امیرعبداللهیان گفت: «هدف ما از این گفتگوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد.»

 مذاکرات وین متوقف نشده است / هدف ما دستیابی به یک توافق قوی و دائم است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر حمایت دائم ایران از فلسطین، گفت که مذاکرات وین متوقف نشده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه)، در گفتگو با خبرنگار شبکه یمنی «المسیره» بر حمایت دائم ایران از فلسطین تأکید کرد.

بنابر این گزارش، وزیر امور خارجه ایران در این خصوص اظهار داشت: «جمهوری اسلامی به منظور تشکیل کشوری یکپارچه در تمام خاک تاریخی فلسطین به پایتختی قدس حامی این کشور باقی خواهد ماند. نماز خواندن در قدس وعده‌ای الهی است و خون‌های شهدای مقاومت و ملت فلسطین برای تحقق این وعده الهی نثار شده است.»

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر اینکه «ما مطمئنیم که به زودی در قدس نماز خواهیم خواند.»، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

امیرعبداللهیان همچنین اضافه کرد: «هدف ما از این گفتگوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد.»

وی در پایان بیان کرد: «من فکر می‌کنم که طرف آمریکایی به خوبی خطوط قرمز ایران را درک کرده است. ما به گفتگوها ادامه می‌دهیم. به محض رسیدن به نقطه توافق، نماینده ما در مذاکرات تغییرات نهایی را اعمال خواهد کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اخیرا تصریح کرد که توافق وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی امکانپذیر است.

«ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق در خصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.

این دیپلمات روس تاکید کرده بود: «نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می‌دانید یک متغیر است. در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آن‌ها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.»

از طرف دیگر، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع خبر داده بودند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفتگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است.

یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید