بعلت داشتن درخت فندق فراوان به این نام شناخته شده است.در منطقه فندق‌لو خرس قهوه‌ای و سمور و پرندگانی مانند قرقاول، کبک و عقاب طلایی زندگی می‌کنند.در این جنگل گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط (بلندمازو)، بیدمشک یافت می‌شوند که به ارزش گیاهی منطقه می‌افزایند.

آیا به جنگل فندقلو نمین سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که به فاصله ۱۰ کیلومتر از شهر نمین و ۳۰ کیلومتر از شهر اردبیل قرار گرفته است. عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگلهای شرق استان اردبیل به شمار میرود که دنباله جنگلهای نیمه گرمسیری استان گیلان است.

این جنگل زیبا شامل فندقلو بزرگ (بویوک مشه)، فندقلو کوچک (عسی قیران) (کاظم مشه سی) است که حد فاصل این دو ۷۰۰ متر و ما بین این دو فندقلو جاده قدیم اردبیل به آستارا و چند زمین زراعی قرارگرفته است.

با توجه به اینکه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ ها در این جنگل روییده است، این منطقه فندقلو نامیده می‌شود.

آیا به جنگل فندقلو نمین سفر کرده‌اید؟

جنگل فندقلو در استان اردبیل و در ۳۰ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌ است. در ایجاد این جنگل زیبا دست بشر دخالت نداشته بلکه دست قدرتمند طبیعت این طلای سبز را در این منطقه از جهان به وجود آورده است که جزو سرزمین خانقاه سفلی محسوب می شود و یکی از زیبا ترین و بهترین گردشگاه های خانقاه سفلی و منطقه نمین واستان اردبیل به شمار می آید.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه‌ های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌ دهد. حداقل ارتفاع منطقه فندقلو از سطح دریاهای آزاد ۱۵۰۰ متر و حداکثر ۱۸۵۰ متر است که از شمال به راه قدیم اردبیل - آستارا و آبادی‌ های آرپاتپه، خانقاه علیا و سفلی از جنوب به کوه معروف خان بلاغی و آبادی‌ های نیارق و از غرب به ننه کران، مهدی پستی، آبی بیگلو، کریم کندی، دگرماندرق و از شرق به حیران محدود است.

این منطقه دو بهار دارد، یکی از ابتدای فروردین تا پایان خرداد و دیگری از مهر تا آبان. جنگل فندق استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارد.

آیا به جنگل فندقلو نمین سفر کرده‌اید؟

هوای این ناحیه به علت قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است که جزو مناطق سردسیر استان محسوب می‌ گردد.

منطقه فندقلو بخاطر داشتن جاذبه‌ های منحصر بفرد جنگلی – مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیتهای طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد و به دلیل نزدیکی به شهر نمین، همواره به‌ عنوان یک گردشگاه شناخته شده است. لازم به ذکر است گردنه حیران و تله کابین حیران در ۲۰ کیلومتری اردبیل و ۵ کیلومتری شهرستان نمین واقع شده است.

این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی، بلوط، راشل، زالزالک، ال اسبی، گیلدیک است. در داخل جنگل هم یک استخر آب‌گرم به نام مشه سویی وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد و افراد زیادی به این دلیل و بسیاری هم برای گشت و گذار به آنجا می‌ آیند و با خانواده چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آبگرم و آبشاری که در منطقه قراردارد، اقامت می‌ کنند.

آیا به جنگل فندقلو نمین سفر کرده‌اید؟

با توجه به اینکه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ ها در این جنگل روییده است، این منطقه فندق‌ لو نامیده می‌ شود. این جنگل در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومترمربع پراکنده‌ است که از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین - آستارا شروع و با جهت شمال غربی - جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه می‌ یابد که راه اصلی و آسفالته آن از آبی‌ بیگلو می‌ باشد.

شیب مراتع آن نسبتاً کم و به دلیل پوشش فشرده آن بخصوص چمن، آثار فرسایش به جز بخش‌ های تخریب یافته، کمتر به چشم میخورد و به همین دلیل است که این نواحی جهت ایجاد پیست اسکی روی چمن مورد توجه قرار گرفته‌ است. در بین انواع شناسایی شده، گونه‌ های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط (بلندمازو)، بیدمشک یافت می‌ شوند که به ارزش گیاهی منطقه می‌ افزایند. در منطقه فندق‌ لو خرس قهوه‌ ای و سمور و پرندگانی مانند قرقاول، کبک و عقاب طلایی زندگی می‌ کنند.

طرح ملی رهاسازی مارال در جنگل های فندقلو در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۸ راس ، با هماهنگی اداره محیط زیست و پاسگاه محیط بانی شهرستان نمین صورت پذیرفته است.
منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید