چند سالی است که سریال‌های رمضان کیفیت آثار پیشین را ندارند. مدیران سیما در دقیقه نود تصمیم می‌گیرند که کدام آثار را روانه آنتن کنند. نتیجه‌اش پخش سریال‌هایی می‌شود که بیشتر از ۳۰ قسمت دارند.

سریال‌هایی که حجمشان از آنتن رمضان بزرگ‌تر است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، امسال سریال‌های رمضانی زودتر از رسیدن ماه رمضان آغاز شدند و پس از اتمام ماه مهمانی خدا ادامه یافتند. این واقعیت حکایت از بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی تلویزیون دارد و نشان می‌دهد که سریال‌ها اساسا برای ماه رمضان ساخته نشده بودند.

بنا به یک سنت نانوشته در ماه رمضان شبکه‌های اصلی سیما سریال‌هایی را برای لحظات قبل و بعد از افطار تدارک می‌بینند. فراغت بیشتر مردم در این ماه آنتن رمضان را بدل به یک فرصت طلایی برای سریال‌سازان کرده است.

چند سالی است که سریال‌های رمضان کیفیت آثار پیشین را ندارند. مدیران سیما در دقیقه نود تصمیم می‌گیرند که کدام آثار را روانه آنتن کنند. نتیجه‌اش پخش سریال‌هایی می‌شود که بیشتر از ۳۰ قسمت دارند و حجم‌شان از آنتن رمضان بزرگ‌تر است.

امسال شبکه سوم تصمیم گرفت که سریال نجلا۲ را در دو مناسبت نوروز و ماه رمضان روانه آنتن کند. با این استدلال و مبنا که این نوروز و رمضان حال و هوای متفاوتی دارند، کمتر سریالی است که بتواند برای هر دو مناسبت مناسب باشد. نکته جالب درباره فصل دوم نجلا این است که فضای نسبتا خشن این سریال نه با رمضان هماهنگی داشت و نه نوروز!

انتظار این بود که با پایان ماه مهمانی خدا پرونده سریال‌های رمضانی هم بسته شود و مخاطبان آخرین قسمت را در روز عید فطر تماشا کنند. اما امسال این اتفاق برای دو سریال خوشنام و از سرنوشت ۴ نیفتاد. پخش سریال ۴۸ قسمتی از سرنوشت ۴ از شبکه دو، پس از ماه مبارک رمضان ادامه دارد. سریال خوشنام هم قرار است تا یک هفته بعد از عید فطر روانه آنتن شبکه یک شود.

علت طولانی شدن خوشنام، پخش سریال نیاز در شب‌های قدر اعلام شده است. در حالی که در سال‌های گذشته برخی سریال‌ها تعداد قسمت‌های‌شان را کمتر از ۳۰ قسمت در نظر می‌گرفتند تا بتوانند با پایان رمضان به اتمام برسند.

کاش مدیران سیما با هدف آسیب‌شناسی، پرونده سریال‌های موفق ماه رمضان را ورق بزنند و بررسی کنند آثاری چون گمگشته، خانه به دوش، متهم گریخت، او یک فرشته بود، صاحبدلان، میوه ممنوعه، در مسیر زاینده رود، مدینه و ... چه مسیری را برای موفقیت طی کردند.

برنامه‌ریزی درست و هدف‌گذاری، اولین گام برای رسیدن به قله موفقیت است. سریال‌ساز قبل از آنکه کارش را کلید بزند، باید بداند که این اثر را برای چه طیفی از مخاطب می‌سازد و چه درونمایه‌ای را قرار است منتقل کند؟ وقتی کارگردانی زمان پخش سریالش را بداند بسیاری از ویژگی‌های اثر را بر این اساس می‌تواند طراحی کند.

تا رمضان بعدی فرصت یک‌ساله‌ای باقی است. مدیران سیما می‌توانند از الان پروژه‌ ساخت سریال‌های رمضانی را کلید بزنند و آثاری تولید کنند که از نظر ساختاری و محتوایی با فضای معنوی ماه رمضان سازگاری داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید