۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 55355964

گویش گچسری از لحاظ نحوی فارسی است و واژگان آن مازندرانی ساده بوده و صرف افعال آن مختلط است، در حالت ماضی غالباً مازندرانی است. این روستا دارای طبیعتی زیبا بوده و انواع جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی در اطراف این روستا پراکنده هستند.

معرفی گچسر روستایی تاریخی در البرز

به گزارش سلام نو، روستای گچسر از توابع آسارای شهرستان کرج، در مسیر جاده کرج به چالوس واقع شده است. روستای گچسر که دارای باغ میوه متنوع و بسیاری است، دارای جاذبه های گردشگری تاریخی نیز میباشد.
گچسر که جاذبه های طبیعی بسیاری در نزدیکی خود دارد، در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران است، همچنین این روستا گزینه بسیار خوبی برای ساکنان کرج یا تهران است که قصد دارند مکانی نزدیک را برای تعطیلات آخر هفته انتخاب نمایند.

این روستا در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی کرج واقع شده است.

معرفی گچسر روستایی تاریخی در البرز

روستای گچسر به دلیل طبیعت بسیار زیبا و قرار گرفتن باغ لاله ها در نزدیکی آن، در بهار طرفداران زیادی دارد. این روستا در میان یکی از زیباترین جاده های ایران قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است. جاده زیبای چالوس که با نام رسمی جاده ۵۹ شناخته شده است، از میان شهر کرج در استان البرز آغاز و به شهر چالوس در مازندران منتهی می ‌شود. روستای گچسر نیز در بین این مسیر واقع شده است.

با فاصله گرفتن از جاده چالوس و پیمودن مسافتی کوتاه به روستای گچسر می رسیم که به سبب دیدنی های طبیعی و تاریخی شهرت بسیار در منطقه دارد.

روستای گچسر قدمتی طولانی دارد و  با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته می توان این روستا را متعلق به دوران صفوی دانست. گفته می شود به سبب غنای این منطقه از نظر معادن گچ، نام گچسر را بر این روستا نهاده اند که هنوز بقایای کوره های گچ پزی در جنوب آن مشاهده میشود.

جمعیت این روستا متغیر است که در فصل تابستان افزایش و در فصل زمستان کاهش می یابد. ساکنان روستای گچسر به زبان های فارسی و مازندرانی سخن می گویند.

فعالیت های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی راه های کسب درآمد برای مردم روستای گچسر هستند و گندم، جو، انواع میوه های درختی از محصولات زراعی و باغی آنها می باشد.

معرفی گچسر روستایی تاریخی در البرز

شرایط اقلیمی گچسر

این روستا در ارتفاع ۲۲۳۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای آب و هوایی کوهستانی است. این آب و هوا دارای زمستان هایی سرد و پربرف و تابستان هایی مطبوع است.

آداب و رسوم گچسر

مردم گچسر نیز مانند سایر ساکنان ایران زمین، در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور می پردازند و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه، مراسم سوگواری برپا می کنند. صدای خواندن و نواختن انواع آهنگ ها و آوازهای بومی شمالی و ترانه های فارسی در مراسم شادی و عروسی مردم طنین انداز می شود و در همه جای روستا به گوش می رسد.

سوغات و غذای محلی گچسر
انواع میوه ها همچون سیب، آلبالو و گیلاس و انواع فرآورده های دامی و لبنی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک از سوغات روستای گچسر به شمار می رود. آبگوشت محلی، حلوا و انواع آش از غذاهای رایج این روستا می باشند.

معرفی گچسر روستایی تاریخی در البرز

جاذبه های گردشگری نزدیک گچسر

غار یخ مراد: با دو ساعت پیاده روی و کوهپیمایی سبک از روستای گچسر به غاری زیبا می رسیم که پر از قندیل های یخی است. سرمای درون غار به حدی می باشد که تا خرداد ماه هم می توان این قندیل ها را دید. در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان معطر و مناظر زیبا، این غار پذیرای گردشگران بسیاری می شود.

چشمه ولهچشمه وله، چشمه ای در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده وله است. آب چشمه وله از گروه آب های بیکربنات کلسیک گوگردی سرد است. خواص درمانی این آب برای بیماری های جلدی، مجاری تنفسی و رماتیسم موثر است.
این چشمه در نزدیکی گچسر، در روستای وله قرار دارد که در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرج در جاده چالوس واقع شده است.

رودخانه و طبیعت گچسرعبور رودخانه گچسر از میان روستا بر طراوت فضا می افزاید و درختان را سیراب می کند. در حاشیه رودخانه درختان گردو و سیب خودنمایی می کنند و  جوش و خروش آب در فصول پر آب تصویر خاصی را به نمایش می گذارد.

باغ لالهباغ لاله ها مجموعه ای یک هکتاری می باشد که گونه های مختلفی از لاله ها را در خود جای داده و در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب واقع است. انواع متنوعی از گل های لاله از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در این باغ قابل مشاهده هستند.
این باغ در سال ۱۳۶۰ افتتاح گردید و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه درب این باغ به روی علاقه مندان باز می شود و به مدت دو هفته در معرض بازدید عموم قرار دارد.

پیست اسکی دیزیندر ۱۲ کیلومتری این روستا یکی از مقاصد پرطرفدار ایران قرار دارد که با کسب تاییدیه برای برگزاری مسابقات رسمی توسط فدراسیون جهانی اسکی، به عنوان نخستین پیست بین المللی ایران شناخته شده است و امروزه به یکی از مهم ترین پیست های اسکی ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شده استپیست بین المللی دیزین با امکانات خاص خود همچون پیست های گوناگون، رستوران و ... در تابستان و زمستان پذیرای گردشگران و علاقه مندان است و لحظات خوشی را برای آنها می آفریند.

معرفی گچسر روستایی تاریخی در البرز

جاذبه‌های تاریخی گچسر

پل سنگیدر دو کیلومتری گچسر، پلی سنگی با معماری ویژه به چشم می خورد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می گردد و نشانه هایی از مرمت در دوره صفویه دارد.

کاخ رضاشاهکاخ رضاشاه، بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است که نامش از تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این کاخ همزمان با عملیات ساخت تونل کندوان ساخته شد تا رضاشاه در آن اقامت نماید و بر ساخت تونل نظارت کند.

کوره های گچ پزیدر فاصله ۳ کیلومتری از جنوب گچسر کوره های گچ پزی قرار دارند که قدمتشان به دوره قاجار باز می گردد. این کوره ها دارای یک تنه ی استوانه ای هستد که سنگ های گچ در آن قرار می گرفته و کوره ای دارند که در آن زمان با هیزم تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد گرم می شده است.

موقعیت مکانی

این روستا در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی کرج واقع شده است. برای رفتن به روستای گچسر باید وارد جاده چالوس شوید و با کمک تابلوهای راهنما به روستا برسید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید