۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 55354491

بازار تبریز حدود سه قرن پیش، پس از وقوع زمین ‌لرزهٔ تاریخی تبریز که در سال ۱۱۹۳ قمری اتفاق افتاد، توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شد. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

از تیمچه امیر تبریز چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، بازار تبریز که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده ‌است، از بازارچه‌ها، تیمچه‌ ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده ‌است. راسته ‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی به هم متصل شده‌ و در فضای بین آنها تیمچه ‌ها و سراها بنا شده اند.
«تیمچه امیر» نیز که یکی از زیباترین و مهمترین مناطق بازار تبریز به شمار میرود، از مراکز مهم بورس طلا و جواهر در شهر تبریز است. در این تیمچه ۱۱۲ باب مغازه وجود دارد که ۱۰۲ مغازه به زرگری و جواهرفروشی و بقیه به پارچه فروشی و عطر و لوازم آرایشی اشتغال دارند.

از تیمچه امیر تبریز چه می‌دانید؟

بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع که بزرگترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. این بازار از بازارچه‌ ها، تیمچه‌ ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده ‌است. تبریز به‌ جهت قرارگرفتن برسر راه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از رونق تجاری بسیار خوبی برخوردار بوده ‌است.

بازار تبریز حدود سه قرن پیش، پس از وقوع زمین ‌لرزهٔ تاریخی تبریز که در سال ۱۱۹۳ قمری اتفاق افتاد، توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شد. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان ‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجار از این بازار دیدن کرده ‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

از تیمچه امیر تبریز چه می‌دانید؟

جهانگردانی نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌ اند. این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۲۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته ‌بازار، ۱۱ باب دالان و ۹ باب مدرسهٔ دینی، به‌عنوان اصلی‌ ترین مرکز داد و ستد شهر تبریز شناخته می ‌شود.

هستهٔ مرکزی شهر تبریز در داخل یک چهارضلعی قرار گرفته و بازار تبریز در مرکز این چهارضلعی واقع شده ‌است. این بازار از سمت شرق به عالی ‌قاپو (مجموعهٔ کاخ ‌های ولیعهدنشین) و از سمت غرب به مسجد جامع محدود شده و از سمت شمال، بخش ‌هایی از شمال رودخانهٔ مهران ‌رود را شامل می ‌شود و این دو بخش به وسیلهٔ پل‌ های چوبی که در امتداد راسته ‌بازار قرار دارند، به هم متصل می‌ شوند. نخستین نقشه از بازار تبریز در سال ۱۳۲۷ هجری، در بخشی از نقشهٔ دارالسلطنهٔ تبریز و به دست اسدالله خان مراغه‌ای ترسیم شده‌ است. نقشهٔ این بازار در بخش شمال شرقی نقشهٔ مذکور رسم شده و اکثر جای‌ های مهم آن نظیر تیمچه ‌ها و کاروانسراها در این نقشه نامگذاری شده‌ اند.

از تیمچه امیر تبریز چه می‌دانید؟

تیمچه امیر

از زیباترین و مهم ترین مکانهای تبریز، بازار، کاروانسرا و تیمچه امیر است که در حال حاضر از مراکز عمده تجارت و صادرات فرش و مرکز بورس طلا و جواهر و منسوجات محسوب می شود.
بازار امیر از شلوغ ترین نقاط بازار بزرگ تبریز است. بانی بازار و کاروانسرای امیر، میرزا محمد خان امیر نظام زنگنه است. تاریخ بنای بازار و کاروانسرای امیر سال ۱۲۵۵ هجری قمری است. میرزا محمدخان امیرنظام، فرزند شیخ علی ‌خان وزیر شاه سلیمان و نوهٔ میرآخور شیخ صفی‌ الدین اردبیلی‌ است. وی در زمان ولیعهدی عباس میرزای نایب ‌السلطنه وارد تبریز شده و به ‌جهت حمایت‌ های او به سمت امیرنظامی رسیده ‌است.

در بازار امیر از ۱۱۲ مغازه دایر، ۱۰۲ مغازه به زرگری و جواهر فروشی اشتغال دارند.

گسترش تجارت طلا و زرگری به تدریج بزازی و پارچه فروشی را که روزگاری مخصوص بازار امیر بود از بین برده و جای آن را فقط به طلا و جواهر اختصاص داده  است

از تیمچه امیر تبریز چه می‌دانید؟

مسیر و راهنما:

برای رسیدن به تیمچه امیر میتوانید درست روبروی پارکینگ شمس تبریزی از عرض خیابان با پل عابر پیاده مجهز به پله برقی عبور کنید و بعد از چند قدم پیاده روی وارد مجموعه بازار تبریز شوید. اگر با تاکسی هم عازم بازار شده اید از راننده تاکسی بخواهید مقابل بازار امیر شما  راپیاده کند.

از درب ورودی چوبی وارد هشتی بزرگ همان تیمچه امیر می شویم،از اینجا به بعد علاوه بر این که اطراف را نگاه می کنید کمی هم سر به هوا باشید و از دیدن شاهکار های معماری در جای جای این سازه قدیمی لذت ببرید.بعد از این هشتی وارد حیاط بازار امیر بشوید. از این نوع حیاط  در جای جای بازار بیشتر خواهید دید. از حیاط امیر به سمت شمال حیاط حرکت کرده وارد تیمچه امیر شمالی شده سپس از در دیگر خارج میشویم.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید