این شهر در شرق دشت وسیع و حاصل خیز سملقان و حاشیه جاده آسیایی واقع است. آشخانه از جنوب به رشته کوه‌های آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه محدود است. روستای «بیار» در دو کیلومتری جنوب شهر آشخانه و ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد.

بیار آبشاری در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

به گزارش سلام نو، آبشار بیار در نزدیکی روستای بیار در دو کیلومتری جنوب شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان و ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است. این آبشار از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد و حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد.رطوبت نسبی بالا و چشمه های جوشان باعث ایجاد جنگلهای انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه های رشته کوه یامان داغی شده است.

بیار آبشاری در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در شمال غربی استان خراسان شمالی و اولین شهر ورودی استان می باشد. این شهر در شرق دشت وسیع و حاصل خیز سملقان و حاشیه جاده آسیایی واقع است. آشخانه از جنوب به رشته کوه های آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه محدود است. روستای «بیار» در دو کیلومتری جنوب شهر آشخانه و ۵۲ کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد. این روستا آبشاری زیبا به همین نام دارد. این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه می گیرد و حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. اطراف این آبشار دارای مناظر زیبا ودیدنی است. آبی که از این آبشار می ریزد بسیار خنک و دلپذیر است، جاری شدن آب این آبشار باعث به وجود آمدن مناظر زیبای جنگلی در این منطقه شده است. سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آبشار زیبای بیار به این روستا سفر میکنند و از زیبایی آن لذت میبرند.

بیار آبشاری در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ های درخشان در منطقه شده است. این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است. پراکندگی محوطه های استقراری، قلعه های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه های دورهٔ ساسانی در بخشهای مختلف شهرستان گواه این مدعی است.

شهرستان مانه و سملقان از نظر جغرافیایی به دو قسمت کوهستانی و دشتی تقسیم می­شود. بخش کوهستانی عمدتاً در جنوب و جنوب غربی شهرستان قرار گرفته و کوههای قورخورد و حسن بگ در این محدوده قرار میگیرند. بخش دشتی در غرب شهرستان و محدوده هایی در شمال و مرکز شهرستان را شامل میشود که مراکز جمعیتی را در خود جای داده است. جریان دائمی رود اترک از بخش جنوبی این شهرستان میگذرد. به طور کلی وجود منابع آب دائمی و خاک حاصلخیز این شهرستان را به یکی از مناطق عمدۀ کشاورزی استان تبدیل کرده است. انگور و گیلاس نیز از سوغاتی های منطقه هستند.

وجود آثار تاریخی از دوره های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخشهای مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است. بر اساس پژوهشهای باستان شناسی بخشهایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را میتوان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد.

بیار آبشاری در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی

مسیر دسترسی

اگر از بجنورد حرکت کنید اول باید وارد جاده بجنورد-گرگان شوید. در کیلومتر ۲۴ بجنورد به گرگان به تقاطع مسیر روستای بدرانلو در سمت چپ خواهید رسید. تاکستانهای این روستا تماشایی هستند. کمی که جلوتر بروید به تقاطع روستای قراجه در سمت راست میرسید. آبگرم قراجه معروف است.
در کیلومتر ۲۹ بجنورد به گرگان به تقاطع جاده سد شیرین دره خواهید رسید. در کیلومتر ۴۳ بجنورد به گرگان نیز شهر آشخانه قرار دارد.  روستای بیار ۲ کیلومتر جلوتر در سمت جنوب شرق واقع شده است.
منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید