لایحه وام و اجاره در سال ۲۰۲۲ که به امضای بایدن رسید به کاخ سفید اجازه می‌دهد سلاح‌های خود را به صورت نامحدود به اوکراین بفرستد.

ارسال نامحدود سلاح به اوکراین از سوی آمریکا

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از راشاتودی نوشت: رئیس جمهور جو بایدن لایحه وام و اجاره در سال ۲۰۲۲ را در روز دوشنبه امضا کرد. این قانون که پیش‌تر با هدف تسلیح نیروهای متفقین در جنگ‌جهانی دوم استفاده می‌شد، ارسال تسلیحات از سوی آمریکا به اوکراین را تسریع می‌کند. اعلام این خبر با استقبال بسیار در کیف همراه شده است.

بایدن هنگام امضای این قانون در کاخ سفید متعهد شد به «تسلیح اوکراینی‌ها در مبارزه برای دفاع از کشورشان و دموکراسی‌» ادامه دهد. وی در ادامه افزود «هزینه تجاوز و پیش روی بسیار بیشتر از مبارزه و جنگ است».

لازم به ذکر است لایحه مذکور که ماه گذشته با ۴۱۷ رأی موافق در برابر ۱۰ رأی موافق در مجلس نمایندگان و بدون مخالفت در مجلس سنا به تصویب رسید، محدودیت‌های مربوط به میزان تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی را که بایدن می‌تواند به اوکراین یا «دیگر کشورهای اروپای شرقی» ارسال کند، به حالت تعلیق در می‌آورد. اما متعاقباً کیف باید در ازای هر چیزی که دریافت می‌کند هزینه‌ای پرداخت کند.
طبق این لایحه، ارزش تسلیحات ارسال شده فارغ از حدود ۴ میلیارد دلار کمک نظامی ایالات متحده از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در فوریه به اوکراین و ۳۳ میلیارد دلار کمک نظامی است که بایدن اخیراً از کنگره درخواست کرد تا به تصویب برساند.

لایحه وام و اجاره توسط رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت در مارس ۱۹۴۱ - نه ماه قبل از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم - تصویب شد و تا سپتامبر ۱۹۴۵ به رقمی بالغ بر ۵۰.۱ میلیارد دلار (۹۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲) رسید. اگرچه در ابتدا مقرر شد متفقین، از جمله اتحاد جماهیر شوروی، هزینه این کمک‌ها را بپردازد، و ایالات متحده آمریکا نیز در مقابل پذیرفت تا پایگاه‌های نظامی خود را اجاره دهد.

اما در حال حاضر توانایی کی‌یف برای بازپرداخت پول آمریکا با شک و شبه همراه شده است، زیرا اخیراً ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای سرپا نگه‌داشتن کشورش از آمریکا و اتحادیه اروپا ۷ میلیارد دلار در ماه درخواست کرده است.

به نظر می‌رسد انتخاب «نه می» برای تصویب این لایحه توسط بایدن با نیت قبلی صورت گرفته است. زیرا این تاریخ هر سال به عنوان «روز پیروزی» در روسیه و تعداد دیگری از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به یاد شکست فاشیسم در پایان جنگ جهانی دوم جشن گرفته می‌شود.

طبق خبرگزاری راشاتودی، بایدن در مراسم امضای لایحه در روز دوشنبه به شکست آلمان نازی اشاره کرد، اما اسمی از «روز پیروزی» نبرد. در مقابل، وی خاطر نشان کرد «سازمان زغال سنگ و فولاد اروپا» که به اتحادیه اروپا گسترش خواهد یافت، در ۹ ماه مِه ۱۹۵۰ تشکیل شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید