کنسرسیوم هسته‌ای «فنوویما»، دلیل پایان دادن به همکاری با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه را تاخیر زیاد این شرکت در تحویل پروژه عنوان کرد.

قرارداد ساخت نیروگاه اتمی فنلاند توسط روسیه پایان یافت

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از اسپوتنیک نوشت: کنسرسیوم هسته ای «فنوویما» در فنلاند طی بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، به قرارداد خود با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱» در شمال غرب این کشور پایان داد.

در این بیانیه آمده است: همکاری با شرکت «روس اتم» روسیه در هر دو حوزه طراحی و ساخت نیروگاه اتمی «هانهیکیوی-۱»، از همین امروز پایان می یابد.

کنسرسیوم هسته ای «فنوویما»، دلیل پایان دادن به همکاری با شرکت دولتی «روس اتم» روسیه را تاخیر زیاد این شرکت در تحویل پروژه عنوان کرد.

«روس اتم» قرارداد ساخت راکتور این نیروگاه با ظرفیت هزارو ۲۰۰ مگاوات برق را با احتساب مالکیت ۳۴ درصد آن برای خود در اواخر دسامبر ۲۰۱۳ با کنسرسیوم اتم «فنوویما» امضاء کرد.

هزینه نهایی ساخت این نیروگاه، ۶ و نیم میلیارد یورو اعلام شده بود که قرار بود ۶.۱ میلیارد آن را کنسرسیوم اتمی «فنوویما» پرداخت کند.

بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در فوریه، روابط هلسینکی و مسکو تیره شد و باوجود مخالفت شدید کرملین، فنلاند خواستار عضویت در ناتو شد.

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در برابر ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

روزنامه «اکسپرسن» اعلام کرد که تقاضای دو کشور برای عضویت در ناتو ممکن است ۱۶ می که همزمان با بازدید رئیس جمهوری فنلاند از استکهلم است، ارائه شود.

سوئد و فنلاند از سال ۱۹۹۵ و بعد از عضویت در اتحادیه اروپا، بی طرفی محض را رها کرده اند و در زرمایش های مشترک با ناتو شرکت می کنند اما هنوز به طور رسمی بی طرف محسوب می شوند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید