در این مقاله قصد داریم درباره اورامانا سرزمینی چند صد ساله صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان مردم شروع به گردشگری و رفتن به مسافرت می‌کنند. برخلاف بسیاری از مردم که تا اسم مسافرت رفتن می‌شود نام شمال ایران به ذهنشان می‌آید، افرادی وجود دارند که به دنبال پیدا کردن مکانی خاص و بکر برای گذراندن تعطیلات می افتند. همانطور که می‌دانید ایران پر از زیبایی و مکان‌های بکر برای گردشگری است. کافیست قصد سفر کنید. با کمی جستجو کردن در اینترنت می‌توانید طبیعت‌های بکر و مناطق تاریخی را در عرض چند ثانیه در ایران بزرگ پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم درباره اورامانا سرزمینی چند صد ساله صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

اورامانا کجاست؟

اورامان و روستای با قدمت چند صد ساله با فرهنگ و آدابی بسیار غنی است که به یادگار مانده از دوران زرتشت است. به نوشته میراث آریا: اورامان تخت صاحب مردمانی اصیل مهمان نواز و مهربان است که با گشاده رویی از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند. اورامانا منطقه بسیار بکر و طبیعی است که به هزار ماسوله معروف است چرا که از لحاظ نوع قرار گرفتن خانه‌ها بر روی هم و همچنین طبیعت بکر آن بسیار به ماسوله شبیه است.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

اورامانا سرزمین چند صد ساله در کدام نقطه جغرافیایی قرار گرفته است؟

اورامانات در دره شرقی، غربی شمال کوه‌های تخت در ۶۳ کیلومتری جنوب به مریوان در استان کردستان قرار دارد. در این منطقه که دارای شیب زیادی است خانه‌ها به طور کلی از سنگ ساخته شده‌اند و حالت پلکانی دارند. جالب است که برخلاف دیوارهای سنگی این خانه‌ها با سقف‌های پوشیده از تیرهای چوبی ساخته شده‌اند. این منطقه به دلیل این که در ارتفاعات قرار دارد در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا، اما در فصل پاییز و زمستان افت دما بسیار شدیدی را تجربه می‌کند. از آن جایی که بافت این منطقه به صورت پلکانی در شیب تند کوه قرار گرفته است خانه‌های این منطقه به گونه‌ای ساخته شده‌اند که پشت بام خانه پایینی به منزله حیاط خانه‌ای که در بالای آن قرار گرفته است مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصالح به کار رفته در این خانه‌های بسیار زیبا بیشتر سنگ و چوب هستند.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

مناطق گردشگری اورامان تخت چه جاهایی هستند؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید این روستا پوشیده از درخت انار، انجیر، توت و گردو است. مناطقی مثل دربند دزلی و ارتفاعات دامنه سرسبز آن از جمله چشم اندازهای زیبای اورامان تخت محسوب می‌شوند. آبشار ملور که حاصل ذوب برف‌های ارتفاعات بالادست آن است از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. مزارع پلکانی و خانه‌های پلکانی موجود در این منطقه از دیگر زیبایی‌های منطقه اورامان تخت هستند. آتشکده مربوط به زمان زرتشتیان از دیگر جاذبه‌های تفریحی این منطقه است.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

اورامان تخت به چه معناست؟

روستای اورامان تخت قدمتی چند صد ساله دارد و در زمان‌های قدیم محل فرمانروایی پادشاه‌ها و سلاطین بوده است. واژه تخت در این منطقه به معنای پایتخت و محل فرمانروایی شاه است. اورامان در زبان کردی هورامان نیز تلفظ می‌شود و مردم این روستا به زبان کردی هورامی حرف می‌زنند. لهجه هورامی یکی از لهجه های مشهور زبان کردی است.

اورامانات، بهشتی کمتر شناخته شده در غرب کشور

کد خبرنگار: ۲۱
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    15 0
    واقعا زیباست طبیعت بکری داره ما هفته پیش سه روز از اون مناطق دیدن کردیم هرچقدر از زیباییش بگم بازم کم گفتم.پیشنهاد میکنم از روستای بلبر و سلین هم حتماً حتماً دیدن کنید چون ده کیلومتر با اورامانات فاصله داره
  • 47 IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    12 2
    عالی
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 0
    جدا مناطق مریوان سردشت بانه حرف نداره طبیعتش
  • آراس NL ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    بعضی جاها بجای اورامان .اورامانات نوشتید
  • آراس NL ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 0
    اورامانات شامل شهرستانهای پاوه و جوانرود و روانسر میشود که در استان کرمانشاه واقع شده آمد. اورامان که از توابع شهرستان مریوان هست دارای روستاهای هدف گردشگری می باشد که مسافران زیادی از سراسر ایران و گاها تروریست‌های خارجی برای یکبارهم که شده از روستاهای که معماری سنتی و فقط سازه سنگ دارند و طبیعت زیبای اورامان بازدید می‌کنند. مردمانی ساده و میهمانواز. وداری تاریخ و آداب خاص اورامان را نگین خاص بخشیده است. اورامان کلمه ای برگرفته از اهورا پیامبرزردتشیان میباشد
    • خالدی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 1
      اورامان ازتوابع شهرستان سروآباداست.فکرمیکنم منظورشمابازدیدتوریست خارجی باشدنه تروریست.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 0
    گردنه تته که به سمت اورامانت میره خیییییلی زیباست قهوه خانه های خوبی هم داره که میتونی چایی آتیشی و همینطور ناهار رو همون جا میل کنید، تازه برف های اون گردنه رو باز کردن، به ارتفاع دومتر تقریباً هنوز برف کنار جاده هست، جدا از طبیعت فوق‌العاده اون مناطق، به نظرم از گردنه تته به سمت اورامانات رفت عاالی میشه چون گردنه واقعا زیباست، البته لباس گرم حتماً همراه داشته باشید چون سرد. مردمانی بسیار نازنین، خوش برخورد و بسیارمهمان نواز داره.
  • کیانوش IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    4 0
    فکر کنم ماسوله شبیه اورامان باشه چون ماسوله یک روستا هست و اورامان چندصد روستا
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    عظمت خدا رو دراین بهشت زیبا می بینیم بسیار زیباست با مردمانی بسیار صمیمی باید ببینی
  • Sa IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 0
    من که آنجا هستم، یکبار بیایید پشیمان نمیشید، واقعا بهشت روی زمین است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید