جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: عده‌ای اصلاح‌طلبی را تا مرز براندازی پیش می‌برند و عده‌ای آنقدر بی‌خاصیتش می‌کنند که تفاوتی بین نقد رویکرد آن‌ها با رویکرد اصولگرایان مدافع وضع موجود به چشم نمی‌خورد.

اصلاح‌طلبان باید تعریف روشنی از خود، مطالبات و انتقادات خویش داشته باشند

به گزارش سلام نو، محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس دوازدهم، مهمترین برنامه اصلاح‌طلبان برای آن که بتوانند بار دیگر در انتخابات پیروز شوند چیست، گفت:‌ اصلاح‌طلبان ممکن است از دو طریق این کار را انجام دهند. اول بازسازی تشکیلات خودشان تا بتوانند پیوند بدنه حزبی و تشکیلات سیاسی خود را استحکام ببخشند و دوم بهبود روابط اجتماعی تا کنشگری‌های اجتماعی جبهه را عمق بدهند. بدنه‌ای که دچار تردید و انفعال شده است، باید نسبت به کارآمدی حضور اصلاح‌طلبان در قدرت کنش منتقدانه‌ای داشته باشد، سران جبهه نیز باید معایب رفتار جبهه را شناسایی کرده و کاری انجام دهند تا جامعه سیاسی ایران به مفید بودن حضور مجدد اصلاحات و توده مردم به بازگشتشان اقبال و امید نشان دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که این راهکارها به چه شکلی قابلیت اجرایی شدن دارند، گفت: درباره بازسازی تشکیلات، بهبود روابط تشکیلات با تقویت احزاب و ایجاد وحدت و انسجام درون جبهه‌ای می‌تواند شکل بگیرد. متاسفانه در دوره گذشته از انسجام رفتاری در حوزه اصلاح‌طلبان برخوردار نبودیم. یعنی حداقل سه یا دو دسته در جریان اصلاح‌طلبی حضور داشتند که دیدگاه‌های متضادی در عمل سیاسی بروز می‌دادند. آن‌هایی که عدم مشارکت در انتخابات را تبلیغ می‌کردند، آن‌هایی که انتخابات را راهکار می‌دانستند که بخشی از انرژی‌شان در انتخابات گذشته صرف این جدال بی‌سرانجام شد. 

جوادی حصار در ادامه گفت: یکی از روش‌ها این است که این چالش‌ها به حداقل رسیده و به یک وحدت سیاسی در ارتباط با خود، مردم و حاکمیت برسند. یکی از موضوعاتی که بر اساس تبلیغات هدفمند از طرف مخالفان اصلاح‌طلبان صورت گرفت، آن است که مرزی برای اصلاح‌طلبان و الگو و شاخصی برای رفتار اصلاح‌طلبانه معرفی نشود تا هر کسی رفتار خود را معیار کنش اصلاح‌طلبانه معرفی کرده و خود برای اصلاح‌طلبی معنا تعریف کند. 

وی افزود: عده‌ای اصلاح‌طلبی را تا مرز براندازی پیش می‌برند و عده‌ای آنقدر بی‌خاصیتش می‌کنند که تفاوتی بین نقد رویکرد آن‌ها با رویکرد اصولگرایان مدافع وضع موجود به چشم نمی‌خورد. اصلاح‌طلبان باید در این سه حوزه اشکالات را رفع کنند. باید با توجه به امکانات و مقتضیات خویش کاری کنند تا به مرز روشنی از تفاهم با جامعه و حاکمیت برسند و تعریف روشنی از خود، مطالبات و انتقادات خویش داشته باشند. سامان‌دهی به این موارد لازم است بلکه در آینده به نتیجه برسند.

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که در دو انتخابات گذشته، رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، یکی از عوامل کاهش مشارکت مردم قلمداد می‌شد آیا اصلاح‌طلبان نباید از امروز مذاکره با نهادهای بالادستی حاکمیت را آغاز کنند تا روند تایید صلاحیت کاندیدها در دستور کار قرار بگیرد، گفت:‌ یکی از مواردی که گفتم، تعریف رابطه با حاکمیت است که در اینجا، جای خودش را پیدا می‌کند. بالاخره ما یا منتقد حاکمیت هستیم، معترضیم، یا مخالف حاکمیت هستیم. همه این موارد باید تعریف داشته باشد. در مرز منتقد یک نوع رفتار معنا دارد، در مرز مخالف یک معنا و در حوزه براندازی هم معنای دیگری دارد. ما اگر می‌خواهیم، با حاکمیت صحبت کنیم، باید گفتمانی را ارائه دهیم که در آن حاکمیت یک طرف میز گفت‌وگو باشد. یعنی با آنها صحبت کنیم که شما چند قدم عقب بروید، ما چند قدم جلو برویم یا برعکس تا بتوانیم به تفاهم برسیم. خیلی‌ها تحت تاثیر فضای موجود این گفت‌وگوها را برنمی‌تابند. بنابراین اصلاح‌طلبان باید حتما تکلیف خود را در این سه حوزه مشخص کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در نهایت مسئله رد صلاحیت‌ها می‌تواند تعیین تکلیف شود یا خیر، گفت: ردصلاحیت یک حربه و در دست طیفی وبه ویژه در جریان اصولگرای درون قدرت است. قطعا از این امکان تا جایی که بتوانند استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند این حربه از دستشان خارج شود. اصلاح‌طلبان باید با روش‌های مدنی، حقوقی و سیاسی کار کنند تا حداقل از تندی و تیزی این روش کاسته و کارآمدی قانونی و نه فراقانونی پیدا کند. ردصلاحیت امروز در بسیاری از جاها کارکرد فراقانونی دارد.

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که مهمترین شاخص انتخاب کاندیداها برای اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی باید چه باشد تا بتوانند به لیست واحد برسند. آیا نباید از امروز کاندیداها معرفی و برنامه‌هایشان بررسی شود تا به لیست واحد برسند، گفت: از نظر من چند فاکتور در انتخاب گزینه‌های اصلاح طلب باید مدنظر باشد. اول سلامت نفس است. دوم توانایی و تخصص لازم برای انجام کار و پروژه‌های هدفمند، سوم تعهد به مردم و نظام جمهوری اسلامی به معنای خاص کلمه  یعنی تعهد به منافع ملت ایران. این موارد شاخصه اصلی لازم برای گزینش شدن است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید