانی خواهد کرد؛ بنابراین هیچ یک از متقاضیان نباید هیچ‌گونه مراجعه حضوری به وزارت رفاه یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته باشند.

در حالی قرار است تعدادی جدید به لیست یارانه بگیران اضافه شود که در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون نفر در قالب ۲۴ میلیون خانوار یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که شروع پرداخت آن از سال ۱۳۸۹ بوده و تاکنون مبلغ تغییری نکرده است. این در حالی است که بارها در قانون بودجه دولت مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی بوده، ولی موفقیت چندانی در آن نداشت و در سال جاری نیز این تکلیف در قانون بودجه حذف شده است.

از سویی طبق گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر ۱۹.۷ میلیون خانوار شامل حدود ۶۰ میلیون نفر در هر ماه یارانه معیشتی دریافت می‌کنند که از آبان ماه سال ۱۳۹۸ با افزایش قیمت بنزین در دستور کار پرداخت قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید