۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 55354489

در چند سال اخیر این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگری تبدیل و از سال ۱۳۷۴ نیز بعنوان نمایشگاه و خانه سفال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

آشنایی با موزه و خانه سفال تبریز

به گزارش سلام نو، موزه و خانه سفال تبریز یکی از موزه‌ های شهر تبریز است که در خیابان شمس تبریزی قرار گرفته‌ است. این موزه از بخش‌ های مختلفی شامل نمایشگاه آثار سفالگران تبریزی نظیر احمد قابچی، عباس قابچی و فریده تطهیری مقدم؛ حوضخانه که نمایشگاه‌ های کوتاه‌ مدت سفالگری در آن برپا می‌ شود؛ فروشگاه آثار سفالگران؛ کلاس‌ های آموزشی و نمایش مراحل گوناگون سفالگری به صورت زنده تشکیل یافته‌ است.

آشنایی با موزه و خانه سفال تبریز

خانه سفال این بنای زیبا و قدیمی جزو آلبوم خانه های تاریخی تبریز می باشد که تاریخ بنای آن به دوره قاجاریه و پهلوی بر می گردد. بنا شامل یک زیر زمین و یک طبقه فوقانی می باشد که با معماری زیبا و اصیل ایرانی زیبایی خاصی به خود گرفته است ، نمای اصلی بنا دارای ایوان می باشد که بر روی دو ستون استوار شده است و با گچبری های زیبایی تزیین شده است.

در چند سال اخیر این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگری تبدیل و از سال ۱۳۷۴ نیز بعنوان نمایشگاه و خانه سفال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت .

آشنایی با موزه و خانه سفال تبریز

موزه سفال ( خانه سفال )

موزه زنده سفال تبریز فضایی است که پیغام نیاکان ما را در عرصه سفالگری به گوش، چشم ما، دست ما و مهمتر از همه به روح ما میرساند. به روح انسان قرن بیست و یکم که از فطرت خود فاصله زیادی یافته و در آرزوی وصل به اصل خود است.

خاک در دسترس ترین و نخستین ماده ای بوده که بشر آغازین با آن بسیاری از نیازهایش را برطرف کرده است. خاک را با آب مخلوط نموده و از آن گل ساخته، و با گل به لذت و قدرت آفرینش رسیده است. گل فرم پذیر و نقش پذیر بوده، با آن خشت و پیاله ساخته تا به نیازهای زندگی روزمره اش ، جواب دهد و بعد اندیشه هایش را برآنها نقش زده است. با ساخت پیکره هایی از گل به باورها و ترس هایش پاسخ گفته است. با آتش دیدن ساخته های گلینش شاهد معجره ای شده است : همه چیز در آتش میسوخته و گل درکام آتش سخت تر و ماندگارتر میگردیده است!

سفالینه ها حتی پس از مرگ نیز با نیاکان ما همراه می شدند تا در حیات بعدی مورد استفاده قرار گیرند و امروز همان سفالینه ها ، پیام گذشتگان را به ما میرسانند.

آشنایی با موزه و خانه سفال تبریز

بخش‌های مختلف خانه سفال:

۱- نمایشگاه دائمی از آثار استاد عباس قابچی، استاد احمد قابچی و استاد فریده تطهیری مقدم و بهترین آثار هنرمندان و هنرجویان سفالگر استان آذربایجان شرقی ( با خاک سفید )

۲- حوضخانه: محل برگزاری نمایشگاههای موقت از آثار هنرمندان سفالگر به صورت انفرادی و گروهی و برگزاری جلسات نقد و بررسی و اجتماعات هنری و فرهنگی

۳-  فروشگاه دائمی برای عرضه آثار هنرمندان سفالگر

۴- کلاس‌های آموزشی شامل: کلاس چرخکاری، کلاس نقاشی روی سفال، کلاس آشنایی با مراحل تولید سرامیک سنتی با خاک سفید آذربایجان

۵- ارائه مراحل مختلف کار سفالگری با خاک سفید به روش سنتی (بازدید با هماهنگی قبلی) شامل: آماده سازی گل، چرخکاری و تراش بدنه، آماده سازی لعاب، خرد کردن شیشه، کار با آسیاب سنگی، آماده سازی رنگینه مس، پخت اول ، لعاب زنی، پخت دوم ، کوره چین

آشنایی با موزه و خانه سفال تبریز

مراسم سالانه انجمن دوستداران سفال آذربایجان شرقی:

-برگزاری نمایشگاه سفره های نوروزی همه ساله از آخر اسفند تا ۱۳ فروردین
-مراسم عید دیدنی
-برگزاری مراسم افطاری در ماه مبارک رمضان
-اجرای یادمان به مناسبت سالروز گشایش موزه زنده سفال تبریز
-مراسم سالروزگشایش موزه زنده سفال همه ساله دردهم شهریورماه
-اردوهای علمی و فرهنگی

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید