۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 55354036

از ویژگی های ارزشمند این آبشار، دایمی و شیرین بودن آب آن است که با توجه به موسمی و شور بودن اکثر آب‌های جاری در این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.

فدامی آبشاری با آب شیرین در فارس

به گزارش سلام نو، آبشار فدامی یکی از جاذبه های دیدنی استان فارس است. چشمه ای که از دل کوه می جوشد، منبع آبشار فدامی است. این آبشار زیبا با ورود به رودخانه شور به میزان قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد  و زمین‌های اطراف را سیراب می‌کند.

از ویژگی‌های جالب آبشار فدامی این است که این آبشار شامل آب شور و شیرین است. آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد که از ویژگی های این آبشار است.

فدامی آبشاری با آب شیرین در فارس

آبشار فدامی داراب در موقعیت جغرافیایی E۵۵۰۳۰۸ N۲۸۱۵۵۲ در استان فارس قرار دارد.

در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق داراب و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می جوشد، چشمه ای که حدود یک متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد. چشمه ی فدامی پس از آنکه حوضچه ای به عمق حدود ۲۰ متر را پر کرد سر ریز می کند.  چشمه فدامی پس از عبور از بستر یک کیلومتری به پرتگاهی می رسد که هنگام سقوط زیباترین آبشار منطقه را تشکیل می دهد.

این آبشار زیبا با ورود به رودخانه شور به میزان قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد و آب شور رودخانه را برای ۸۲۵ هکتار نخلیات و ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی پائین دست قابل استفاده می کند. این آبشار در نزدیکی شهر فدامی و در ارتفاع حدود ٨٠٠ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ آب شیرین این ابشار در واقع آب شـُرب شهر فدامی و روستاهای اطراف را تامین میکند. جالب تر از آن ،اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد که از ویژگی های این آبشار است.

فدامی آبشاری با آب شیرین در فارس

ارتفاع آبشار شیرین بین ۱۲ تا ۲۰ متر و ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده ۱۰ تا ۱۵ متر است. عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به ۸۰۰ متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران به شمار می آید به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به ۲۰۰ متر رسیده است.

سرچشمه آبشار شور فدامی در ۵۰۰ متری آن است و وجود نخل های خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است. در زیر آبشار حوضچه ای بزرگ پدید آمده و در بالای آن پوششی متراکم از گیاهان بلند و نیزار دیده می شود. از ویژگی های ارزشمند این آبشار، دایمی و شیرین بودن آب آن است که با توجه به موسمی و شور بودن اکثر آبهای جاری در این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.

تعداد زیادی غار با عمق های مختلف و اشکال و قندیل های زیبا در منطقه وجود دارد و همچنین فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی از جمله گسل ها،‌ طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی و خاک های مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از دیگر جاذبه های این منطقه زیباست.

آبشار فدامی یکی از تفرجگاه های زیباست که با منظره ای زیبا و دل انگیز روح هر انسان دوستدار طبیعت را نوازش می دهد

فدامی آبشاری با آب شیرین در فارس

موقعیت مکانی

آبشار فدامی در بخش فورگ، شهرستان داراب واقع شده است. فاصله این آبشار از مرکز استان فارس ۳۸۰ کیلومتر است که در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندرعباس واقع شده است.
آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید