این مجموعه در حال حاضر شامل بخش‌های زیر می باشد: خانه اسبقی که در بخش جنوب غربی بنا و چسبیده به آن قرار دارد و مسجد که در ضلع شمالی میدان و بر روی شیب تپه بنا شده است.

عمارت صارم السلطنه بنایی قاجاری در اردبیل

به گزارش سلام نو، عمارت صارم السلطنه نمین به سبک معماری دورهٔ قاجار بوده و در سال ۱۲۴۰ هجری شمسی، توسط یک معمار روس ساخته شده ‌است. این بنا با کاربری موزه مردم‌ شناسی شهرستان نمین مورد استفاده قرار گرفته است. در این موزه آثار تاریخی، باستان ‌شناسی، مردم‌ شناسی منطقه نمین به نمایش درآمده است.

عمارت صارم السلطنه بنایی قاجاری در اردبیل

موزه شهر نمین یا خانه صارم السلطنه، متعلق به میرکاظم خان حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی، محال ویلکیچ (مرکز آن نمین) محال تالش (مرکز آن آستارا) محال اجارود و مغان (مرکز آن گرمی) بوده که حکم خود را از عباس میرزا گرفته و داماد وی نیز بوده است. وی مرکز حکومت خود را نمین قرار داد و در همین محل اقدام به ساخت بنایی نمود که پس از تملک آن توسط سازمان میراث فرهنگی، این ساختمان در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ پس از پایان عملیات مرمتی به عنوان موزه نمین مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه در حال حاضر شامل بخش های زیر می باشد: خانه اسبقی که در بخش جنوب غربی بنا و چسبیده به آن قرار دارد و مسجد که در ضلع شمالی میدان و بر روی شیب تپه بنا شده است. بانی مسجد فرخنده خانم دختر عباس میرزا قاجار عیال میر کاظم خان فرزند میر حسن خان بن میر مصطفی خان تالش بوده است. خانه نیز دارای بخش ‌های سردر هشتی، حیاط، حوض شش ضلعی، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و بخش خدماتی است.

عمارت صارم السلطنه بنایی قاجاری در اردبیل

مشخصات موزه

در بخش موزه آثار تاریخی، باستانشناسی، مردم شناسی و... که از منطقه نمین بدست آمده و یا در ارتباط با منطقه نمین می باشد به نمایش گذاشته شده است. از اشیاء به نمایش در آمده می توان به پیکان‌های مفرغی، سکه های مربوط به قرون ۴ تا ۹ ه.ق و دوران آق قویونلوها و قره قویونلوها، مخزن باروت مخصوص تفنگ متعلق به دوره زندیه، اسناد و کتب خطی مربوط به دوره تیموری، اشیاء بدست آمده از خود بنا و اشیاء مربوط به دوره صفویه اشاره کرد.

عمارت صارم السلطنه بنایی قاجاری در اردبیل

جاذبه‌های نزدیک

بازار قدیمی شهر که در جوار رودخانه نمین چای، مسجد و میدان اصلی شهر شکل گرفته و جزء بازارهای نیمه باز محسوب می شود که نوسازی شده و هیچ  پوششی ندارد و میدان، فضای باز وسیعی که دارای محدوده ای کم و بیش معین می باشد و در محل تقاطع راههای اصلی شهر قرار گرفته و دارای کارکرد ارتباطی، اجتماعی، تجاری و مرکز تجمع مردم شهر در ایام خاص محسوب می شود.


موقعیت مکانی

میدان امام، موزه نمین (خانه صارم السلطنه)

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید