سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات وین ادامه دارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده آن در مذاکرات وین در صفحه توییتر خود درباره سفرش‌ به تهران نوشت: دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

مورا که قرار بود روز سه‌شنبه به تهران برسد، تا روز جمعه با مقامات ایرانی مذاکره خواهد کرد.

پیشتر نورنیوز اعلام کرده بود، مورا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد. با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال آقای امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید