آن پزشکی که تمام وقت نیست یعنی دسترسی به بخش خصوصی دارد، درآمد خودش را دارد، اما پزشکی که تمام وقت جغرافیایی است یعنی خارج از بیمارستان دولتی کار نمی‌کند شرایطش بسیار متفاوت است و ما تلاش کردیم در تعرفه امسال این فاصله بسیار کمتر شود.

یکسان‌سازی دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکسان سازی دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی جزو الزامات قانونی است .

سعید کریمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت: یکسان سازی دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی جزو الزامات قانونی است ، زیرا پزشکی که در بخش خصوصی؛ عمل جراحی یا هر خدمتی ارائه می‌کند همانقدر کار می‌کند که در بخش دولتی متحمل زحمت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در سال‌های گذشته به این دلیل که خدمت در بخش دولتی باید ارزان‌تر باشد، جزو حرفه‌ای یا دستمزد پزشکان را در این بخش کم دیده بودند، اما امسال با رویکرد خوبی که در شورای عالی بیمه وجود داشت و کمکی که بیمه‌ها داشتند؛ فاصله جزء حرفه‌ای یا دستمزد پزشکان در اعمال جراحی و دیگر خدمات در دو بخش دولتی و خصوصی به کمترین حد خود رسید. البته این مصوبه را هنوز معاون اول رئیس جمهور ابلاغ نکرده است.

وی با اشاره به تعرفه خدمات تشخیصی درمانی سال ۱۴۰۱ که خدمات بخش دولتی به طور میانگین ۱۹ و نیم درصد و خدمات بخش خصوصی ۲۴ درصد افزایش یافته است، گفت: کلیات طرح تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی هفته پیش در هیأت دولت تصویب شد که البته این ارقام یک میانگین از خدماتی است که جدولی دارد و به نظر می‌رسد جداول و جزئیات تعرفه‌های آن هنوز از سازمان برنامه و بودجه برای هیأت دولت فرستاده نشده است، اما طبق قانون باید ابلاغ شود تا مراکز درمانی تکلیف خودشان را هرچه زودتر بدانند.

معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه این برای نخستین باری است که فاصله جزء حرفه‌ای یا همان دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی کم می‌شود ، افزود: برای ما خیلی مهم است که پزشکان حاضر در بیمارستان‌های دولتی بمانند و به سمت بیمارستان‌های خصوصی گرایش پیدا نکنند، زیرا حجم زیادی از خدمات پزشکی در بخش دولتی ارائه می‌شود و حضور این پزشکان سرمایه دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید سعی کنیم در همان بیمارستان‌های دولتی بمانند.

کریمی در پاسخ به این سؤال که فاصله دستمزد در بخش دولتی و خصوصی چقدر است؟ گفت: رقم K متفاوت است به طور مثال در بیمارستان‌های خصوصی K نزدیک ۵۰ هزار تومان است، اما در بیمارستان‌های دولتی زمانی که پزشک تمام وقت جغرافیایی باشد K حرفه‌ای نزدیک به ۳۱ هزار تومان است یعنی فاصله حدود ۲۰ هزار تومانی باهم دارند و اگر پزشک تمام وقت نباشد، نزدیک به ۱۵ هزار تومان است و این فاصله‌ی بسیار زیادی است.

وی افزود: آن پزشکی که تمام وقت نیست یعنی دسترسی به بخش خصوصی دارد، درآمد خودش را دارد، اما پزشکی که تمام وقت جغرافیایی است یعنی خارج از بیمارستان دولتی کار نمی‌کند شرایطش بسیار متفاوت است و ما تلاش کردیم در تعرفه امسال این فاصله بسیار کمتر شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا تلاش برای کم کردن تعرفه دستمزد پزشکان تا یکسان سازی تعرفه با بخش دولتی ادامه می‌یابد یا به همین یکبار ختم می‌شود؟ گفت: این سال اولی بود که در خدمت وزارت بهداشت هستم و فاصله‌ها را کم کردیم، سال دیگر هم همین مسیر را خواهیم رفت و ان شاء الله تعرفه دستمزد مساوی است و این وظیفه ماست که اجرایی سازی آن را دنبال کنیم، زیرا این یک تکلیف قانونی است که به این سمت برویم که تعرفه در هر دو بخش یکسان شود.

سعید کریمی تاکید کرد: تفاوت تعرفه‌ها باید بر اساس جزء فنی باشد، چون در بخش دولتی بیمارستان برای دولت است، اما در بخش خصوصی بیمارستان برای افراد است و منطقی است که می‌خواهند دستگاهی بخرند یا هتلینگ بهتری داشته باشند، اما تفاوت جزء حرفه‌ای معنایی ندارد، زیرا پزشکی که جراحی می‌کند و خدمتی ارایه می‌کند در بخش دولتی همانقدر مسؤولیت دارد و کار می‌کند که در بخش خصوصی زحمت می‌کشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید