سولماز اصل‌دینی؛ ایرانگرد، جهانگرد و عاشق سفره. دانش‌آموخته‌ی ادبیات فارسی و نویسنده کتاب «یک چمدان خاطره» هست. به نظر میاد سفر عجیب پخته‌ش کرده، آرامش و نوعی آهستگی رو از جنس روایت و سفر کردنش می‌شه تشخیص داد. اون در سفری به کرمان از جاذبه‌های گردشگری و دلبری‌های این دیار می‌گه، پس با ما همراه باشید تا از طریق سولماز اصل‌دینی بیشتر راجع‌به کرمان و دیدنی‌هاش بدونیم.

جاذبه‌های گردشگری کرمان به روایت سولماز اصل‌دینی

سلام نو-سرویس گردشگری: سولماز از تجربه اولین سفر به کرمان و همراهی راهنما این‌طور می‌گه: "بار اول است که به کرمان سفر می‌کنم و اصولاً همیشه اولین تجربه‌ها هیجان‌انگیز هستند. از هواپیما که پیاده می‌شوم مهمان‌دار جعبه‌ی کوچکی با آرم شرکت هواپیمایی ماهان و با طعم کلمپه‌ی کرمان به دستم می‌دهد. سعی می‌کنم صحبت‌های بانوی همدانی را که عروس کرمانی‌ها شده بود و سالیان زیادی در کرمان زندگی کرده ‌بود فراموش کنم که با تعجب از من پرسیده بود: از این همه شهر، کرمان چرا؟ استقبال گرم دوستان کرمانی در فرودگاه که قرار بود در این سه روزه راهنما و همراهم باشند دلگرمم می‌کند. شهرها هم مثل آدم‌ها هستند، بعضی‌هاشان در همان نگاه اول خودشان را در دل آدم جا می‌کنند."

جاذبه‌های گردشگری کرمان به روایت سولماز اصل‌دینی

اون درباره بازدید از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز کرمان تعریف می‌کنه: "بعد از بازدید از موزه‌ی هرندی که در باغ با طراوتی واقع است به سمت مجموعه‌ی گنجعلی‌خان و بازار می‌رویم. میدانی گشاده و دل‌باز با کاروانسرا و حمام و آب‌انبار و بازاری که به آن منتهی می‌شود. هوا بهاری است، آسمان آبی از پس دیوارهای آجری میدان کنتراستی چشم‌نواز پدید آورده که به دیده، نیکو می‌نشیند. اطلسی‌ها در باغچه‌های میان میدان با نسیم ملایمی شادمانه می‌رقصند. وارد کاروانسرا می‌شویم اما قبل از آن بر درگاهش سعی در خواندن شعری می‌کنیم که با خط بنّایی یا معقلی به شکل درآمیخته در فضای مربعی شکلی استادانه جاداده‌اند. فضای کاروانسرا صمیمی‌ست غرفه‌ها صنایع دستی زیبایی می‌فروشند که هوش از سرم می‌برند می‌گویند نامش پته‌دوزی است و هنر اصیل مردم کرمان است. بعدتر قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین اثر پته‌دوزی را در مقبره‌ی شاه‌نعمت‌الله ولی می‌بینم که بر سنگ مزارش کشیده‌اند."

جاذبه‌های گردشگری کرمان به روایت سولماز اصل‌دینی

سولماز در ادامه از بازار و مغازه‌های هیجان‌انگیزش، حمامی با تغییر کاربری و زنده شدن خاطرات می‌گه: "بازار پر است از ادویه‌فروشی‌هایی که زیره و قووتو و قهوه‌ی خرما می‌فروشند و مس‌فروشی‌هایی که از دیگ و لیوان تا گردنبند و گل و بلبل با مس ساخته‌اند، هر چه باشد یکی از بزرگ‌ترین معدن‌های مس جهان را در استانشان دارند. به پیشنهاد دوستان کرمانی برای رفع خستگی وارد کافه رستورانی سنتی و خوش رنگ‌ولعاب می‌شویم که قدیم‌ترها حمام بوده قدم در دالان که می‌گذارم نوازندگان شروع به نواختن می‌کنند. صدایی آشنا در گوشم می‌پیچد و خاطره‌ای از دوردست‌های خیال ناگاه از درون سربرمی‌آورد «من یه پرنده‌م ...آرزو دارم تو باغم باشی ..». می‌گویند عطرها قراولان خاطره‌ها هستند، من می‌گویم ترانه‌ها هم و شاید شعرها، شعری را که به خط بنایی سر در کاروانسرا خوانده‌ام دم می‌گیرم :

غرض نقشی‌ست کز ما باز ماند

که هستی را نمی‌بینم بقایی

مگر صاحبدلی کز روی رحمت

کند در حق مسکینان دعایی"

جاذبه‌های گردشگری کرمان به روایت سولماز اصل‌دینی
شعر را بر ستون سمت راست ورودی کاروانسرا می‌توانید بیابید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید