دبیر شورای عالی مناطق ویژه و آزاد، گفت: نباید مناطق آزاد و ویژه را دشمن نظام تلقی کنیم.

دفاع تمام عیار سعید محمد از مناطق آزاد و ویژه

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، سعید محمد امروز در گردهمایی مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در منطقه ویژه اقتصادی شیراز با بیان اینکه نباید مناطق آزاد و ویژه را دشمن نظام تلقی کنیم، اظهار داشت: حتی در بعضی جاها این مناطق را به چشم قاچاقچی و عامل گران شدن ارز تلقی می‌کنند و می‌گویند که این مناطق مضرند و برخی نمایندگان مجلس نطق‌هایی در مورد این مناطق ارائه می‌کنند که باعث ایجاد یک وحشت و ذهنیت منفی نسبت به مناطق آزاد و ویژه می‌شود، در حالی که ما چند وقت پیش یک تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعقد کردیم  و خود مسئولان ستاد اذعان کردند که کمترین مشکل را در زمینه قاچاق کالا و ارز با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارند. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: سال گذشته کل واردات این مناطق ۱.۲ میلیارد دلار بوده که بخش عمده‌ آن مواد اولیه تولید بوده است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌زایی نامگذاری کرده‌اند، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داند باید تلاش کنیم که این نامگذاری از حالت شعار خارج شود، وقتی شعاری از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود یک قله‌ای را نشان می‌دهد که همه به سمت آن حرکت کنند و کسی بی‌راهه نرود. 

وی افزود: سنوات گذشته دیدیم که شعار سال به خوبی رعایت نشد به طور مثال سال گذشته با وجود اینکه مانع‌زدایی از تولید مطرح بود اما خیلی جاها شاهد بودیم قوانین و مقرراتی مصوب می‌شد که دقیقا دست و پای تولیدکننده را می‌بست و امیدواریم که امسال در بحث تولید دست و پای تولیدکننده باز بشود و بتوانند فعالیت کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خیلی گرفتار بوده و هستیم، عنوان کرد: ظرفیت این مناطق خیلی بالا است و کشورهای که با قواعد بازی حرکت کردند منفعت خیلی بالایی بردند، اما در کشور ما به دلیل عدم درک صحیح و عدم فهم نسبت به موضوع، در  راه این مناطق، سنگ‌اندازی‌هایی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه یک مجموعه برخی مواقع به خاطر منافع کوچک  جزیره‌ای نگاه می‌کند و به دنبال منفعت ناپایدار و غیرمستمر می‌گردد و منفعت بزرگتر را رها می‌کند، افزود: وقتی شرایطی فراهم شود که تولیدکننده راحت بتواند تولید کند و به افزایش جی دی پی کشور، اشتغالزایی، چرخش مالی کشور و کم کردن تورم کمک کند اثرات مثبتی در اقتصاد کشور دارد. 

محمد با بیان اینکه متاسفانه با یک سری قوانین خلع‌الساعه و زودگذر به دنبال درآمدزایی کوتاه برای کشور هستند و فشارهای  زیادی می‌آوردند، گفت: در لایحه بودجه سال گذشته نیز خیلی از مفاد و بندها برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گذاشته بودند که ما تک به تک راجع به این بندها جنگیدیم تا بتوانیم بعضی از آنها اصلاح کنیم و نگاه ویژه به این مناطق داشته باشند. 

وی افزود: اگر کشوری که 100 میلیارد دلار مبادلات تجاری آن است با 500 میلیون دلار مبادلات در منطقه آزاد  و ویژه اقتصادی بخواهد دچار بحران ارزی شود که این کدها کدهای غلطی است و این فقط باعث می‌شود که مشکلات 2500 واحد صنعتی مستقر در مناطق آزاد و ویژه مضاعف شود. 

محمد با بیان اینکه این برداشت‌های غلط و اطلاعات غلط فقط باعث می‌شود که ما به جای اینکه تمرکز خود را روی کار بگذاریم بیشتر وقت خود را برای مدیریت حواشی بگذرانیم، عنوان کرد: اگر این حواشی مدیریت نشود به مناطق آسیب می‌زند و باعث می‌شود که واحدهای صنعتی به جای تمایل به حضور در این مناطق به سمت شهرک‌های صنعتی بروند. 

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید