اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: دولت گفت که با حذف ارز ترجیحی افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما دیدیم که این تصمیم به سرعت باعث افزایش قیمت نان شد. دولت آمد و حقوق‌ها را بی‌حساب‌وکتاب افزایش داد و در همان چرخه باطل همیشگی اقتصاد بیمار ایران افتاد.

در ایران سیاست خارجی بر سیاست داخلی و اقتصاد تأثیرگذار است / با تورم بالای ۴۰درصد نمی‌شود به رشد اقتصادی رسید

به گزارش سلام نو، نامه نیوز نوشت: وضعیت اقتصادی آن‌قدر بد است که اکنون و با گرانی نان باید گفت که بخشی از مردم نیازمند یک نان شده‌اند. این شرایط متعاقب حذف ارز ترجیحی به وجود آمد؛ موضوعی که در جریان بررسی لایجه سال جاری در اواخر سال گذشته بسیاری از کارشناسان هشدار آن را داده بودند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «من فارغ از آنکه مردم نسبت به گرانی‌ها عکس‌العملی نشان می‌دهند یا نه، می‌گویم که آیا اصلا مردم ایران شایسته این همه گرانی و زندگی سخت هستند؟ مردمی که در هر زمانی پشتیبان کشورشان بوده‌اند؛ به خصوص در دوره هشت‌سال دفاع مقدس که از همه‌چیزشان گذشتند. واقعا زیبنده نیست که تورم بالای ۴۰ حق این مردم باشد. ما سال‌هاست که می‌گوییم برجام فاکتور بسیار مهمی در اقتصاد ایران است و این را از قبل انعقاد برجام می‌گفتیم. یادتان هست که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تورم حدود ۳۹ تا ۴۰درصد بود اما به محض آنکه زمزمه توافق به گوش رسید تورم کنترل شد و دیدیم که در پایان دولت اول آقای روحانی تورم یک‌رقمی یعنی به نه درصد رسید. این موضوع گواه روشنی است از این موضوع که در ایران سیاست خارجی بر سیاست داخلی و اقتصاد تأثیرگذار است».

او ادامه داد: «دولت گفت که با حذف ارز ترجیحی افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما دیدیم که این تصمیم به سرعت باعث افزایش قیمت نان شد. دولت آمد و حقوق‌ها را بی‌حساب‌وکتاب افزایش داد و در همان چرخه باطل همیشگی اقتصاد بیمار ایران افتاد؛ در صورتی که باید به جای افزایش حقوق‌ها، تولید را گسترش می‌داد تا قیمت‌ها کاهش یابد و قدرت خرید مردم بالا برود».

این فعال سیاسی ادامه داد: «تا مادامی که در تحریم قرار داریم، کشی‌ها و کالاهایمان بیمه نمی‌شوند، نمی‌توانیم به راحتی نفت بفروشیم، مبادلات تجاری در عرصه بین‌المللی برایمان محدود است، پول‌هایمان بلوکه است و سرمایه‌گذارهای خارجی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، وضعیت همین است که می‌بینید. دولت هم برای تأمین مخارج خود تعرفه‌های دولتی مانند تعرفه‌های آب، گاز، برق و... را افزایش می‌دهد و بر مردم فشار وارد می‌شود».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «تردیدی نیست که هیچ‌وقت با تورم بالای ۴۰درصد نمی‌شود به رشد اقتصادی رسید. باید دولت شرایطی فراهم کند که مردم حداقل در نیازهای اولیه‌شان نمانند. اکنون ۱۵میلیون نفر نیازمند نان شبشان هستند و در فقر مطلق به سر می‌برند. دیگر روا نیست که آنها نتوانند نان، تخم مرغ و ماکارونی هم بخرند».

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید