طرح احداث این پارک، در سال ۱۳۵۰ تصویب شد که در هنگام تصویب قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث شده و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود. پس از انقلاب نیز در سال ۱۳۷۰، طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز، احداث آن را بر عهده بگیرد.

پارک بزرگ تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، بوستان بزرگ تبریز، بزرگ ترین مجموعه تفریحی شهر تبریز است که هم اکنون بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده است. این بوستان در شمال غرب شهر و در محل پیشین زمین های کشاورزی ساخته می شود که حدود ۸ کیلومتر مربع وسعت دارد. رودخانه های تلخه رود و مهران رود از این منطقه عبور می کنند.
در زمان تصویب طرح احداث پارک بزرگ تبریز مقرر بود که این پارک به پارک بزرگ خاورمیانه تبدیل شود که در حال حاضر بعد از گذشت سال ها این امر اتفاق نیفتاده و در حد یک نام در تاریخ تبریز به یادگار مانده است.

پارک بزرگ تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

این بوستان دارای مجموعه های متعددی نظیر پیست های اتومبیل سواری، اسب سواری و دوچرخه سواری، دریاچه های قایق رانی، رستوران، سالن های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل خواهد بود.

پارک بزرگ تبریز، پارکی در حال احداث در شهر تبریز و در شمال غرب این شهر است. در حال حاضر بخشی از این پارک، به بهره‌ برداری رسیده و بخش ‌های دیگر آن نیز در حال تملک و احداث است. پارک بزرگ در صورت تکمیل و بهره ‌برداری، ریه تنفسی شهر تبریز خواهد بود.

طرح احداث این پارک، در سال ۱۳۵۰ تصویب شد که در هنگام تصویب قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث شده و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود. پس از انقلاب نیز در سال ۱۳۷۰، طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز، احداث آن را بر عهده بگیرد. در اوایل سال ۱۳۸۰ فازهای یک و دو در روبروی فرودگاه تبریز و در سمت کارخانه شیر پگاه احداث شد.

پارک بزرگ تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

حدود ۵۰ درصد از کل مساحت طرح را اراضی سیفی ‌کاری تشکیل می ‌دهد که بصورت برنامه‌ریزی شده در داخل پارک حفظ خواهد شد. بقیه مساحت پارک نیز به کاربری‌ های تفریحی، ورزشی، رفاهی، فضای سبز، گلکاری و … اختصاص خواهد یافت.

به دلیل مرغوب بودن خاک و قابلیت تبدیل سریع به فضای سبز مناسب و کاشت انواع درختان، توسعه و تکمیل این پارک، از سال‌ های گذشته یکی از اهداف شهرداری تبریز میباشد؛ ولی به دلیل وسعت زیاد این منطقه و زیر کشت بودن قسمت ‌هایی از این پارک (سیفی کاری)، مشکل تملک، تأمین اعتبار و سایر هزینه ‌ها باعث شده است تا روند تکمیل این پارک به کندی پیش برود.

پارک بزرگ تبریز مقصدی مناسب برای گردشگری

طرح سرمایه ‌گذاری هزار میلیارد تومانی این پارک در مساحت ۱۴۵ هکتار توسط بخش خصوصی و شهرداری تأمین خواهد شد. همچنین شهرداری حدود ۸۰ میلیارد تومان از املاک خود را در اختیار پروژه قرار خواهد داد. این پروژه مشارکتی که در اسفند ۱۳۹۴ به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز رسید، شامل احداث مجموعه توریستی تفریحی شامل هتل ۴ و ۵ ستاره، پارک آبی، مرکز خرید به وسعت ۲۲۰ هزار مترمربع میباشد که در زمین ۷ هکتاری واقع در پارک بزرگ اجرایی می ‌گردد. در کنار این پروژه، احداث ۱۵۲ هکتار از پارک بزرگ تبریز با استانداردهای اروپایی و تکمیل دریاچه مصنوعی و ورزش‌ های آبی در این دریاچه به همراه پل کابلی عابرگذر دریاچه، از جمله تعهدات طرفهای سرمایه ‌گذار است.

قسمتی از پارک بزرگ تبریز از مسیر فرودگاه به طرف میدان ستارخان سال هاست که به میدان دواب تبدیل شده و چهره شهر را زشت کرده است و این امر موجب گلایه های برخی از ساکنان شده است که برای رفاه حال ساکنان این منطقه رسیدگی به این امر ضروری است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید