سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

سفر بشار اسد به تهران چند وقت بود که در حال تنظیم بود / هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد سفر روز گذشته بشار اسد به تهران و نتایج این سفر گفت:‌ سفر آقای بشار اسد به تهران چند وقتی بود که در حال تنظیم بود. ایشان برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بودند و شرایط باید مهیا می‌شد که این سفر انجام شود. ایشان روز گذشته در رأس هیئت بلندپایه‌ای وارد تهران شدند. دو ملاقات با آقای رئیس جمهور داشتند و با مقام معظم رهبری نیز دیدار کردند.

خطیب‌زاده افزود: در جریان این سفر آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز آقای بشار اسد را همراهی می‌کردند و در همین راستا روز گذشته دیداری کاری بین آقای امیرعبداللهیان و همتای سوری‌شان انجام شد. همچنین ملاقات سه‌جانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران و سوریه و آقای رستم قاسمی وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور برگزار شد و درباره جزئیات پروژه‌ها، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور که باید پیگیری شود در این جلسه سه جانبه گفت‌وگوهای خوب و مفصلی انجام شد.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر سوریه از فضایی که تروریست‌ها بر آن کشور حاکم کرده بودند خارج شده و در مسیر بازسازی قرار گرفته است،‌ افزود: حضور آقای بشار اسد در تهران و انجام این سفر پیام مهمی داشت و اینکه سوریه بعد از سفرهای منطقه‌ای وارد فاز جدیدی شده است. در همین چارچوب می‌بینیم که برخی از سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نیز کار خود را آغاز کرده‌اند و شاهد دوران عادی‌سازی شرایط در این کشور هستیم.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی که به سوریه کمک کرد که توطئه افراطی‌گری و تروریسم در این کشور شکست بخورد، طبیعی است که یکی از مقاصد رایزنی‌ها باشد، افزود: در این سفر در مورد گسترش روابط دو کشور به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انجام پروژه‌ها رایزنی‌ و گفت‌وگو شد و گفت‌وگوهای خوبی در این سفر در این حوزه انجام شد.

خطیب‌زاده افزود: امیدوارم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط راهبردی دو کشور در ابعاد مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادی و تجاری ایجاد کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال آقای امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین اخبار و اطلاعات در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه احتمالا در آینده نزدیک وزیران امور خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار می‌کنند، تصریح کرد:‌ تحول جدیدی در این حوزه نداریم. اگر تحول جدیدی رخ دهد آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر امیرقطر به تهران گفت:‌ این سفر به زودی انجام می‌شود و در جریان این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی رئیس جمهور به دوحه انجام می‌شود. قرار است در آینده و بعد از این سفر آقای رئیسی به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه سفر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی مقامات اروپایی می‌گویند یکی از مشکلات در ارتباط با موضوع احیای برجام و توافق در وین اختلاف ایران و آمریکا در مورد رفع تحریم‌ سپاه است و آیا ایران ممکن است توافقی را قبول کند که بخشی از تحریم‌های سپاه برداشته شود و همچنین ادعای این خبرنگار مبنی بر اینکه سخنگوی وزارت خارجه پاسخ صریحی در مورد این گونه سوالات نمی‌دهد، گفت:‌ به طور معمول در مذاکرات بین‌المللی تا زمانی که به نتیجه برسد در آن بده بستان وجود دارد و تا زمانی که به نتیجه برسند نمی‌شود خیلی از ابعاد آن را در فضای عمومی مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد.

خطیب‌زاده گفت:‌ آنچه که برای ما و مردم مهم است این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود، حقوق ملت ایران محقق شود و آنچه که من از این تریبون بارها گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم این است که این مذاکرات باید باعث شود که چرخه انتفاع اقتصادی ایران و حقوق ملت ایران محقق شود و از طرف دیگر اجازه نمی‌دهیم که مولفه فشار حداکثری که از سوی دولت پیشین آمریکا برای از بین بردن هر گونه انتفاع اقتصادی ایران و از بین بردن فرصت دیپلماسی ایجاد شده همچنان باقی بماند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که امروز برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده است، گفت:‌ ایران در خصوص آب‌های مشترک و آب‌های مرزی نگاه جامعی داشته است و تصور ما این است که هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی‌تواند مدیریت آب‌های مشترک را به تنهایی انجام دهند. چه ایران، چه ترکیه، چه افغانستان و چه عراق.

خطیب‌زاده گفت:‌ در مسیر رودخانه‌ها، در مورد برخی از رودخانه‌ها ایران بالادست است و در مورد برخی دیگر عراق و یا ترکیه. ما تأکید داریم که باید در ارتباط با این آب‌های مشترک به صورت مشترک با هم کار کنیم.

وی با اشاره به موضوع ریزگردها و مسائل محیط زیستی ایجاد شده در این زمینه گفت:‌ وضعیت مردم در این زمینه مناسب نیست و این ثابت می‌کند که ما باید به صورت مشترک با هم کار کنیم و بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حج و اقدامات وزارت خارجه برای بازسازی اماکن متبرکه بقیع افزود: براساس گفت‌وگوها و توافقاتی که با طرف سعودی داشته‌ایم امسال اتباع ایرانی در حج حضور خواهند داشت. یکی از موضوعات مورد توجه ما حفظ حرمت اماکن متبرکه بوده و هیچ‌گاه این موضوع از دستور کار ما خارجه نشده است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط تجاری ایران و سوریه و اقدامات ایران برای اینکه بازارهای سوریه را از دست ندهد و از دیگر رقبا در این زمینه عقب نماند، خاطر نشان کرد:‌ روابط ایران و سوریه در ابعاد مختلف تجاری مسیر خود را طی می‌کند. البته به خاطر فضای امنیتی و نظامی که در چند سال اخیر در این کشور حاکم بوده در این زمینه مشکلاتی وجود داشته که در حال رفع شدن است. ما اکنون شاهد این هستیم که از برخی از شهرهای ایران زوار به سوریه سفر می‌کند. مراودات مردمی بین دو کشور دوباره آغاز شده است.

وی با اشاره به حضور برخی از شرکت‌های دانش بنیان دولتی و خصوصی ایران در سوریه گفت:‌ تلاش می‌شود که پروژه‌های این شرکت‌ها به جلو برود. البته ممکن است در مسیر اجرای این موضوع به خاطر کمبود منابع و پول در پی وقوع جنگ در این کشور با مشکلاتی روبرو باشیم ولی تلاش داریم که این مسائل را حل کنیم و معتقدیم روابط دو کشور ایران و سوریه در مسیر درست خود در حال حرکت به سمت جلو است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین بن بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین این بن‌بست است و آیا تهران نیز معتقد است بن‌بستی در مذاکرات ایجاد شده است، گفت:‌ آنچه که متوقف است در بُعد تصمیماتی است که باید از سوی واشنگتن اتخاذ شود.

وی با اشاره به روند مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ افزود:‌ در معدود مورد نکات باقی‌مانده آمریکا باید پاسخ دهد و تصمیم سیاسی لازم را بگیرد.

خطیب‌زاده گفت:‌ آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد و یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. آن‌ها حقوقی از ملت ایران ضایع کردند و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته‌اند که باید سرجای خودش بگذارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: من نمی‌گویم بن‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تشدید عملیات‌های تروریستی در افغانستان و تدابیر تهران برای حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور اظهار کرد:‌ حفظ امنیت اماکن دیپماتیک و دیپلمات‌های ما در افغانستان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. به محض اینکه احساس خطری رخ داد و گزارش‌هایی در این زمینه رسید هم آقای امیرعبداللهیان با سرکنسول‌ها و سفیر ما در افغانستان صحبت کرد و هم اینکه یادداشت‌های لازم به طرف افغانستانی داده شد.

خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند و هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیم برای تأمین امنیت در این کشور و همچنین اماکن دیپلماتیک دارند، تصریح کرد:‌ ما نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم. متأسفانه شاهد رشد افراطی گری در این کشور هستیم و همان طور که پیش از این گفتیم آمادگی داریم که به هیئت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود ارتباط بین پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی و همچنین درخواست وزارت خارجه سوئد از شهروندان این کشور مبنی بر این‌که به دلایلی امنیتی به ایران سفر نکنند، گفت: جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر شده حکمش صادر شده درخواست بازنگری کرده که در حال بررسی است او خسارت عمده‌ای زده است و متاسفیم که طبق آنچه که مراکز اطلاعاتی و امنیتی می‌گویند برخی از کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات تروریستی‌اش کمک کرده اند.

وی ادامه داد: این‌که درباره نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد که این اتفاقات انجام شود شک ما را بر می‌انگیزه که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که برخی از رسانه‌ها می‌خواهند ترتیب اتفاقات را تغییر دهند و یا این‌که به فراموشی سپرده شود، اظهار کرد: این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر ارتباطی هم هست این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را برقرار کند و این موضوع ما را به شک می‌اندازد.

خطیب‌زاده با تاکید بر این‌که در دادگاه سوئد حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده و دادگاه مورد اشاره دارای صلاحیت نیست، اضافه کرد: متاسفانه دولت سوئد به این موضوع توجه نکرده است. دولت این کشور باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد و فکر کند که با این گرو کشی‌ها موضوع و پرونده جلالی فراموش می‌شود موضوع جلالی و حکم آن جاسوسی است و در مسیر خود پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر مورا به تهران تصریح کرد: در حال حاضر کار ویژه آقای مورا، اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این گفت‌وگوها، انتقال پیام است. قرار نیست چیز جدیدی رخ دهد و باید این سفر انجام شود و بعد در مورد آن صحبت کنیم. فعلا تنها ملاقاتی که برای ایشان در تهران قطعی شده است ملاقات با آقای باقری مذاکره کننده ارشد ایران است. ایشان درخواست ملاقات دیگری در داخل وزارت خارجه و بیرون از وزارت خارجه داشته‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که روز گذشته آقای امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر خارجه لهستان تاکید بر اهمیت ایجاد آتش بس در بحران اوکراین کردند و گفتند که ایران به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و آیا به نظر شما آمریکا اجازه می‌دهد که ایران در این حوزه میانجیگری کند و فعالیت‌های خود را به پیش ببرد، اضافه کرد: زمان این‌که آمریکا در مورد همه چیز مسائل بین‌المللی تصمیم بگیرد خیلی وقت است که گذشته است و دولت‌ها براساس اراده خودشان می‌توانند تصمیمات عاقلانه بگیرند.

خطیب‌زاده با بیان این که آقای امیرعبداللهیان چندین بار پیام مقامات اوکراین را به مسکو اعلام کرده است، گفت: ما تاکید بر این داریم که باید هرچه زودتر گفت‌وگوها بین روسیه و اوکراین به آتش‌بس و پایان جنگ بینجامد و همه تلاش خود را می‌کنیم که هرچه زودتر این گفت‌وگوها به پایان جنگ منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان مذاکرات با مقامات سعودی در مورد بحث یمن بین تهران و ریاض گفت‌وگو شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که با طرف‌های سعودی در مورد آن بحث و گفت‌وگو شده است موضوعات منطقه‌ای است به رغم وجود پرونده‌های اختلافی ضروری است که این موارد به سرانجام برسد و همان طور که گفتم طبیعی است که در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و رایزنی شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سفر گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل به ایران گفت: درخواستی در این زمینه مطرح شد و ایران هم موافقت کرد ایشان در جریان سفر به تهران ملاقات‌هایی با گروه‌های مدنی، سازمان‌ها، اشخاص و اصحاب رسانه خواهند داشت و ما امیدواریم برای یکبار ظلم و گردن‌کشی ایالات متحده با اقداماتی چون وضع تحریم‌های یک جانبه در جایی ثبت شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که قرار است گروهی از هیات حاکمه سرپرستی افغانستان برای پیگیری وضعیت اتباع افغانستانی به ایران سفر کنند، تصریح کرد: بین دو کشور به صورت طبیعی هیات‌هایی رفت و آمد می‌کنند با توجه به مراودات مرزی که بین دو کشور وجود دارد. در مورد موضوع خاص مطرح شده تصمیمی گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل نهادی برای پیگیری وضعیت مهاجران در ایران اظهار کرد: وزارت خارجه موضوع و اهمیت زیاد مهاجران را بارها در جلسات مختلف به صورت مکتوب و شفاهی بیان کرده است و در مورد این موضوع وزارت خارجه نظرات خود را  برای رئیس جمهور فرستاده است. قطعا بسیار مفید خواهد بود که بتوانیم یک سازمان فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای در این وزارتخانه داشته باشیم. یکی از معضلاتی که اکنون در مورد مهاجران وجود دارد این است که آنها دارای مشکلات متعددی هستند که هر کدام در یک وزارتخانه پیگیری می‌شود و مناسب است که برای هماهنگی در این زمینه یک بازنگری‌هایی انجام شود.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تهدید روسیه برای حمله به مولداوی و بیانیه اخیر ایران برای این‌که شهروندان ایرانی از مولداوی خارج شوند تصریح کرد: روز گذشته سفارت ایران در اوکراین که در مولداوی آکرودیته است اطلاعیه‌ای صادر کرد و از ایرانیان مقیم در مولداوی خواست که اگر ضرورتی برای ماندن در این کشور ندارند مولداوی را ترک کنند در مورد مناطقی که احتمال جنگ است درخواست کردیم که همه این مناطق را ترک کنند. متاسفانه در هنگام وقوع بحران اوکراین ما با مشکلی که مواجه بودیم این بود که برخی از ایرانیان مقیم اوکراین اطلاعیه‌های صادر شده برای خروج از این کشور را جدی نگرفتند و این کشور را زود ترک نکردند و کار ما با مشکل مواجه شد. البته خوشبختانه توانستیم همه اتباع را از اوکراین خارج کنیم. امیدواریم در مورد این موضوع هموطنان‌مان در مولداوی به اطلاعیه صادر شده توجه لازم را داشته باشند. ما امیدواریم جنگ گسترش پیدا نکند گسترش جنگ نگرانی‌های ما را مضاعف می‌کند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی معتقدند که رایزنی‌های جدید در مورد مذاکرات وین و سفر آقای مورا به تهران در این راستاست که از ایران خواسته شود موضوع رفع تحریم سپاه را کنار بگذارد تا توافق شکل بگیرد خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: آنچه که در میز مذاکرات و اتاق مذاکرات در حال انجام است اجازه دهیم در همان مسیر پیگیری شود. به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام در مورد مذاکرات، تا به امروز رعایت شده است و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خطاب به رسانه‌ها گفت: اجازه ندهیم در این بازی طراحی شده در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیریم. اولا آنچه که بین ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی شده آمریکا به برجام است را به یک موضوع خاص یعنی سپاه نکاهید. ثانیا اجازه ندهید که با ساده‌سازی بیش از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود.

خطیب‌زاده گفت: آنچه که بین ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر است این است که آمریکا باید به تمام حقوقی که از همه ملت ایران ضایع کرده منطبق بر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تامین کند و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: همین که آقای مورا به ایران می‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و آقای بورل و امیرعبداللهیان با یکدیگر صحبت می‌کنند و تماس می‌گیرند نشان می‌دهد که مسیر گفت‌وگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آخرین روند آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور که چندی پیش در ارتباط با آن از سوی بانک مرکزی و همچنین وزیر امور خارجه اظهارنظر شد، گفت: درخواست می‌کنم که جزییات مربوط به این موضوع را از بانک مرکزی بپرسید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در این ارتباط گفت: آنچه که می‌توانم بگویم این است که ما برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده خود معطل هیچ طرف ثالثی نماندیم و اتفاقا برخی از طرف‌های ثالث از جمله آمریکا روند آزادسازی این پول‌ها را منوط به مسائلی چون نتایج مذاکرات وین می‌کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: تاکنون منابعی که آزاد کرده‌ایم مستقل بوده و این مسیر همچنان درحال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر رئیس پارلمان عراق به تهران و نگاه وزارت خارجه به روابط دو کشور و آخرین تحولات در مورد پرداخت بدهی عراق به ایران در خصوص صادرات انرژی به این کشور از جمله گاز و برق اظهار کرد: برای ایران وضعیت مردم عراق و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با این کشور بسیار مهم است. عراق یکی از شرکای مهم ما در حوزه تجارت و اقتصاد است به رغم سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی که آمریکا و تحریم‌ها ایجاد کرده است.

خطیب‌زاده اظهار کرد: در ارتباط با ادامه خدمات در حوزه انرژی و برق تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق و وضعیت مردم این کشور این را انجام دهیم. همیشه راه‌حل‌هایی در مورد این مسائل ایجاد شده و امیدواریم گفت‌وگوها و راه‌حل‌ها به نتیجه برسد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که سفر رئیس پارلمان عراق به کشورمان از جهات مختلف حائز اهمیت بود، ادامه داد: ایشان در دیداری که با وزیر امور خارجه داشتند توضیحاتی درباره وضعیت عراق اعلام کردند و ما امیدواریم که هرچه زودتر شاهد انتقال کامل و آرام قدرت در داخل عراق و در شکل‌گیری ساختار در عراق باشیم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد وزارت خارجه طی دو هفته گذشته ارائه کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید