۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 55353931

طبق اعلام منابع خبری، خروج غیرنظامیانی که در کارخانه فولادِ شهر ماریوپل و دیگر نقاط این شهر پناه گرفته بودند، تحت نظارت سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی آغاز شده است.

آغاز خروج غیرنظامیان از ماریوپل

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: مقامات محلی اوکراین اعلام کردند که پس از نزدیک به دو ماه محاصره، غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد «آزوفستال» در شهر «ماریوپل» پناه گرفته بودند، تخلیه شدند و همچنین امروز دوشنبه به افرادی که در دیگر نقاط شهر نیز پناه گرفته بودند، اجازه خروج داده شد.

گفته می‌شود که این مسئله با پادرمیانی سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی انجام شده است.

سخنگوی سازمان ملل در این باره گفته بود که سازمان ملل تأیید می‌کند که عملیات عبور ایمن در کارخانه فولاد آزوفستال با هماهنگی کمیته بین المللی صلیب سرخ و طرف‌های درگیر در جریان است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوراوکرایندر این باره گفت که انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ غیرنظامی امروز دوشنبه وارد شهر «زاپروژیا» که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است، شوند.

وی در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامش منتشر کرد، گفت: امروز برای اولین بار در تمام روزهای جنگ، این کریدور حیاتی (بشردوستانه) شروع به کار کرد.

یکی از مدافعان اوکراینی کارخانه فولاد از گروه‌هایی مانند سازمان ملل و صلیب سرخ خواست تا از ایمنی افرادی که تخلیه می‌شوند اطمینان حاصل کنند. «اسویاتوسلاو پالامار» معاون فرمانده هنگ «آزوف» در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت که باید تضمین‌هایی از جانب «یک طرف سوم مانند سیاستمداران و رهبران جهان وجود داشته باشد که برای مذاکره با روس‌ها جهت بیرون کشیدن ما از اینجا، همکاری کند».

پیشتر دفتر زلنسکی در همین رابطه و بدون ارائه جزئیات اعلام کرده بود عملیاتی برای خارج کردن غیرنظامیان از کارخانه برنامه ریزی شده است.

همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با زلنسکی در کی یف، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که گفتگوهای فشرده برای امکان تخلیه کارخانه فولاد «آزوفستال» که تحت کنترل نیروهای روسی قرار گرفته، در جریان است.

«ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه با مشارکت سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تخلیه کارخانه آزوفستال موافقت کرد.

ماریوپل که شهری در ساحل دریای آزوف است، آن را به هدفی راهبردی برای روسیه تبدیل کرده است و همچنین نزدیکی آن به شبه جزیره کریمه، اهمیتی مضاعف به آن می بخشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید