چشمه گرداب بن که از شکاف سنگ ‌ها و از زیر کوه گرداب می‌ جوشد، از دیرباز از تغذیه کننده‌های اصلی زاینده‌ رود و سیراب ‌کننده دشت اصفهان بوده است. در مسیر جریان چشمه به سمت زاینده‌ رود، علاوه بر وجود رود زیبایی به نام «رودخانه بن»، دره عمیقی وجود دارد که فسیل‌ های جانوران و حشرات آبزی در آن یافت شده است.

گرداب بن جاذبه‌ای زیبا در چهار محال و بختیاری

به گزارش سلام نو، تالاب بن که به گرداب بن مشهور است از جاذبه ‌های گردشگری شهرستان بن در چهار محال و بختیاری می‌ باشد. آلاچیق‌ های زیبا در حاشیه تالاب و امکانات قایق ‌سواری، پارک بازی برای کودکان و مناظر دیدنی و دارا بودن آب گوارای چشمه دامنه کوه منطقه و نزدیکی به شهر بن مسافران انبوهی را از سراسر این استان برای گردش و تفریح به این منطقه جذب می‌ نماید. گرداب بن به عنوان یکی از جاذبه‌ های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با شماره ثبت ۲۰۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گرداب بن جاذبه‌ای زیبا در چهار محال و بختیاری

چشمه گرداب بن و آبگیر بزرگ تغذیه شده از آن، با چشم ‌اندازی کم‌ نظیر و زیبا، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری است. شهر بن به عنوان مرکز شهرستان بن در ۲۰ کیلومتری شمال شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. سد زاینده‌ رود در شمال این شهر قرار دارد و کوه‌ های بن و افغان نیز در اطراف آن سربلند ایستاده اند. در غرب شهر بن، یک جاذبه گردشگری زیبا به نام گرداب بن وجود دارد و از مهم ‌ترین جاذبه ‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می ‌رود.

گرداب بن جاذبه‌ای زیبا در چهار محال و بختیاری

تاریخچه

چشمه گرداب بن که از شکاف سنگ ‌ها و از زیر کوه گرداب می‌ جوشد، از دیرباز از تغذیه کننده‌ های اصلی زاینده‌ رود و سیراب ‌کننده دشت اصفهان بوده است. در مسیر جریان چشمه به سمت زاینده‌ رود، علاوه بر وجود رود زیبایی به نام «رودخانه بن»، دره عمیقی وجود دارد که فسیل‌ های جانوران و حشرات آبزی در آن یافت شده است. به طور کلی بررسی این دره نشان می‌ دهد که آب این چشمه تا چه حد خروشان بوده است. حتی ساکنان قدیمی منطقه از وجود جانداری به نام«سگ آبی» در این چشمه خبر داده ‌اند که با کم شدن آب چشمه دیگر به چشم نمی‌ خورند. جانورانی ازقبیل کروکودیل لری و کوسه نیز به ندرت قابل دیدن است. اکنون باغ های چنینه (با چشمه های متعدد)، قبرستان دره، سوق بولاق و درازدره ( با درختان گردو با قدمت چند صدساله) در داخل این دره قراردارند. درمسیر این رودخانه که از داخل شهر بن می گذرد دو عدد پل تاریخی به نام های پل حاج مهدی و پل الله یار وجود دارد که دارای قدمت تاریخی می باشند. در زمان ‌های قدیم، با کم شدن آب چشمه گرداب بن، زمین‌ های مجاور آن به چمن‌ زار و باتلاق تبدیل می ‌شد و کشاورزان با خرد کردن خرمن‌ های خود روی چمن‌ زار و جدا کردن دانه از کاه، خرمن تمیزی را ایجاد می ‌کردند و علاوه بر این، برای چرای دام‌ ها نیز از این منطقه استفاده می ‌شده است. شهرداری بن در یک مرحله اقدام به گود برداری زمین کرد که باعث شد که آب چشمه در این آبگیر جمع شود و به صورت فعلی درآید. بعد ها، آبگیر دومی نیز احداث شد تا سرریز آبگیر اول به این آبگیر جدید بریزد و از آن برای آبیاری فضای سبز مجموعه تفریحی گرداب بن استفاده شود. برخی از ساکنان قدیمی این شهر اعتقاد دارند که این منطقه محل عبور و قدمگاه حضرت علی (ع) نیز بوده و سند شان نیز وجود آثاری از سم اسب  روی صخره ‌های واقع در کوه گرداب است. این ادعا بسیار عجیب است و نمی ‌توان آنرا تایید کرد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3005/22.jpg

چشمه گرداب بن

چشمه گرداب بن، چشمه ‌ای زیبا با آبی زلال و خروشان است که از دل کوه جاری است. این چشمه در شرق کوه «افغان» و در محلی واقع شده که به کوه گرداب بن مشهور شده است. چشمه در واقع فقط بخشی از زیبایی ‌های طبیعی این کوه است. زیرا کوه افغان از گونه‌ های جانوری متنوع و گیاهان دارویی ارزشمندی نیز برخوردار است و اگر در فصل بهار به آنجا سفر کنید، لاله‌ های واژگونی که به رنگ‌ های قرمز و زرد و نارنجی هستند، شما را مسحور زیبایی خود خواهند کرد. به جز این لاله‌ ها، پوشش گیاهی متنوع این ناحیه شامل گون، علف تمشکی، سیر کوهی، آویشن، شقایق وحشی و جو وحشی است. آبی که از چشمه می ‌خروشد و مسیرش را به سمت پایین می‌ پیماید، در آبگیر گرداب بن جمع می‌ شود که این آبگیر بزرگ شاخص ‌ترین جاذبه گردشگری شهر بن است. لازم به ذکر است که بزرگی این آبگیر بیش از ۳۸ هزار مترمربع است و در کل باید گفت که وسعت این فضای گردشگری با احتساب تمام امکانات رفاهی‌ بالغ بر ۴۰ هکتار می باشد. برای جذب گردشگر یک مجتمع تفریحی در محدوده این گرداب ساخته شده است. این مجتمع که در مسیر زاینده رود و دو مکان مذهبی شهر بن یعنی زیارتگاه‌ سید بهاالدین و زیارتگاه باباپیراحمد قرار گرفته، در سال ‌های اخیر نقش بسیار زیادی در جذب گردشگر در این منطقه داشته است و در سال ۱۳۸۹، این مجتمع گردشگری از طرف دولت وقت به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی و در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امکانات گردشگری

زیرساخت‌ های لازم برای رفاه حال گردشگران از جمله جاده آسفالته مناسب، آلاچیق، پارک، پارکینگ خودرو، سکوی نشیمن و سرویس های بهداشتی و امکانات تفریحی همچون کمپ قایق ‌سواری، کالسکه‌ سواری و اسکی روی آب در مجموعه گردشگری گرداب بن دایر است. 

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3005/ben-lake-7.jpg

تهدیدات تالاب

گیاه پر طاووسی سنبله ‌ای با نام علمی ( Myriophyllum spicatum) نام یک گونه از رده دولپه‌ ای‌ ها است. پر طاووسی سنبله ای از گیاهان غوطه‌ ور (مغروق) از جنس میریوفیلوم و خانواده هالوراگاسه Haloragaceae بومی اروپا ، آسیا و شمال آفریقا است. این گیاه در آب دارای حرکت آهسته میباشد و در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ به عنوان علف هرز و گونه های مهاجم  در برخی مناطق آمریکای شمالی معرفی شده است.
در دریاچه ها و یا دیگر مناطق آبی که در آن گیاهان آبزی بومی ندارد این گیاه به سرعت می تواند گسترش یابد و در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد میکند، استفاده از آن به عنوان گیاه زینتی توصیه نمیشود. میریوفیلوم از نظر واکنش به شرایط محیطی در تقسیم بندی استراتژی بقاء گرایم (۱۹۷۹) به عنوان گونه رقابتی و مقاوم به تخریب محسوب می شود. پر طاووسی سنبله ای به صورت انبوه در تالاب انزلی نیز رشد می کند. در این تالاب نیز این گیاه شناسایی شده و با ازدیاد ماهی هور در این دریاچه درصدد رفع آن هستند.

موقعیت مکانی

گرداب بن در دامان کوه افغان در ضلع جنوبی شهر بن ‌واقع شده است.

گرداب بن جاذبه‌ای زیبا در چهار محال و بختیاری

جاذبه‌های گردشگری منطقه

وجود مراکز گردشگری زیادی چون امامزاده سید محمد بارده، امامزاده سید بهاء الدین محمد شیخ شبان، رودخانه زاینده رود، امامزاده باباپیراحمد و سد های خاکی شیخ شبان و بارده در نزدیکی این مکان تفریحی شرایط مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده‌ است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید