ولودیمیر زلنسکی روز جمعه روسیه را به تلاش برای فرار از محاکمه جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.

زلنسکی روسیه را به تلاش برای فرار از محاکمه جنایات جنگی متهم کرد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از "الجزیره" نوشت: رئیس جمهور اوکراین در اظهارات خود در اندیشکده "چاتام هوس" انگلیس گفت: روسیه فکر می‌کند به این دلیل که یک قدرت هسته‌ای است، نمی‌توان آن‌ها را به دلیل ارتکاب به جنایات جنگی محاکمه کرد.

زلنسکی تصریح کرد: این هفتاد و دومین روز از جنگ تمام عیار روسیه علیه اوکراین است و هنوز پایانی از آن را نمی‌بینیم و شاهد هیچ تمایلی از طرف روسیه برای پایان دادن به این جنگ نیستیم. 

رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در اظهارات جداگانه به پارلمان ایسلند گفت که بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان اوکراین به روسیه منتقل شده‌اند. 

وی ادعا کرد: آن‌ها را مجبور کرده‌اند که به روسیه بروند. مدارک و وسایل ارتباطی آن‌ها را ضبط کرده‌اند و به مناطق دور افتاده در روسیه منتقل شده‌اند. 

 به گزارش ایرنا، سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه اعلام کرد شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه نیروهای روسی در ماه‌های فوریه و مارس (اسفند و فروردین) در منطقه‌ای در نزدیکی پایتخت اوکراین، مرتکب جنایات جنگی از جمله اعدام غیرقانونی غیرنظامیان شده‌اند. 

مقام‌های اوکراین مدعی‌ هستند بیش از ۹ هزار جنایات بالقوه جنگی را از سوی نیروهای روس در دست بررسی دارند. دادگاه بین‌المللی کیفری نیز ادعای جنایات جنگی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. 

در گزارش عفو بین‌الملل قید شده که نیروهای روسی مرتکب جنایات جنگی در شهر بوچا شده‌اند که از جمله آن، کشتارهای غیرقانونی متعدد بوده است، اما روسیه ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای خود در اوکراین را به شدت رد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید