این جنگل، زیست بوم وسیع با تنوع گسترده گیاهی و جانوری، مکانی بکر برای انواع تحقیقات زیستی به شمار می رود. جنگل گلوبردکان با بیش از چهل گونه پرنده مهاجر که شناسایی شده‌اند از جنگل‌های چشمگیر ایران محسوب می‌شود.

معرفی جنگل گلوبردکان بزرگ‌ترین جنگل جنوب

به گزارش سلام نو، جنگل گلوبردکان از مناطق مهم و گردشگری استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و با چشم ‌انداز زیبای درختان، کوه، رود و پوشش گیاهی و گونه‌ های زیستی همواره در تمام طول سال میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی است.
این جنگل با بیش از ۵۰ گونه گیاهی، نفس شهرستان جم در استان بوشهر محسوب می ‌شود.

جنگل گلوبردکان بزرگ‌ترین جنگل جنوب

از مناطق نمونه‌ گردشگری شهرستان جم در استان بوشهر، جنگل گلوبردکان است. این جنگل با داشتن درختان بسیار بلند و سایه ‌گستر و رود دائمی همواره پذیرای مهمانان است.

جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم، از مناطق پرتردد در ایام نوروز است. درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جریان رودخانه دائمی، هوای مطبوع و همجواری کوه‌ ها از ویژگی‌ های این جنگل به شمار می رود.

این جنگل، زیست بوم وسیع با تنوع گسترده گیاهی و جانوری، مکانی بکر برای انواع تحقیقات زیستی به شمار می رود. جنگل گلوبردکان با بیش از چهل گونه پرنده مهاجر که شناسایی شده اند، مانند شاهین آمور، کورکور بال سیاه، عقاب طلایی، عقاب دوبرادر و... همچنین کفتار راه راه (در حال انقراض)، پلنگ، کله بز و چند گونه دیگر از جنگلهای چشمگیر ایران محسوب میشود.

جنگل گلوبردکان بزرگ‌ترین جنگل جنوب

این جنگل با مناظر طبیعی و چشم‌ اندازهای بسیار زیبا که از ترکیب سه عنصر جنگل، کوهستان و رودخانه بوجود آمده در برابر دیدگان گردشگران خودنمایی می کند.

جنگل گلوبردکان که در سال‌ های نه‌ چندان ‌دور در مسیر خود رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی داشت؛ در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی ‌رویه از سفره‌ های آب زیر زمینی مواجه است و یگر نشانی از رودخانه پرخروش و چشمه‌ های پر آب در آن نیست.

خشکسالی، قطع درختان توسط غارتگران طبیعت، خالی‌ شدن سفره‌ های زیر زمینی، عدم توجه مسئولان به حفظ و احیای جنگل، آتش‌ سوزی، تجاوز به حریم جنگل دست به دست هم داده ‌است تا نابودی این جنگل هر چه زودتر رقم خورد.

جنگل گلوبردکان بزرگ‌ترین جنگل جنوب

تهدیدات جنگل گلوبردکان

آتش‌ سوزی های عمدی و سهوی، تخریب توسط انسان‌، دخالت ‌های ناسنجیده انسان‌ ها در طبیعت بخش ریز، تغییر کاربری، آلودگی ‌های ایجاد شده در این منطقه و کم‌ آبی از تهدیدات اصلی این جنگل بشمار می رود.
این جنگل که آوازه آب، آبادی و درختان دلربایش به اکثر شهرها رسیده است، جنگل‌ بان ندارد و هر تابستان بخشی از آن طعمه آتش‌ سوزی ‌های بی ‌رحمانه می ‌شود.
رودخانه دائمی جنگل، فرسنگ‌ ها عقب ‌نشینی کرده و درختان سایه ‌گستر و برافراشته، در هنگام یورش عظیم سیلاب ‌های زمستان، نقش بر زمین می ‌شوند.
جمعیت گسترده ماهیان در اردیبهشت ماه، در غربت بی ‌آبی، از نفس می‌ افتند و می ‌میرند.
حفر چاه‌های عمیق توسط شرکت‌های مختلف و استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی از دیگر تهدیدات این جنگل است.

جنگل گلوبردکان بزرگ‌ترین جنگل جنوب

موقعیت مکانی:

جنگل گلوبردکان در فاصله سه کیلومتری بخش ریز شهرستان جم واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید