در زبان مازندرانی درختان بلوط را مازی و گودال یا چاله را چال می گویند و از آنجا که این جنگل پر از درختان بلوط است این منطقه را مازیچال یعنی گودال ها و دره هایی مملو از درختان بلوط.لبنیات عمده محصول این دهکده ییلاقی می‌باشد.

مازیچال کلاردشت مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، مازیچال نام دهکده ‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری٬ شما را بالاتر از ابرها نگه می‌ دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و تماشای اقیانوس ابر احساسی وصف ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. روستای زیبای مازیچال، روستایی ییلاقی است و کلبه های آن فقط در تابستان قابل سکونت هستند و در فصل های دیگر خالی از سکنه است. در فصل پائیز جنگل‌ های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌ های فصلی زیبا بوده و مناظر برفی قله‌ های اطراف بر زیبایی منطقه می افزاید، اما مناسب ‌ترین فصل برای شب‌ ماندن تابستان است.

مازیچال کلاردشت مقصدی مناسب برای گردشگری

در منطقه کلاردشت مازندران، روستایی زیبا و دینی به نام مازیچال قرار دارد که به خاطر موقعیت و زیبایی شگفت انگیز آن از مقاصد مهم گردشگران و طبیعت دوستان است. روستایی که مردمان آن موقت در این روستا زندگی می کنند اما موقت. روستایی ییلاقی که ۵۰ تا ۶۰ خانوار از اواخر خرداد تا اوایل پاییز در این آن سکونت دارند.

این روستا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مازیچال در مقابل دیدگان مهمان خود چشم اندازی وسیع و تماشایی از رامسر تا چالوس و دریای مازندران را پیش رو می گذارد. وجود جنگل های انبوه و ابرهای سفید که در هنگام بارش باران زینت دهنده آسمان دهکده است، موقعیت و جایگاه گردشگردی روستا را ممتاز و کم نظیر کرده است. کوه ها و شکل قرارگیری تپه ها باعث به وجود آمدن ابرهایی است که دائم درحال تغییر شکل هستند. کلبه های ییلاقی روستاییان که تنها در فصل تابستان مورد استفاده اهالی قرار می گیرد، در میان منظره سرسبز و آسمان آبی تصویری آرامبخش و رویایی را برای گردشگران خلق می کند.

مازیچال کلاردشت مقصدی مناسب برای گردشگری

در فصل بهار رویش گل های پیش پیشا (پامچال) و گل ونوشه (بنفشه)، نقشی دل انگیز و تکرار نشدنی بر خاطره ها می زند و رنگ زیبایشان  فکر را رنگین می کند. جاده جنگلی پر از درختان بلوط که به دهکده ییلاقی مازیچال می رسد، بسیار سرسبز و تماشایی است. گاهی این مسیر را مه غلیظی فرا می گیرد که در این صورت باید از اهالی راه بلد منطقه برای رسیدن به روستا کمک بگیرید. در طول مسیر قبرستان های قدیمی که درختان و گیاهان جنگلی آنها را پوشانده اند  قابل مشاهده است که تنها اثری از آنها باقی مانده و امروز دیگر اهالی رفتگان خود را در این قبرستان ها به خاک نمی سپارند.

در کنار زیبایی ها و جاذبه های این روستا می توانید از جنگل ‌های زیبای عباس آباد، درختان بلوط، افرا و کاج‌ های سوزنی انبوه و صدای پرندگان وحشی درون جنگل لذت ببرید . جنگل هایی که وجودشان نوید بخش آرامش برای مردم است و مکانی امن برای حیوانات. تمام مسیرها و نقاط روستای مازیچال در فصل های مختلف بسیار متنوع و تماشایی است، شاید این مناظر بکر و زیبا را در جایی دیگر از این کره خاکی نتوان یافت. هر فصل با خصوصیات منحصر به فرد خود، منظره ای تازه و متفاوت برای این روستا به ارمغان می آورد. زمستان هایی سرد و پر برف که جاده ها و مسیر ها را سفید پوش می کند از زیبایی‌های این منطقه است.

مازیچال کلاردشت مقصدی مناسب برای گردشگری

وجه تسمیه

اهالی مازندران در گویش محلی مازیچال را مووزی چال تلفظ می کنند. در زبان مازندرانی درختان بلوط را مازی و گودال یا چاله را چال می گویند و از آنجا که این جنگل پر از درختان بلوط است این منطقه را مازیچال یعنی گودال ها و دره هایی مملو از درختان بلوط.

امکانات

این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضد باران، برای اقامت چند روزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌ ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی حتی در تابستان بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی ‌شود. به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌ رسد، داشتن مواد خوراکی هم یکی از ضرورت هاست  اگر قصد سفر به مازیچال را دارید آب و غذا سفری یک روزه را همراه داشته باشید و تنقلات و مایحتاج یک روزه خود را از کلاردشت خریداری کنید در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می ‌شوند، می ‌توانند سری به کلبه ‌های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان‌نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند. در این روستا امکاناتی مثل آب و برق و سرویس بهداشتی و… وجود ندارد و به خاطر نداشتن سرویس بهداشتی نیز باید خود را برای دستشویی صحرایی آماده کنید. در این دهکده اتاق یا منزلی برای اقامت پیدا نمی کنید اما اگر به ماندن در طبیعت علاقمندید، چادر مسافرتی خود را می توانید در قسمتی از این طبیعت بکر برپا کنید؛ فقط توجه داشته باشید که هوای شب بسیار سرد شده و باید کیسه خواب داشته باشید و یا اینکه به کلاردشت بروید و از مجموعه های اقامتی آن استفاده کنید. به دلیل آنکه پیدا کردن هیزم خشک در این منطقه دشوار است، بهتر است برای روشن کردن آتش از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

مازیچال کلاردشت مقصدی مناسب برای گردشگری

مسیر دسترسی

مازیچال از دو مسیر مرزن‌ آباد و عباس‌ آباد مازندران قابل دسترسی است. ابتدای جاده کلاردشت به عباس ‌آباد، سمت چپ جاده، یک فرعی منشعب می ‌شود که بعد از ۲۳ کیلومتر، به دامنه ‌ای جنگلی شما را هدایت می ‌کند. مسیر از این به بعد، جاده ای خاکی و پرشیب است که باید ۱۷ کیلومتر از آن را طی کنید تا در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا به دهکده ییلاقی مازیچال برسید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید