قیمت یک نان باگت ساده در پاریس به طور متوسط نیم یورو است، و حقوق متوسط کارگران ساده هم در حدود دوهزاروپانصد یورو. با این حقوق ماهیانه می شود پنج هزار نان باگت خرید.

با حقوق کارگران در ایران ششصد تا نان باگت ده هزار تومانی می‌توان خرید!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قیمت نان ساندویچی افزایش یافت، حال به نظر می‌رسد موج گرانی به نان ساندویچی و ساندویچ برسد.

افزایش نرخ گندم و آرد در ابتدای سال جاری، باعث جهش قیمت نان ساندویچی طی روزهای اخیر شد.آن‌طور که فعالان صنف نان‌ فانتزی و حجیم خبر می‌دهند، قیمت آرد این محصولات از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. طبیعی است که با رشد بیش از ۱۳ برابری هزینه مواد اولیه، قیمت نان ساندویچی و باگت هم خود را آماده جهش کند.گذشته از آرد مورد نیاز پخت نان فانتزی، ستاد تنظیم بازار نرخ آرد اصناف و صنایع را تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بالا برد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت با بی‌نظمی در تصمیمات خود در بازار گندم و آرد مستقیما سفره مردم را نشانه رفته است. چراکه آغاز جنگ روسیه و اوکراین به‌خودی خود بحران مواد غذایی را به همراه داشت. اما تصمیمات وزارت صمت، این بحران را در ایران دو چندان کرد.حالا عواقب این تصمیمات خلق‌الساعه را در بهای تمام‌شده کالاهای اساسی مشاهده می‌کنیم. پس از موافقت سازمان حمایت با افزایش حدود ۲۰۰ درصدی نرخ ماکارونی موافقت کرد، اکنون شاهد افزایش بیش از ۱۳ برابری قیمت نان ساندویچی در بازار هستیم.

پس از حذف تدریجی گوشت، برنج، ماکارونی، مرغ و … از سفره مردم، رفته‌رفته ممکن است شاهد حذف جایگزین‌هایی نظیر ساندویچ هم باشیم.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم ونیمه حجیم تهران گفت: افزایش قیمت نان ساندویچی صرف افزایش نرخ آرد نیست. روغن، شکر، آب، برق، تلفن، دستمزد کارگران و … هم در سال جاری با رشد مواجه شده‌اند. طبیعی است که این هزینه‌ها در قیمت نهایی کالاها تخلیه شود. با این اتفاقات هزینه تولید بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

 با توجه به‌ این‌ اظهارات به نظر می‌رسد قیمت نان ساندویچی و ساندویچ نیز طی روزهای آتی حداقل نوسان ۳۰ درصدی را تجربه کنند. چه بسا مشاهدات میدانی نیز از جهش قیمت ساندویچ در بسیاری از واحدهای خرده‌فروشی حکایت دارد.

فرید قدمی، روزنامه‌نگار در واکنش به گرانی بی‌سابقه نان باگت نوشت: دولت مستضعفان در اقدامی انقلابی قیمت نان باگت را به ده هزار تومان رساند. استدلال شان هم این است که با آزادسازی نرخ آرد جلوی قاچاقش را گرفته اند. خیلی هم خوب، با وجود این افزایش قیمت هنوز نرخ نان در ایران از مثلا فرانسه ارزان تر است. احتمالا به زودی خبرنگاران گزارشی از مقایسه ی قیمت نان در ایران و فرانسه هم می نویسند. اما چند نکته برای گزارش های احتمالی بیست و سی و...:

یک. قیمت یک نان باگت ساده در پاریس به طور متوسط نیم یورو است، و حقوق متوسط کارگران ساده هم در حدود دوهزاروپانصد یورو. با این حقوق ماهیانه می شود پنج هزار نان باگت خرید. برای خرید پنج هزار نان باگت در ایران متوسط حقوق کارگران باید پنجاه میلیون باشد. در انتظار اقدام انقلابی دولت در این زمینه هم باشیم؟ حقوق متوسط کارگران همچنان کمتر از شش میلیون تومان است، یعنی ششصد تا نان باگت ده هزار تومنی.

 در انتظار افزایش هزاردرصدی حقوق کارگران باشیم یا دولت مستضعفان تصمیم گرفته با جان به لب رساندن کارگران با گرسنگی، فقر و فقیر را ریشه کن کند؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید