این پل فاقد هر گونه تزئینات است و دارای ۳ دهانه مرکزی با اندازه‌ ای مساوی و ۲ دهانه کوچک ‌تر در اطراف است که آب از آنها عبور می‌ کند. پایه های پل در دو جهت  دارای موج شکن های مدور و بزرگ است که تا سطح گذر پل بالا آمده است.

جهان‌آباد یکی  از قدیمی‌ترین پل‌های غرب ایران

به گزارش سلام نو، پل جهان ‌آباد فامنین مربوط به دوره صفوی است و در جنوب شهرستان فامنین بر روی رودخانه قره چای ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل جهان ‌آباد در ۶ کیلومتری جنوب شهرستان فامنین، بر روی رودخانه قره‌ چای که یکی از پرآب ‌ترین رودخانه‌ های کشور بوده، در دوره صفوی احداث ‌شده است. پل جهان آباد برای تسهیل رفت‌ و آمد بر روی رودخانه قره ‌چای به لحاظ اهمیتی که این منطقه در تجارت بازرگانان و تردد مردم داشته، ساخته ‌شده است. رودخانه قره چای، از رشته ‌کوههای استان ‌های قزوین و زنجان سرچشمه می گرفته و پس از گذر از شهرستان‌ های رزن و کبودراهنگ در نهایت به سد قم ختم می ‌شد. این پل که در میان مردم به «بش گوز» و یا «پنج چشم» معروف است، در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۲۸۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جهان‌آباد یکی  از قدیمی‌ترین پل‌های غرب ایران

فنون مهندسی

پایه ‌های این پل، با تخصص و مهندسی دقیق ساخته‌ شده است، به طوری ‌که در هنگام طغیان رودخانه، باعث عبور آب و موج شکنی شده و فشار آب را کاهش می ‌دهد. این پل فاقد هر گونه تزئینات است و دارای ۳ دهانه مرکزی با اندازه‌ ای مساوی و ۲ دهانه کوچک ‌تر در اطراف است که آب از آنها عبور می‌ کند. پایه های پل در دو جهت  دارای موج شکن های مدور و بزرگ است که تا سطح گذر پل بالا آمده است. سطح پل از میانه به طرفین به صورت شیب دار ساخته شده است. مصالح مورد استفاده در شالوده و پایه ها سنگ و در بقیه قسمت ها آجر است.

جهان‌آباد یکی  از قدیمی‌ترین پل‌های غرب ایران

موقعیت مکانی

این پل در بخش مرکزی، دهستان خرم دشت و ۴۷۰ متری جنوب غربی جهان آباد واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری منطقه

 تمدن قره تپه در جنوب فامنین، غار مصنوعی قلعه‌ جوق، امامزاده ازناو و پل جهان‌ آباد و حمام قدیمی شهر فامنین و ده ‌ها اثر تاریخی دیگر امامزداه عین و غین، برج تاریخی گلشن و تپه‌ زرقان در اطراف این شهرستان قرار دارند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید