آب انبار ملاوردیخانی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره زندیه–قاجاریه در استان قزوین است. وجود تزئینات بسیار نفیس چوبی، حجاری، کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی، خنچه پوش و ماذنه سر در آب انبار از ویژگی‌های مهم این بنای تاریخی است.

آب انبار ملاوردیخانی قزوین مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، قزوین به شهر آب انبارها معروف است و در حال حاضر بیش از ۱۰ آب انبار تاریخی دارد. آب انبار ملاوردیخانی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره زندیه–قاجاریه در استان قزوین است. وجود تزئینات بسیار نفیس چوبی، حجاری، کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی، خنچه پوش و ماذنه سر در آب انبار از ویژگیهای مهم این بنای تاریخی است. این بنا با شماره ۱۴۳۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مسجد و مدرسه ملاوردیخانی به همراه آب انبار آن یادگاری از دوره ‌های صفویه، زندیه و قاجاریه است که در نزدیکی بازار شهر قزوین قرار دارد و آثاری از هنر و معماری ایرانیان را به نمایش گذاشته اند.

آب انبار ملاوردیخانی قزوین

وارد

قزوین به شهر آب انبارها معروف است و در حال حاضر بیش از ۱۰ آب انبار تاریخی دارد. آب انبار ملاوردیخانی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره زندیه–قاجاریه در استان قزوین است. وجود تزئینات بسیار نفیس چوبی، حجاری، کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی، خنچه پوش و ماذنه سر در آب انبار از ویژگیهای مهم این بنای تاریخی است. این بنا با شماره ۱۴۳۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مسجد و مدرسه ملاوردیخانی به همراه آب انبار آن یادگاری از دوره ‌های صفویه، زندیه و قاجاریه است که در نزدیکی بازار شهر قزوین قرار دارد و آثاری از هنر و معماری ایرانیان را به نمایش گذاشته اند.

آب انبار سردار (کوچک) - پورتال شهرداری قزوین

وارد شهر قزوین که می‌ شوی اگر به سمت بازار، خیابان امام و چهارراه مولوی بروی با مسجد، مدرسه علمیه و آب‌ انبار تاریخی ملاوردیخان روبرو می ‌شوی که از بناهای ارزشمند دوره‌ های صفویه، زندیه و قاجاریه است. این بناها توسط مرحوم ملاوردیخانی در سال ۱۱۸۴ ه.ق وقف شده و می ‌توان موقوفات مرحوم ملاوردیخانی را بزرگ‌ ترین و بیشترین موقوفات استان قزوین دانست. در قسمت شمالی مسجد و مدرسه ملا وردیخان، آبگیری است که به گواهی کتیبه نستعلیق ممتاز مرمرین آن در سال ۱۱۷۷ بنا شده و به سال ۱۲۵۱ مرمت گشته است. بانی اول و دوم آن ملاوردیخان نام داشته است. خان اول معاصر کریم خان زند و خان دوم نواده وی بوده است. ترکیب متناسب سنگ و کاشی در تزیین سردر این آب انبار فوق العاده چشمگیر است. از مهم ‌ترین شاخصه ‌های آب ‌انبار ملاوردیخانی کتیبه های سردر آن‌ است که به خط نفیس نستعلیق بزرگترین خوشنویس تاریخ خط تزیینی ایران و از بزرگان خطاطی جهان «ملک محمد قزوینی» خطاطی و توسط اساتید برجسته بر روی سنگ مرمر به شیوه ‌ای استادانه حجاری شده، اشاره کرد.

آب انبار ملاوردیخانی قزوین مقصدی مناسب برای گردشگری

تاریخچه

مجموعه مسجد، مدرسه علمیه و آب انبار مربوط به زمان شاه‌ عباس دوم است که توسط شخصی به نام حاجی ساروخانی در سال ۱۰۶۹ هجری قمری بنیانگذاری شده و با پل رودخانه دزج (دیزج) واقع در خیابان مولوی کنونی در یک‌ زمان ساخته‌ شده است. بعد از آن مرحوم ملاوردیخانی اول در سال ۱۱۷۷ هجری قمری مدرسه و آب ‌انبار ملاوردیخانی را ساخت که کتیبه آب ‌انبار با حجاری بر روی سنگ مرمر و به خط نستعلیق با قلم زیبای ملک محمد قزوینی در ورودی آن نصب شد، مرحوم ملاوردیخان دوم نیز در سال ۱۲۵۱ تعمیرات اساسی و بازسازی را انجام داد. در دوره متولیان بعد این بنا مورد مرمت قرار گرفته و در حال حاضر مسجد و آب ‌انبار جزء میراث ملی بوده و به ثبت ملی نیز رسیده است که متاسفانه کتیبه های آب انبار مورد سرقت قرار گرفته اند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید