داریوش مهرجویی کارگردان و فیلمنامه‌نویس برجسته‌ی ایرانی و یکی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران به شمار می‌آید. مهرجویی با ساخت فیلم «گاو» سینمای ایران را به دیگر کشورهای جهان معرفی کرد و به شهرت فراوانی رسید. علاوه‌بر «گاو» او فیلم‌های ماندگاری همچون «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «درخت گلابی»، «سارا» و ... را کارگردانی کرده است.

بررسی فیلم های رضا عطاران و داریوش مهرجویی

اکران دوم نوروز معمولا زمان خوبی برای روی پرده رفتن فیلم های مهم و پرمخاطب است. فیلم مغز استخوان به کارگردانی حمیدرضا قربانی به همراه فیلم‌های «انفرادی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی اکران‌شان را از عید فطر سال ۱۴۰۱ آغاز کردند. قابل ذکر است که این سه فیلم هم‌اکنون نیز در سینماهای سراسر کشور در حال اکران هستند و علاقه‌مندان به تماشای این فیلم‌ها می‌توانند برای تهیه‌ی بلیت به سایت سینماتیکت مراجعه کنند. در ادامه مرور مختصری به کارنامه‌ی هنری بازیگر فیلم «انفرادی»، رضا عطاران و کارگردان فیلم «لامینور»، داریوش مهرجویی داریم.

رضا عطاران

نام رضا عطاران برای نقش بستن لبخند به لب هر فردی کافی است. او محبوب‌ترین بازیگر کمدی سینمای ایران است، بازیگری که اگر دریک فیلم باشد سبب خوشبختی آن فیلم شده و فروش بالای آن فیلم را تضمین می‌کند. با نگاهی اجمالی به کارنامه‌ی رضا عطاران می‌توان فهمید که او در انتخاب نقش‌هایش بسیار حساب‌شده عمل کرده و وسواس فراوانی به خرج داده است، چه‌بسا او برای چندین سال فعالیتی در سینما یا تلوزیون نداشته اما هیچ‌وقت از یاد تماشاگران فراموش نشده است. به‌طوری‌که حتی امروزه بعد از گذشت حدود ۲۰ سال از سریال‌های تلوزیونی او همچون«خانه به دوش»، «بزنگاه» و ... هنوز هم این سریال‌ها نزد مخاطبان محبوب هستند و با تماشای دوباره‌ی آنها لبخند بر لبان تماشگر نقش می‌بندد. قابل ذکر است که عطاران بازیگری منحصربه‌فردی است که هم در کاراکتر طنز و هم در کاراکتر جدی همواره می‌درخشد. او تجربه‌ی بازی در فیلم‌های کمدی همچون «ورود آقایان ممنوع»، «نهنگ عنبر»، «هزارپا» و ... را دارد و هم در فیلم‌هایی با سوژه‌ای اجتماعی همچون «دهلیز»، «روشن» و ... ایفای نقش کرده است.

رضا عطاران

فیلم «زیر نظر» ساخته‌ی مجید صالحی با بازی رضا عطاران و امیر جعفری در سال ۱۳۹۸ اکران شد و بسیار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و از آن زمان تا همین چندی پیش فیلمی از او در سینماها اکران نشد. بالاخره عطاران بعد از سه سال دوری از سالن سینما در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با کمدی «انفرادی» ساخته‌ی سیدمسعود اطیابی به سینما بازگشت. فیلم انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی، تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی است. این فیلم که ژانر کمدی-اکشن دارد، محصول سال ۱۳۹۸ است ولی در آن زمان به‌علت شیوع بیماری کرونا اکران نشد. «انفرادی»داستان سه دوست را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند با هم به دزدی بروند و همین امر آنها را درگیر ماجراهای تلخ و شیرینی می‌کند. رضا عطاران در این فیلم به همراه مهدی هاشمی و احمد مهرانفر هنرنمایی کرده و پیش‌بینی می‌شود این فیلم به دلیل استفاده از بازیگران کمدی و توانایی بالای کارگردان آن در ساخت فیلم‌های کمدی، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند.

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی کارگردان و فیلمنامه‌نویس برجسته‌ی ایرانی و یکی از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران به شمار می‌آید. مهرجویی با ساخت فیلم «گاو» سینمای ایران را به دیگر کشورهای جهان معرفی کرد و به شهرت فراوانی رسید. علاوه‌بر «گاو» او فیلم‌های ماندگاری همچون «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «درخت گلابی»، «سارا» و ... را کارگردانی کرده است. شخصیت‌پردازی دقیق و درست و پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی تمامی اقشار جامعه، از جمله نقاط‌قوت فیلم‌های مهرجویی به حساب می‌آید. آخرین ساخته‌ی این کارگردان بزرگ فیلم لامینور، محصول سال ۱۳۹۸ است که قرار بود در اسفندماه ۱۴۰۰ اکران شود اما به‌دلیل عدم صدور پروانه‌ی نمایش جدید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این فیلم در آن زمان اکران نشد. بالاخره «لامینور» مهرجویی در ۷ اردیبهشت۱۴۰۱ به همراه دو فیلم دیگر اکران شد و هم‌اکنون نیز در سالن‌های سینما در حال اکران است. «لامینور» یک ملودرام اجتماعی  به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان و نویسندگی داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر است. این فیلم داستان دختری علاقه‌مند به موسیقی را روایت می‌کند که اصرار به برگزاری کنسرت دارد اما پدرش که فردی مذهبی است مانع او می‌شود. آخرین ساخته‌ی مهرجویی بی‌شباهت به فیلم «سنتوری» او نیست فقط با این تفاوت که در «لامینور» شخصیت اصلی داستان یک دختر است. مهرجویی در «لامینور» بعد از حدود ۴۰ سال دوباره با علی نصیریان همکاری کرده است. علاوه‌بر نصیریان مهرجویی در «لامینور» با بازیگران جوانی همچون پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان و همچنین بازیگران باتجربه‌ای همچون سیامک انصلری و علی مصفا همکاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود که «لامینور» به‌دلیل داریوش مهرجویی و سوژه‌ی جالبی که دارد، فروش خوبی را تجربه کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید