آن چنان که از افزایش صفحات روانشناسی در اینستاگرام و افزایش ملموس مراجعان روانشناسان نیز بر می‌آید به نظر می‌رسد که مردم بیش از قبل به روانشناس و تراپیست نیاز پیدا کرده‌اند.

مشکلات اقتصادی و روان ویران شده ایرانیان؛ چه باید کرد؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: چند سالی می‌شود که شهروندان ایران جدی‌تر از همیشه با مشکلات اقتصادی مختلف از جمله تحریم، تورم و سوءمدیریت اقتصادی دسته و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات باعث کاهش قدرت خرید و رفاه شهروندان شده است و بسیاری از امکانات معمولی را تبدیل به کالا و امکانی لوکس کرده است.

این اقتصاد آشفته و مشکلات ناشی از آن به جز مشکلاتی که به چشم می‌بینیم مشکلاتی عمیق را نیز در روان ما ایجاد می‌کنند، مشکلاتی که گاه به بیماری ختم می‌شوند. عمق و اهمیت این مشکلات وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم ایرانیان در سال‌های گذشته به جز شرایط بد اقتصادی شوک‌های زیادی را نیز تحمل کردند.

شوک حاصل از خروج ترامپ از برجام، شوک‌های زنجیره‌ای و موج‌گونه‌ی افزایش قیمت‌ها که از پوشک بچه تا کره و روغن پیش رفت، شوک ترور شهید قاسم سلیمانی و احتمال بالای جنگ، شوک بنزین، شوک ترور شهید فخری‌زاده در حاشیه تهران، شوک کرونا و در نهایت نیز شوک مسئله واکسن که هر کدام بخشی از روان ایرانیان را هدف قرار داد.

تحقیق جامع و دقیقی درباره فشار این شوک‌ها و بحران‌ها بر روان ایرانیان صورت نگرفته است، اما تحقیقات مشابه درباره اثر روانی کرونا بر روی جوامع مختلف نشان از تاثیر منفی این بیماری و قطع ارتباطات پس از آنان است. وقتی توجه کنیم که ایرانیان در کنار کرونا چندین و چند بحران دیگر را نیز تجربه کرده‌اند دیگر از افزایش بیماری‌های روان تعجب نمی‌کنیم.

در سال‌های گذشته اکثر شهروندان ایرانی افزایش اشکال مختلف خشونت را لمس کرده‌اند. از افزایش خشونت خانگی تا سرقت‌های خشن در خیابان همه و همه مصداقی از این مسئله است.

در سال ۹۶ در استان تهران بیش از ۹۳ هزار نفر به خاطر "صدمات و جراحات ناشی از نزاع‌های خیابانی" به مراکز پزشکی مراجعه کردند. اما این تعداد در سال ۹۷ نزدیک به هشت هزار نفر افزایش یافته است. این آمار برای زمانی است که جامعه بسیاری از بحران‌های امروز را تجربه نکرده بود.

آن چنان که از افزایش صفحات روانشناسی در اینستاگرام و افزایش ملموس مراجعان روانشناسان نیز بر می‌آید به نظر می‌رسد که مردم بیش از قبل به روانشناس و تراپیست نیاز پیدا کرده‌اند. این افزایش مراجعه در حالی است که حق ویزیت مشاوران در این سال‌ها افزایش داشته و بسیاری از کسانی که مایل به مراجعه به تراپیست هستند امکان مالی این کار را ندارند.

در چنین وضعیتی راه نجات روان رنجور و بیمار ایرانیان چیست؟ هر چند تسهیل امکان مراجعه به روانشناس و روان پزشک و بهبود فضای رسانه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد، اما اولین و مهم‌ترین کار بهبود شرایط اقتصادی کشور است. تا شرایط اقتصادی کشور درست نشود موج‌های شوک آور ادامه خواهند داشت و ایرانیان هر بار از سویی درگیر بحران می‌شوند.

ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی چیزی است که از هر روانشناس و روان‌پزشکی برای ایرانیان بیشتر مورد نیاز است. در گام بعد باید برنامه جامعه سلامت روان ایرانیان را تدوین و به درمان اثرات مهلک آن چه در این سال‌ها گذشت پرداخت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید