حمام قسمتی با عنوان دختر نشین و یا عروس نشین با کاربری معین داشته، پایه‌ها و طاق ‌های این بنا آجری بوده که توسط طاق و تویزه ‌هایی به‌ صورت طاق چشمه به هم متصل گردیده و در جبهه غربی بنا حمام نوسازی در دهه‌های اخیر ساخته‌ شده است.

حمام فامنین مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، حمام تاریخی فامنین که در دست اداره میراث فرهنگی در این شهر می باشد، از آثار تاریخی این شهرستان است که در اواخر دوره صفوی ساخته شده است. این حمام دارای بخش های مختلف مانند حمام گرم و سرد، شاه ‌نشین، رختکن و هشتی‌ های ما بین حمام گرم و سرد دارد که در گذشته مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت. هم اینک در این حمام آثار هنرمندانی نیز به نمایش گذاشته شده که می توانید در حین دیدن حمام از این آثار نیز لذت ببرید.

حمام فامنین مقصدی مناسب برای گردشگری

فامنین در زمان صفویه دارای بازار و ابنیه تاریخی بوده و حتی دشت سرسبز فامنین از گذشته‌ های دور محل استقرار بشر بوده است. حمام قدیمی فامنین نیز از بناهای اواخر صفوی و اوایل قاجاری است که از مهمترین آثار تاریخی شهرستاناست و در داخل شهر در مجاورت مسجد جامع قرار گرفته است. این بنا دارای پلانی مستطیلی شکل است که قسمت ‌های مختلفی نظیر حمام گرم و سرد، شاه ‌نشین، رختکن و هشتی‌ های ما بین حمام گرم و سرد را شامل می شود. اربابان و بزرگان وقت، پس از استحمام در قسمت شاه ‌نشین این حمام استراحت می ‌کردند و پذیرایی می ‌شدند. حمام قسمتی با عنوان دختر نشین و یا عروس نشین با کاربری معین داشته، پایه‌ ها و طاق ‌های این بنا آجری بوده که توسط طاق و تویزه ‌هایی به‌ صورت طاق چشمه به هم متصل گردیده و در جبهه غربی بنا حمام نوسازی در دهه‌ های اخیر ساخته‌ شده است. نوع معماری و طاق و قوسهای بکار رفته در بنا شباهت زیادی به آثار دوران قاجاریه دارد و جزء بناهای تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میباشد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3002/famenin-3.jpg

حمام تاریخی فامنین با مساحتی حدود ۳۸۰ متر مربع دارای درب و راهروی ورودی در ضلع شرقی بنا و حمام سرد یا رختکن و هشتی ما بین حمام سرد و حمام گرم و نیزحمام گرم و در ضلع شمالی حمام گرم دو خزینه آب گرم و سرد و خلوت خانه میباشد. بنای مذکوردر سالهای ۱۳۹۰ و۱۳۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد مرمت استحفاظی و استحکامی قرار گرفته از جمله مرمتها می توان به مرمت فضای داخلی مرمت بدنه های آجری و همچنین مرمت بدنه های خارجی و بام سازی در بنا را نام برد.

حمام فامنین

موقعیت مکانی

این حمام در جوار مسجد جامع، در بخش جنوبی شهر، قرار گرفته است.

جاذبه‌های گردشگری فامنین

در حال حاضر در این شهرستان  ۹۲ اثر تاریخی وجود دارد که ۵۲  مورد از آن آثار به ثبت ملی رسیده است. تمدن قره تپه در جنوب فامنین، غار مصنوعی قلعه‌ جوق، امامزاده ازناو و پل جهان‌ آباد و حمام قدیمی شهر فامنین و ده ‌ها اثر تاریخی دیگر امامزداه عین و غین، برج تاریخی گلشن و تپه‌ زرقان در اطراف این شهرستان قرار دارند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید