برج گلشن توسط برادران گلشن که از مالکان خوش آباد بوده اند، ساخته شده است.برج گلشن از نام سازنده خود گرفته شده است. مسجد در سال ۱۳۸۹ بازسازی شده است.

آیا از مسجد خوش‌آباد فامنی دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، باید راهی روستای خوش‌ آباد در شهرستان فامنین استان همدان شد تا همزمان از دو اثر تاریخی دیدن کرد. برج گلشن و مسجد روستا هر دو متعلق به دوره قاجار و از آثار ملی ایران به شمار می روند.

برج گلشن و مسجد  روستای خوش ‌آباد در شهرستان فامنین از جاذبه های گردشگری استان همدان است. این روستا با قدمت تاریخی که دارد آثار تاریخی آن نیز  قابل توجه است. در این بخش به معرفی این دو اثر می پردازیم.

آیا از مسجد خوش‌آباد فامنی دیدن کرده‌اید؟

مسجد خوش آباد

روستای تاریخی خوش ‌آباد دارای یک مسجد باستانی نیز می باشد که در حال حاضر مورد استفاده اهالی قرار می گیرد. این بنا که متعلق به دوره قاجار است از زیباترین آثار تاریخی فامنین بشمار می رود. این بنا در تابستان ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت گردیده و در تاریخ ۲۳ بهمن  ۱۳۸۵ به شماره ثبت ۱۷۱۴۴ به ثبت ملی ایران رسیده است. مصالحی که در ساخت مسجد به کار برده شده آجر پخته به ابعاد ۲۰*۲۰ ساننتی متر، ساروج، لاشه سنگ و سنگهای تراشیده شده آهکی جهت استفاده در ستونها می باشد. صحن مرکزی مسجد دارای نقشه مربع است که در بالا با چهار گوشواره و چهار طاق نمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل گشته است و مساحت مسجد حدود دویست متر می باشد. بنا از لحاظ پلان شبیه مساجد نشر،خماجین، یسرلو است. مسجد مذکور بصورت مستطیل شکل و فاقد محراب بوده و نوع معماری و طاق و قوسها شباهت زیادی به آثار دوران قاجار دارد. مسجد خوش آباد با مساحتی حدود ۸۳۲ متر مربع با پلان مستطیل شکل دارای ۴ ستون با قطر ۴۰ سانتی متردر وسط مسجد و ۴ ستون ۹۵*۶۰ سانتیمتری در دو طرف که جمعا"  ۸  ستون به شکل ۴ ردیف دو تایی قرار گرفته و ستونها تماما" با آجر پوشیده شده که توسط طاقهای متقاطع جناغی به هم متصل گردیده و در ضلعهای کناری دو طاقنما به صورت قرینه و در هر ضلع ۳ طاقنما تعبیه شده است. داخل هر طاقنما طاقچه هایی با طاقنمای کم عمق تعبیه گردیده و در دو سمت ستونها دالان هایی با طاق هلالی ساخته شده است. در سمت جنوبی مسجد قدیمی مسجد جدیدی متصل به بنا ساخته شده و سقف بنا دارای ۹ گنبد کوچک بوده و پنجره در سمت جنوبی مسجد  قرار دارد که مشرف به مسجد جدید الاحداث میباشد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3004/khoshabad-mosque-1.jpg

برج گلشن خوش آباد

برج گلشن در روستای خوش آباد واقع در ۱۹ کیلومتری شهر فامنین استان همدان قرار دارد. این برج در اواخر دوره قاجار منصوب به برادران گلشن است که در ۴ طبقه ساخته شده است. طبقه زیرین برج گلشن به عنوان زندان و طبقه بالا به عنوان برج نگهبانی و تامین امنیت روستا و طبقه ‌های مابین جهت سکونت مورد استفاده قرار می ‌گرفته است.

موقعیت مکانی

فامنین، دهستان خرم دشت، روستای خوش آباد.

آیا از مسجد خوش‌آباد فامنی دیدن کرده‌اید؟

جاذبه‌های گردشگری

آتشکده‌ قره تپه، امامزاده عین و غین، پل جهان باد، تپه ‌های زرقان و حمام فامنین و ... از مناطق دیدنی شهرستان فامنین هستند که می توانید از آنها نیز دیدن نمایید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید