مالک این عمارت سید محمد رضا کازرونی است که از تاجران نامدار بوشهر بود، پس از او وارثان این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این خانه که هم اکنون محل اداره میراث فرهنگی بوشهر است روزگاری تجارت خانه حاج محمدرضا کازرونی بود که نقش مهم در تجارت و توسعه شهر داشت.

کازرونی عمارتی با تاریخ جذاب در بوشهر

به گزارش سلام نو، عمارت کازرونی مربوط به اوایل دوره قاجار است و در بوشهر، محله قدیمی بهبهانی واقع شده است. این مکان که در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، اولین عمارت در بوشهر بود که پلاک آن در روز جهانی گردشگری نصب و توسط استاندار بوشهر رونمایی شد.

کازرونی عمارتی با تاریخ جذاب در بوشهر

عمارت کازرونی بوشهر که از بناهای مربوط به اوایل دوره قاجار است در بوشهر محله قدیمی بهبهانی واقع شده است. مالک این عمارت سید محمد رضا کازرونی است که از تاجران نامدار بوشهر بود، پس از او وارثان این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این خانه که هم اکنون محل اداره میراث فرهنگی بوشهر است روزگاری تجارت خانه حاج محمدرضا کازرونی بود که نقش مهم در تجارت و توسعه شهر داشت. زیبایی این عمارت به کنار، تاریخ آن نیز جذاب است. کازرونی از طرف علمای نجف ماموریت داشت که خانه ها و تجارت خانه های کلیمی ها را بخرد یا هر ملکی را که آنها می خواستند بخرند او با نرخی بالاتر بخرد. کازرونی همان بازرگانی است که نخستین فرودگاه را در بوشهر راه انداخت و قرار داد بین محمد علی شاه و شرکت یونکرز آلمان را اجرا کرد.

کازرونی عمارتی با تاریخ جذاب در بوشهر

معماری بنا

لازم به ذکر است که ساختمان ها در بوشهر شبیه بناهای دو بندر کراچی و بمبئی هستند و این نوع ابنیه را می توان در دیگر مناطق ساحلی خلیج فارس نیز دید. از ویژگی های این بناها مرتفع بودن آنهاست، ساختن خانه های چند طبقه در این شهر متداول بوده، مردم برای گریز از گرمای طاقت فرسا در تابستان به طبقات بالا نقل مکان می کرده اند، در ضمن وجود درها و پنجره های متعدد برای اتاق های وسیع موجب جریان باد از هر طرف شده و اندکی از فشار گرما می کاست. خانه ها را به فاصله بسیار کم از یکدیگر می ساختند به صورتی که گاه فاصله آنها از یک متر هم کمتر می شد. همانطور که ذکر شد از خصوصیت های این بنا ارتفاع زیاد آن می باشد و معماری این بنای تاریخی، همانند ساختمان های دو بندر کراچی و بمبئی به‌ صورت چند طبقه و با ارتفاع زیاد است. همچنین دارای سیستم طبیعی خنک‌ کننده‌ هوا است.

کازرونی عمارتی با تاریخ جذاب در بوشهر

موقعیت مکانی

برای دیدن این بنا به محله قدیمی بهبهانی در بوشهر بروید و در انتهای خیابان کمرگ شاهد بنای تاریخی کازرونی باشید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید