این قلعه در قرن ۱۴و۱۳ میلادی بنا شده است اما وجود تخته سنگ های بزرگی در قسمت شرقی قدمت آن را به دوران قبل از میلاد می‌رساند.قسمتی از حصار دفاعی قلعه ما بین دو سینه تپه در ضلع جنوب و شمالی سالم باقی مانده است که در آن آثار برج های نیم استوانه ای بیرون زده است.

سن سارود قلعه‌ای تاریخی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش سلام نو، وجود بقایای زبان دیرین و کهن تاتی دلیلی بر تاریخی بودن روستاهای هرزند بوده و به تمام آثار و بقایای تاریخی این منطقه حیثیت تاریخی می بخشد. قلعه با ارزش و مهم سن سارود در این منطقه واقع است. قدمت آن به دوران قبل از میلاد برمیگردد ولی در طول تاریخ توسط دولت‌های مختلف از آن استفاده شده و آخرین آثار معماری آن مربوط به قرون اولیه اسلام است.

این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

700 سال استواری قلعه 'سن سارود' - ایرنا

یکی از آثار تاریخی و کهن دهستان هرزندات، قلعه با ارزش و مهم سن سارود است.

بقایای قلعه قرون وسطایی سن سارود و بقولی جن جارود هنوزپا بر جاست. گفته میشود این قلعه در قرن ۱۴و۱۳ میلادی بنا شده است اما وجود تخته سنگ های بزرگی در قسمت شرقی قدمت آن را به دوران قبل از میلاد می رساند.قسمتی از حصار دفاعی قلعه ما بین دو سینه تپه در ضلع جنوب و شمالی سالم باقی مانده است که در آن آثار برج های نیم استوانه ای بیرون زده است.در داخل قلعه پی هایی از چند اتاق کوچک به چشم می خورد.دیوارهای قلعه از سنگ لاشه و ملاط گل و آهک ساخته شده است در نزدیکی قلعه قبرستانی وجود دارد که حالت یک قبرستان اسلامی را نمایان می کند با توجه به نزدیکی این قلعه به مرزهای فعلی ارمنستانت بخصوص با در نظر گرفتن اینکه این منطقه تا نزدیکی های تبریز مامن اولیه ارمنیان بوده است دلیل بنا و مورد استفاده آن کاملا مشخص نگردیده است که آیا اینجا مامن اولیه ارمنیان بوده یا مسلمانان؟ و سرگذشت آن در زمان تخریب چه بوده است؟

پرونده:San sarud qala (fortress).jpg - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در جنوب خاوری قلعه سن سارود اثرات و جای پاهایی وجود دارد که می توان گفت با توجه به این که در قدیم با حفر و کندن علائمی جهت رویت و رصد ستارگان استفاده می کردند با توجه به آن مسایل می توان گفت که این علایم هم برای همان منظور ساخته و کنده شده باشد و دایره البروج ستارگان را با چنین نشانه هایی می توانستد ترسیم کنند.

آثار و علائم نشان می دهد که آخرین آثار معماری انجام یافته بر روی این قلعه مربوط به قرون اولیه اسلامی است و معماری آن نیز مطابق با معماری دوره اسلامی می باشد و آن، از گچ کاری های داخل قلعه که در اثر کنده کاری ها نمایان شده کاملا مشهوداست.

طبیعت سرسبز بهاری قلعه تاریخی سن سارود مرند

مسیر دسترسی به قلعه سن سارود:

در شش کیلومتری کاروانسرای تیموری معروف به «آیراندایبی» که خود در ۲۶ کیلومتری شمال مرند است بر روی پشته سنگی مرتفع بین دو بازوی رودخانه واقع است. این قلعه در جنوب روستای هرزندات و در میان باغات بر بلندی بنا شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید