۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 55355003

گوجه سبز یا آلوچه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل بهار و تابستان است که در عین حالی که کوچک است بسیار آبدار و ترش می‌باشد.

 خواص باورنکردنی گوجه سبز

به گزارش «تابناک»، این میوه بسیار پرطرفدار خواص بی‌نظیری دارد اعم از ویتامین c، منیزیم، اسید مالیک و اسید سیتریک، پروتئین، کربوهیدرات و نمک‌های معدنی است.

نکته بسیار مهمی که باید در مصرف این میوه رعایت شود به دلیل داشتن طبع سردی که دارد نبایستی در مصرف آن زیاده‌روی کنید؛ زیرا باعث نفخ معده می‌شود.

فواید گوجه سبز

در ادامه به فواید گوجه سبز اشاره می شود: 

بهبود دستگاه گوارش

افزایش سیستم ایمنی بدن

کاهش وزن

سلامتی دهان و دندان

از بین بردن عطش و تشنگی زیاد

رفع خستگی مزمن

اشتهاآور

درمان نقرس

جذب آهن و درمان کم‌خونی

تقویت ریه‌ها

افزایش بینایی

پیشگیری از سرماخوردگی، آسم

جلوگیری از پیری زودرس

دفع‌کننده موثر سنگ مثانه

بهبود کبد چرب

پایین آوردن کلسترول خون در افراد دیابتی

برطرف‌کننده استرس و اضطراب

شادابی و سلامت پوست

درمان شب‌کوری

بهبود یبوست

مبارزه با سرطان

تقویت‌کننده عضلات

روش خشک کردن گوجه سبز

پیش از اینکه گوجه سبزها تغییر رنگ دهند و قرمز شوند باید آن‌ها را از درخت جدا کرد این میوه به دلیل داشتن مزه ترشش در بین افراد محبوب است که معمولا آن را با نمک یا گلپر می‌خورند. خشک شده‌ی گوجه سبز را می‌توانید در بسیاری از خورشت‌ها و غذاهای خود استفاده کنید تا غذای شما یک مزه ترش و جذابی بگیرد.  خواص میوه خشک بسیار زیاد است و با مصرف گوجه سبز خشک می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

نحوه خشک کردن گوجه سبز به شرح زیر است:

زمانی که برای خرید گوجه سبز اقدام می‌کنید سعی کنید که میوه‌های تازه و سفت را انتخاب کنید، زیرا هر چه تازه‌تر و سفت‌تر باشد ترش‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود.

سپس آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده به خوبی بشویید سپس داخل آبکش قرار دهید تا حسابی آب آن گرفته شود.

در مرحله بعدی با کمک چاقی چند سوراخ روی گوجه‌سبزها ایجاد کنید.

داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و اجازه دهید تا به نقطه جوش برسد سپس گوجه‌سبزها یی که سوراخ کرده‌اید را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل قابلمه بریزید تا بجوشد. توجه داشته باشید که گوجه‌ها نبایستی خیلی نرم شوند.

در مرحله بعدی آن‌ها را داخل آبکش بریزید.

کف سینی را یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید و اجازه دهید تا در فضای باز مقابل آفتاب قرار بگیرد. روی چند نوبت گوجه‌سبزها را زیرورو کنید تا خوب خشک شوند.

سپس می‌توانید آن‌ها را به صورت خشک شده استفاده کنید یا اینکه گوجه‌سبزهای خشک شده را بعد از گرفتن هسته داخل دستگاه آسیاب بریزید و پودر کنید و برای غذا استفاده کنید.

خواص گوجه سبز خشک شده

گوجه سبز خشک شده خواصی شبیه به میوه تازه دارد. گوجه سبز خشک شده سرشار از فیتونوترینت است که دارای آنتی‌اکسیدان قوی است که برای بهبود اعصاب، کاهش استرس و افسردگی همچنین برای درمان کم‌خونی بسیار موثر است. خشک شده این میوه بر روی سلامتی و شادابی پوست بسیار تأثیرگذار است و دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشد. این میوه خشک خوشمزه را از فروشگاه‌های فروش میوه خشک به صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده می‌توانید تهیه کنید.

استفاده از گوجه سبز در دوران بارداری

تاکنون عوارض و آسیب‌های شناخته شده‌ای مبنی بر مصرف گوجه‌سبز در دوران بارداری کشف نشده است، اما نباید در مصرف این میوه زیاده‌روی کرد همچنین توصیه می‌شود که آن را با گلپر مصرف کنید؛ زیرا نمک می‌تواند باعث بالا رفتن فشار زنان باردار شود. از فواید خوردن گوجه‌سبز برای مادران باردار افزایش اشتهای مادر و جذب ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد جنین می‌باشد همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه C، K و A می‌باشد که برای سلامتی بسیار مفید است. ویتامین A باعث تقویت سلول‌های بینایی می‌شود و از ایجاد نقص فیزیکی در جنین پیشگیری می‌کند. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار می‌شود. ویتامین K موثر برای پیشگیری از لخته شدن خون و از بروز مشکلاتی مانند خونریزی و سقط جنین جلوگیری می‌کند.

خوب است که پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید.

موارد مصرف گوجه سبز

این میوه خوشمزه و لذیذ کاربردهای مختلفی دارد اعم از:

از آن به عنوان یک میوه خوشمزه و پرخاصیت می‌توان بهره برد.

از این میوه می‌توان یک مربای خوشمزه برای صبحانه استفاده کرد.

گوجه سبز را می‌توان داخل پای و تارت هم استفاده کرد.

شاید برایتان جالب باشد که می‌توان آن را با بستنی وانیلی نیز میل کرد.

عوارض استفاده از گوجه سبز

زیاده‌روی در مصرف این میوه خوشمزه می‌تواند مشکلاتی مانند نفخ معده را ایجاد کند.

افزایش میزان اسید در این میوه موجب درد معده، سوزش و در شرایط حادتر ریفلاکس معده در افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های معده هستند می‌شود.

باید در مصرف این میوه مراقب بود؛ زیرا می‌تواند برای برخی از افراد حساسیت ایجاد کند.

به دلیل ترش و اسیدی بودن این میوه موجب ساییده شدن موقتی مینای دندان و احساس درد شدید در دندان‌ها می‌شود.

چطور گوجه سبز را نگهداری کنیم؟

در صورتی که گوجه سبزها نرسیده هستند شما می‌توانید آن‌ها را در دمای اتاق نگهداری کنید. میوه‌های رسیده را صرفاً به مدت چند روز در یخچال قابل استفاده هستند. برای ماندگاری بیشتر گوجه‌سبزها می‌توانید با آن‌ها مربا درست کنید و یا گوجه سبزها را خشک کنید سپس به صورت پودر داخل غذا مورد استفاده قرار دهید.

نکات کلیدی در مصرف گوجه سبز

در صورتی که گوجه سبزها را نشسته و آلوده مورد مصرف قرار دهید امکان اینکه شما دچار بیماری‌های عفونی یا گوارشی شوید زیاد است.

به علت داشتن طبع سرد این میوه خوب است که هنگام مصرف آن را با گلپر استفاده کنید.

هسته گوجه‌سبز کال، به دلیل داشتن ترکیبات سمی خطرناک بایستی از مصرف آن اجتناب کرد، زیرا می‌توان برای شما آسیب‌ها و ناراحتی‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید