ممکن است یک طراحی با استفاده از یک متریال خاص بسیار جذاب به نظر برسد ولی استفاده از آن در منطقه‌ای با آب و هوای کاملا متفاوت انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد و حتی شرایط اداری و کاری را مشکل‌تر نماید. به همین دلیل همه این نکات در طراحی اداری و تجاری باید با دقت در نظر گرفته شوند. در ادامه شما را با مهندسی بهتر فضاهای اداری و تجاری بیشتر آشنا خواهیم کرد و اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

نکاتی برای طراحی فضاهای اداری و تجاری

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: طراحی نما و فضای ساختمان اداری و تجاری می‌تواند به رونق کسب و کار و بهبود و فعالیت‌های تجاری کمک کند. انجام این کار باید با دقت، خلاقیت و هوشمندی بالایی انجام شود. از نمای ساختمان گرفته تا فضای داخلی آن همگی می‌توانند عناصر تاثیرگذاری باشند به شرط آن که جنبه‌های مختلف طراحی، نورپردازی و… با توجه به کسب و کار و هدف ارائه خدمات به درستی انتخاب شوند. سبک‌های مختلف ساختمانی از کلاسیک، مدرن، نئوکلاسیک و غیره باید با توجه به نیاز کاربران مورد استفاده قرار بگیرند. موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل جوی و آب و هوایی منطقه نیز تاثیر بسیار زیادی در طراحی فضای اداری و تجاری دارند. ممکن است یک طراحی با استفاده از یک متریال خاص بسیار جذاب به نظر برسد ولی استفاده از آن در منطقه‌ای با آب و هوای کاملا متفاوت انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد و حتی شرایط اداری و کاری را مشکل‌تر نماید. به همین دلیل همه این نکات در طراحی اداری و تجاری باید با دقت در نظر گرفته شوند. در ادامه شما را با مهندسی بهتر فضاهای اداری و تجاری بیشتر آشنا خواهیم کرد و اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

چرا طراحی مکان‌های اداری و تجاری مهم است ؟

به جرات می‌توان گفت که امروزه رونق بخشی به فعالیت‌های اقتصادی و دریافت سود بیشتر باید با زمینه‌سازی و فراهم کردن شرایط برای جذب متقاضیان همراه باشد. به همین دلیل طراحی دکوراسیون اداری و تجاری امروز بیش از گذشته مورد توجه مدیران است. یک طراحی خلاقانه و هوشمندانه باعث می‌شود تا مخاطبین بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار خود به کمپانی و شرکت مورد نظر مراجعه نمایند. این باعث می‌شود تا شما در دنیای رقابت همیشه یک قدم جلوتر باشید. پیاده سازی ایده‌های نو همراه و همسو با نوع کار اداری و تجاری موجب می‌شود تا اطمینان متقاضیان و مخاطبین شما بیشتر شود، زیرا آنها اطمینان حاصل خواهند کرد که سرمایه‌گذاری شان مطابق با دانش روز و در دست مدیران مستعد و توانمند است. این نیز یک برگ برنده دیگر برای صاحبان کسب و کار و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است. البته همه این اهداف زمانی محقق خواهند شد که به اصطلاح کار به کاردان سپرده شود و مهندسین حرفه‌ای و کاربلد در همه بخش‌های ساختمانی، الکتریکی، مکانیکی، تاسیسات، طراحی، گرافیک و… کار خود را به درستی و همسو با یکدیگر پیش ببرند. در این صورت نتیجه کار بسیار شگفت‌آور و موفقیت‌آمیز خواهد بود.

نکاتی برای طراحی فضاهای اداری و تجاری

در طراحی فضاهای اداری و تجاری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

طراحی مکان‌های اداری و تجاری با توجه به نوع کسب و کار و چگونگی ارائه خدمات متفاوت است. انتخاب رنگ، لوگو، روانشناسی مشتریان، ایجاد محیط جذاب و صمیمی، توجه به نمای داخلی و خارجی مهمترین نکاتی هستند که هنگام طراحی فضاهای اداری و تجاری باید به آنها توجه نمود. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است هنگام طراحی فضای اداری و تجاری باید در نظر بگیرید.

مکان باز را با پارتیشن‌های شیشه‌ای در نظر بگیرید

این روزها متوجه شده‌اید، بسیاری از شرکت‌ها در حال تخریب و خلاص شدن از شر دیوارها و اتاق‌های اداری خود هستند. برخی به جای آن به پارتیشن یا دیوارهای جداکننده‌های شیشه‌ای بسنده می‌کنند. هدف از این کار ایجاد فضای بیشتر و بازتر است. مدیران در شرکت‌های مختلف در متراژهای کم یا زیاد تمایل دارند در فضاها و مناطق باز بنشینند. مکانی که دارای فضای باز بیشتری برای حضور افراد و مراجعه کنندگان داشته باشد، روحیه تیمی، هماهنگی، تعامل و گفتگو را نیز بین همکاران تشویق می‌کند.

فضایی را برای حفظ حریم خصوصی و استراحت اختصاص دهید

در حالی که تشویق به داشتن فضاهای بازتر در دفتر توصیه می‌شود، اما همچنان مهم است که فضاهایی را فراهم کنید که در آن کارمندان و رؤسا بتوانند با هم تعامل دوستانه داشته باشند و با هم کار کنند، یا شاید از اتاق خصوصی برای چند دقیقه تمرکز استفاده نمایند.

فضای اداری و تجاری را انعطاف‌پذیر ایجاد کنید

این یک سرمایه‌گذاری خوب برای زمانی است که می‌خواهید دفتر خود را برای امور تجاری اختصاص دهید. تبدیل دفتر کاری به یک محیط منعطف می‌تواند توجه مراجعه‌کنندگان را بیشتر معطوف نماید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی مبلمان متحرک سرمایه‌گذاری کنید.

اجتماعی شدن و آرامش را تشویق کنید

معمولا مکان‌هایی را برای معاشرت و استراحت در فضای داخلی یا خارجی تعبیه نمایید. کافی‌شاپ‌ها، کافه‌ها و شمایل روستایی را در نظر بگیرید. برخی از کسب و کارها چیزی بیش از یک محیط کار طراحی شده عالی ارائه می‌دهند. برخی از مشاغل اتاق‌های تناسب اندام ارائه می‌دهند. طراحی اتاق‌های بازی، اتاق‌های سلامتی و کلینیک‌ها روشی است که امروزه به دلیل توجه به نیازهای افراد بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. استفاده از این مکان‌ها و طراحی آن به شکل‌های خلاقانه همراه با به کارگیری از اشکال هندسی و رنگ‌های جذاب و شاد یک ساختار شکنی در طراحی‌های قدیمی محسوب می‌شود که بسیار مورد استقبال است. امروزه افراد تمایل به مشارکت و همکاری با مشاغل و شرکت‌هایی هستند که نه تنها سود خوبی را برای خرید یا سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند بلکه به ایجاد تعادل در کار و زندگی نیز احترام می‌گذارند و درکی درست از همه این موارد دارند.

تامین روشنایی و نور طبیعی را فراموش نکنید

تامین نور طبیعی به شکل استاندارد و کاملا طبیعی باعث می‌شود تا محیط کار مصنوعی و خیلی کسل کننده نباشد و فضایی صمیمی‌تر به وجود آید. البته تأمین نور طبیعی همواره در دسترس نیست. بنابراین توجه به نورپردازی فضاهای اداری و تجاری بسیار مهم است. نورپردازی باید به گونه‌ای باشد که جهت و توزیع روشنایی به درستی در نظر گرفته شده، میزان درخشش، جهت نور، رنگ، سطح نور کم یا زیاد شدن نور با توجه به نوع شغل یا فعالیت تجاری هوشمندانه انتخاب شود.

نکاتی برای طراحی فضاهای اداری و تجاری

نمای خارجی ساختمان بسیار مهم است

طراحی نمای بیرونی ساختمان قبل از هر چیز به معرفی ذوق، سلیقه، قدرت، اعتبار، مدرنیته بودن و… می‌پردازد. بنابراین بسیار مهم است که در کنار سایر ویژگی‌ها نمای مراکز تجاری و اداری به درستی طراحی شود، البته این تا حد زیادی به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد، زیرا مصالح و متریال باید به گونه‌ای انتخاب شوند که در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مقاومت لازم را داشته باشند. از طرفی می‌توان نما را در شکل‌های خلاقانه و جذاب طراحی کرد. انواع نماهای شیشه‌ای چشم نواز، نمای کرتین وال، نمای آجری، نمای کامپوزیت، نمای مشبک نمای ساختمانی پارامتریک و… می‌توانند در سبک‌های مختلف به گونه‌ای خاص و متفاوت طراحی شوند که دیده عموم را به سوی خود جلب نمایند. از طرف انتخاب نمای ساختمانی خاص و خلاقانه باعث می‌شود تا ارزش مادی ساختمان افزایش پیدا کند و جذب مخاطب نیز بهتر خواهد شد. علاوه بر این نمای ساختمان می‌تواند بر جذابیت بافت شهر نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

از عناصر طبیعی بیشتر استفاده کنید

استفاده از گیاهان، مبلمان چوبی، گلدان‌های کوچک و بزرگ در نمای بیرونی و داخلی، باغچه‌های کوچک و فضای سبز اطراف ساختمان همگی می‌توانند روحیه طبیعت و آرامش آن را به محیط کار و تجارت منتقل کنند و این احساس آرامش به طور حتم به متقاضیان و مراجعه‌کنندگان منتقل خواهد شد و در فضایی کاملا آرام و دلنشین با تمرکز بیشتر می‌توان به انجام فعالیت‌های اداری و تجاری پرداخت.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید