۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 55355986

این قبرستان بیش از ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه در سینه کوه واقع شده است. قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره، ایجاد کرده‌اند و قبرها را داخل آن حفره صخره ای بنا کرده‌اند.

از قبرستان هفتاد ملا چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان  داری آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است که قبرستان هفتاد ملا نیز از جمله این جاذبه‌های منحصربفرد است. این قبرها همیشه در سایه قرار دارند و هرگز نور آفتاب بخود ندیده اند. قدمت قبرها به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

قبرها در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است. پس از دفن جسد، چهار طرف قبر را با سنگ بالا آورده اند و روی آن را با تخته سنگهایی پوشانده، سپس بر روی تخته سنگ با آجر و ملاط گچ حجمی پلکانی ساخته اند بعد آن را با یک دیوار تیغه ای مشبک پوشانده و نهایتا این سازه را با گچ اندود کرده و قسمت‌هایی از ان را با رنگ قرمز ،نقش زده اند.

این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از قبرستان هفتاد ملا چه می‌دانید؟

در شهرستان میرجاوه قبرستانی منحصربفرد قرار دارد که قبور آن هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده‌اند. این مکان تاریخی،  قبرستان  هفتاد ملا نامیده میشود و در ۱۰ کیلومتری روستای نمونه هدف گرشگری تمین قرار دارد.  
این قبرستان بیش از ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه در سینه کوه واقع شده است. قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره، ایجاد کرده‌اند و قبرها را داخل آن حفره صخره ای بنا کرده اند. به این ترتیب قبرها همیشه در سایه قرار دارند و از گزند باد و باران نیز در امان هستند، حتی نور خورشید نیز هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد. سبک معماری این قبرستان، از سبک معماری آرامگاههای دوره هخامنشی الهام گرفته شده و حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد.

از قبرستان هفتاد ملا چه می‌دانید؟


قبور بی نظیر این گورستان به شکل مستطیل هستند و دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده مثل صندوقچه و اجساد را داخل آن قرار داده ، سپس قبور را به صورت مسطح ساخته‎اند. برروی هر کدام از قبور هشت سوراخ تعبیه شده که هوا از آنها عبور می کند. برای تزیین روی دیوارهای قبور گورستان، از رنگ قرمز که نوعی خاک در این منطقه است، استفاده شده است. اقوام مردگان به وسیله این خاک تزییناتی را روی قبور به وجود آورده‌اند.
۱۰۰  سال پیش، دو ستون سنگی بزرگ نیز در مقابل این حفره بوده است که در حال حاضر، تخریب شده‌اند. اسم هفتاد ملا برآمده از هفت، هفتاد و ۴۰ از اعداد مقدس میباشد.

دو روایت در مورد قبرستان هفتاد ملا وجود دارد، اولی اینکه پس ورود اسلام به این منطقه موبدان زرتشتی به این مکان پناه بردند و درهمان جا پس از مرگ دفن شدند که با توجه به معماری قبرها قابل قبول است و روایت دوم اینکه این منطقه در مسیر رودخانه قرار داشته و مردم برای در امان ماندن از سیلاب ها از دنیا رفته گان خود را در ارتفاعات بلند دفن میکردند که موفعیت جغرافیایی منطقه بیانگر این موضوع نیز هست.
این قبرستان در مجاورت روستای روپس قرار گرفته و به همین علت سال‌‎ها ی سال از تعرض و آسیب در امان مانده است.
در طول سال بازدید کننده‎های زیادی از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه میآیند و از این مکان  بازدید می‌کنند.

از قبرستان هفتاد ملا چه می‌دانید؟

جاذبه‌های گردشگری منطقه

در روستای تمین جاذبه های دیگری وجود دارد که برای همه گردشگران بسیار جالب است. حتما صبح زود به سمت این منطقه حرکت کنید تا قبل از تاریکی هوا از دیگر دیدنی های روستا نیز لذت ببرید. بهترین زمان برای سفر به این نقطه از کشورمان فصل پاییز و زمستان است.
این منطقه همچنین دارای چندین غار میباشد که غارها به طول ۳۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر هستند. همچنین در داخل روستای روپس هفتاد ملا درختی با قدمت بیش از هزار سال  وجود دارد که ساکنان این روستا اگر اختلافی یا مجلسی داشتند در زیر این درخت می نشستند و حل می‎کردند.

مسیر دسترسی:

قبرستان هفتاد ملا در فاصله ۶۳ کیلومتری شهرستان میرجاوه و ۱۰ کیلومتری روستای تمین قرار دارد. از زاهدان به سمت روستا جاده ای اسفالت وجود دارد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید