آبشار تنگه تامرادی در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر یاسوج، پایتخت طبیعت ایران و در مسیر جاده یاسوج به گچساران واقع شده است. تنگ تامرادی در زمان پهلوی، محل درگیری ارتش رضاشاه با بویراحمدی ها به فرماندهی کی لهراسب بوده است.

تامرادی تنگی با آبشارهای فراوان در یاسوج

"تنگه تامرادی" به گزارش سلام نو، در ۴۵ کیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده سپیدار واقع است و آبشاری زیبا و حوضچه‌های فراوان دارد. "تنگ تامرادی" با چشم‌انداز طبیعی و زیبا، ارتفاعات بلند و پوشش گیاهی سرسبز و با طراوت و صدای دل‌انگیز ریزش آبشار برای گردشگران خاطره‌ای فراموش ناشدنی و پر نشاط را به سوغات می ‌آورد.

آبشار و تنگه تامرادی هر ساله با گرم شدن هوا پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

تامرادی تنگی با آبشارهای فراوان در یاسوج

تنگه تامرادی، منطقه ای تاریخی است که گفته می شود آریوبرزن سردار شجاع ایرانی در دوران هخامنشیان با سپاه خود در این محل در مقابل هجوم اسکندر مقدونی مقاومت کرده است. البته روایت دیگری حاکی از آن است که تنگی که محل درگیری آریوبرزن و اسکندر بوده، تنگ تکاب بهبهان بوده است. البته هیچ کدام از این مکان ها قطعی نیست!
از طرفی تنگ تامرادی در زمان پهلوی، محل درگیری ارتش رضاشاه با بویراحمدی ها به فرماندهی کی لهراسب بوده است.

آبشار تنگه تامرادی در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر یاسوج، پایتخت طبیعت ایران و در مسیر جاده یاسوج به گچساران واقع شده است.
 وجود چهار آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ و حتی ۵۰ متری و حوضچه های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک این آبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذرد و آب مداوم از سقف آنان چکه می کند باعث شده است که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن منطقه بیفزاید.

تامرادی تنگی با آبشارهای فراوان در یاسوج

در قسمت هایی باید از درون آب عبور کرد و هر چه پیشتر می رویم حجم آب بیشتر می شود. به سرچشمه یا همان آبشار اول می رسیم. حجم آب بسیار بالاست و با خروش زیاد از میان سنگ ها به پایین می جهد. اولین آبشار، آبشار کوچکی است که حوضچه ای وسیع در پای آن شکل گرفته است. از کنار مسیر آب از طریق پله های سنگی می توان به سمت بالا رفت.

با جدا شدن از مسیر اصلی آب، به اشکفت بزرگی می رسیم که آشیانه پرستوهاست. هزاران پرستو در صدها لانه تعبیه شده در این اشکفت غوغایی برپا کرده اند.

برای مشخص شدن تعداد دقیق آبشارهای تنگ تامرادی باید تمام مسیر را پیمایش کرد و برای این کار نیاز به تجهیزات فنی سنگ نوردی می باشد. اما آبشار بلندی که کمتر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد در پایین دست قرار گرفته است. آبشاری به ارتفاع بیش از ۵۰ متر که پایین تر از منطقه تفرجگاهی واقع شده است و از کنار جاده دیده می شود.

طبیعت زیبا و جنگل بلوط اطراف این آبشار، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده به گونه ای که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور از این منطقه گردشگری دیدن می کنند. در طول مسیر نیز دو طرف جاده پر است از گیاهی به نام جاشیر که ظاهری شبیه به شوید دارد و با تابش نور خورشید صبحگاهی به آن، جلوه ای زیبا می گیرد.

تامرادی تنگی با آبشارهای فراوان در یاسوج

این آبشار از اطراف به کوههای زرآور و ساور محدود میگردد و از سطح دریا ۱۴۰۰ متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است.
گفتنی است بیشترین حضور گردشگران به آبشار تنگه تامرادی در فصل تابستان و همزمان با گرمی هوا صورت می گرد.

در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستای حسین آباد، دخمه و مقبره‌ای از دوران هخامنشی به جا مانده که به یکی از سرداران و یا نجبای هخامنشی مربوط است. تنگه تامرادی محل وقوع یکی از جنگ‌های تاریخ معاصر نیز هست. با توجه به موارد مذکور، می‌ توان قدمتی طولانی برای این روستا در نظر گرفت. مردم روستای تنگه تامرادی به زبان لری سخن می‌ گویند.

چشمه بلوط عسلی، که در حوالی آبشار تنگه واقع شده است، یکی از معروف ‌ترین ییلاقات و تفرجگاه‌ های منطقه به شمار می ‌رود. این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده است.

علاوه بر تنگه تامرادی، دیگر دیدنی های این قسمت از کهگیلویه و بویر احمد جاده زیبای بابامیدان، پل تاریخی پریم، دو گور دوپا، جاده باشت به چرام در اوج زیبایی منتظر شما هستند.

از مهمترین مشکلات این منطقه گردشگری می توان به عدم وجود هر گونه علائم راهنمایی و رانندگی در ۱۰ کیلومتر مسیر پر پیچ و خم منتهی به این مکان اشاره کرد. عدم وجود امکانات رفاهی از جمله رستوران ، سرویس بهداشتی و روشنایی مناسب برای شب از دیگر مسائلی است که این مکان تفریحی را در انزوا نگه داشته است.
البته در این محل امکانات اولیه ای برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

تامرادی تنگی با آبشارهای فراوان در یاسوج

مسیر دسترسی

این آبشار در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی یاسوج واقع شده است. از یاسوج باید در جاده بابا میدان و به سمت گچساران حرکت کنید. با گذشت ۲۵ کیلومتر از یاسوج به سه راهی سپیدار می رسیم و با خروج از جاده بابا میدان، به سوی سپیدار راهی می شویم. جاده از میان دشت هموار به سوی گردنه های کوهستانی می رود. ۱۰ کیلومتر جلوتر سه راهی دیگری وجود دارد که ما را به سمت تنگ تامرادی می برد. از اینجا به بعد جاده پر پیچ و خم می شود و از میان جنگل بلوط عبور می کند. کم کم ارتفاع بیشتری می گیریم و در پایین دست دره ها و تنگ های بیشتری نمایان می شود. ناهمواری های کوهستان و دیواره های بلند و دره های عمیق بر زیبایی های مسیر می افزاید. سرانجام جاده به میان تنگ و محل عبور آب می رسد. اینجا همانجایی است که باید از ماشین جدا شد و به سمت آبشارهای تنگ تامرادی رفت.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید