محمد علی اسلامی ندوشن نویسنده، شاعر، مترجم، معتقد و پژوهشگر ایرانی و یک حقوقدان کاردان بود. او که تحصیل کرده رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه فرانسه بود که در سی سالگی دهه سوم زندگی‌اش برای تکمیل نمودن تحصیلات خود به اروپا سفر کرد.

محمد علی اسلامی ندوشن که بود و چه کرد؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: خبر فوت ناگهانی محمد علی اسلامی ندوشن در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ شوک بسیار بدی را به جامعه علم و فرهنگ ایران وارد کرد. محمدعلی اسلامی ندوشن زاده ۳ شهریور ۱۳۹۳ در در یزد به دنیا آمد و زندگی بسیار پر باری را داشت. در این مقاله قصد داریم درباره محمد علی اسلامی ندوشن با شما مطالبی را به اشتراک بگذاریم و درباره چند و چون زندگی ایشان مطالبی را بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

محمد علی اسلامی ندوشن کیست؟

محمد علی اسلامی ندوشن نویسنده، شاعر، مترجم، معتقد و پژوهشگر ایرانی و یک حقوقدان کاردان بود. او که تحصیل کرده رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه فرانسه بود که در سی سالگی دهه سوم زندگی‌اش برای تکمیل نمودن تحصیلات خود به اروپا سفر کرد. وی برای مدت زمان ۵ سال در فرانسه و انگلستان به تحصیل کردن پرداخت و پس از دفاع از پایان نامه خود با عنوان کشور هند و کامنولث توانست به دریافت درجه دکتری حقوق بین‌الملل دست پیدا کند. وی مدرک خود را از دانشکده حقوق دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد. اسلامی ندوشن تصمیم گرفت پس از تحصیل به ایران بازگردد و به عنوان قاضی در دادگستری مشغول به کار شود. مدتی که از کار قضاوت گذر به دعوت فضل الله رضا به دانشگاه تهران رفت.

محمد علی اسلامی ندوشن در ایران مشغول به چه کاری بود؟

دکتر ندوشن پس از از بازگشت به ایران و کار کردن به عنوان قاضی تصمیم گرفت که به دانشگاه تهران وارد شود. او از سال ۱۳۴۸ تا دو سال پس از انقلاب در دانشگاه حقوق و ادبیات دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. وی در این دانشگاه دروس حقوقی و ادبیات تطبیقی را به دانشجویان می آموخت. فصلنامه هستی که به نوبه خود یک شاهکار است توسط محمدعلی اسلامی ندوشن پایه‌گذاری شد.

محمد علی اسلامی ندوشن در کدام انتشاراتی‌ها مشغول به کار بود؟

پس از پایه‌گذاری کردن فصلنامه هستی دکتر ندوشن در شماری از مجلات ادبی ایران از جمله نگین، یغما و سخن مقاله می‌نوشت. در همین سال‌های اخیر برای روزنامه اطلاعات و روزنامه اطلاعات بین‌المللی که مطالبش به طور مستقیم در لندن و لس آنجلس منتشر می‌شد، نویسندگی می‌کرد. البته این روزنامه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تعطیل شد. نوشتن جمله پرکارترین ادبا و محققان معاصر ایران بوده که به ترجمه آثار غیر ایرانی نیز به زبان فارسی می‌پرداخت. جالب است که بیش از ۷۰ اثر تالیف و ترجمه از وی وجود دارند. ندوشن صدها مقاله از خود به جای گذاشته است.

همسر و فرزندان محمد علی ندوشن چه کسانی هستند؟

محمد علی ندوشن در سال ۱۳۴۵ با شیرین بیانی ازدواج کرد حاصل این ازدواج تولد دو پسر به نام‌های رامین و مهران هستند. شیرین بیانی که در ۱۱ مرداد ۱۳۱۷ در تهران متولد شد فرزند پدر و مادری اهل علم است که هر دو از استادان دانشگاه تهران بودند. ملکه ملک زاده و خان بابا بیانی پدر و مادر شیرین بیانی هستند. مهدی ملک زاده پدربزرگ شیرین بیانی نویسنده کتاب هفت جلدی تاریخ انقلاب مشروطیت ایران بوده است. وی از چهره‌های سرشناس انقلاب مشروطیت بود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید