استاد اپیدمیولوژی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تلاش پلیس راهور ناجا برای عدم شماره گذاری خودروهای ناایمن، نه تنها یک اقدام و حرکت سازمانی نیست، بلکه مطالبه‌ای عمومی است که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و جهان است.

آمار باورنکردنی تصادفات مرگبار ایران در مقایسه با آلمان و ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حمید سوری پیرامون این موضوع که آیا مشکل ، تعداد خودروها در کشور است و یا ایمنی خودروها؟ افزود: اخیرا بحث‌هایی در خصوص ارابه‌های مرگ در کشور مطرح هستند که طی چند دهه اخیر صدها هزار نفر از هموطنان را قربانی کرده‌اند. خودروهایی که نه تنها بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بیگناه راه را نیز می گیرند.

وی افزود: بسیاری از کشورها با رویکرد بهداشتی به خصوص در مرحله پیش رخداد توانسته‌اند میزان‌های مربوط را پیشگیری و کاهش دهند. برای مثال آلمان با بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن بیش از ۵۰ میلیون وسیله نقلیه ثبت‌شده، حدود ۳۲۰۰ مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است، ترکیه نیز با داشتن جمعیتی در همان حدود و تعداد وسایل نقلیه حدود ۲۱ میلیون، حدود ۷۳۰۰ مورد حادثه ترافیکی مرگبار داشته است. کشور ما با تعداد خودرو کمتر از آلمان و در حدود ترکیه و با جمعیتی مشابه، سالانه حدود ۱۷۰۰۰ مرگ در سال دارد.

دکتر سوری درخصوص نقش وسیله نقلیه در سوانح ترافیکی اظهار داشت: متاسفانه به اشتیاه برخی نقش وسیله نقلیه را در سوانح مرگبار ترافیکی حدود ۵ درصد برآورد می‌کنند ، که اگر برهمکنش خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم ، خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک چهارم از هم میهنانمان در راهها هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ایمنی خودرو به‌عنوان عاملی مؤثر در پیشگیری حوادث به شکلی گسترده در حال افزایش است و مطالعات نشان داده‌اند که این افزایش ایمنی می‌تواند در کاهش تعداد مرگ و مصدومیت‌های وخیم ناشی از سوانح ترافیکی بسیار مؤثر باشد.

دکتر سوری گفت: ویژگی‌ها و تجهیزاتی مانند سیستم کنترل الکترونیکی پایدار و سیستم‌های پیشرفته ترمز مثال‌هایی از استانداردهای ایمنی خودرو هستند که می‌توانند در پیشگیری از یک تصادف از چپ کردن تا کاهش شدت مصدومیت مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: علیرغم این منافع بالقوه که توسط استانداردهای ایمنی شناخته‌شده بین‌المللی تأیید شده‌اند، نه تمامی خودروهای جدید و نه خودروهای در حال استفاده که نیازمند این وسایل هستند مجهز نمی‌شوند. هشت استاندارد از مجموعه استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل اولویت‌بندی شده برای اجرا توسط کشور وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: در سال ۲۰۱۵ دولت هندوستان اعلام کرد که به‌کارگیری مقررات جدید، ازجمله استانداردهای سازمان ملل برای ضربه‌های وارده به کنار و جلوی خودرو، همچنین محافظت از عابران پیاده باید به کار بسته شود. برای مدل‌های جدید اتومبیل، استفاده از تست تصادف کناری و جلوی تا سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و برای تمامی خودروهای جدید تا سال ۲۰۱۹ مقررات مربوط به محافظت از عابر پیاده در مدل‌های جدید خودرو از اکتبر ۲۰۱۸ الزامی و برای تمامی اتومبیل‌ها تا ۲۰۲۰ به کار بست. به‌علاوه خودروهای جدید نیاز به کیسه هوا به شکل استاندارد داشته و برای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر داشتن سیستم هشداردهنده سرعت لازم است. بهانه هایی چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت های تولید خودرو داخلی نمی تواند به هیچ وجه دلیلی برای بی توجهی نسبت به ایمنی خودروها باشد.

وی در پایان گفت: تلاش پلیس راهور ناجا برای عدم شماره گذاری خودروهای ناایمن، نه تنها یک اقدام و حرکت سازمانی نیست، بلکه مطالبه ای عمومی است که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و جهان است.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام .زن دادش من گواهی نامه داره ولی بلد نیست رانندگی کنه چه کسی به ایشون مدرک داده خیلی ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید