۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 55353867

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور با بیان اینکه در کارخانجات محصول ماکارونی به وفور موجود است اظهار داشت: کارخانه‌های تولیدی فعلاً به طور محدود و با مدیریت بار به بازار عرضه می‌کنند تا تغییر قیمت‌های جدید اعمال شود.

کاهش عرضه ماکارونی برای گران شدن

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور از کاهش عرضه ماکارونی در بازار عمده فروشی خبرداد و گفت: اکنون کارخانجات در انتظار عرضه این محصول با نرخ های جدید هستند بنابراین به شکل محدود به بازار عرضه می شود.

در حالی اخباری درباره گران شدن ماکارونی منتشرشده که مسئولان کارخانجات بزرگ تولید ماکارونی پاسخگوی ابهامات در این زمینه نیستند. فعالان صنفی هم از اقدام تولیدکنندگان در کاهش عرضه به بازار خبر می‌دهند که ضرورت برخورد نهادهای نظارتی، تعزیراتی و مسئولان تنظیم بازار با اقدام کارخانجات ماکارونی را ضروری می‌سازد.

در همین زمینه «قاسمعلی حسنی» دبیرکل اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص وضعیت بازار ماکارونی در بخش عمده‌فروشی در پی افزایش جدید قیمت آرد صنف و صنعت افزود: اکنون برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با محدودیت ماکارونی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور با بیان اینکه در کارخانجات محصول ماکارونی به وفور موجود است اظهار داشت: کارخانه‌های تولیدی فعلاً به طور محدود و با مدیریت بار به بازار عرضه می‌کنند تا تغییر قیمت‌های جدید اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر نرخ ماکارونی توسط اتحادیه و کارخانجات تعیین می‌شود تصریح کرد: در صورت اجازه تغییر نرخ به طور حتم ماکارونی به وفور با قیمت‌های جدید عرضه خواهد شد.

حسنی اضافه کرد: اکنون کارخانجات ماکارونی به گونه‌ای در حال مدیریت بازار هستند که هم بازار از محصول خالی نشود و هم کالا با قیمت جدید عرضه شود.

به گزارش ایرنا، در پی اصلاح قیمت نرخ آرد برای صنف و صنعت، کارخانجات ماکارونی اقدام به کاهش عرضه این محصول به بازار تا تغییر قیمت‌های جدید کرده‌اند.

این در حالی است که به تازگی به صورت رسمی نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

این تصمیم دولت در حالی گرفته شد که از ابتدای سال جاری تاکنون قاچاق آرد به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، افغانستان و پاکستان به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی به‌شدت افزایش یافته بود و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به فروش آن‌ها در مرز پاکستان با قیمت ۷۰۰ هزار تومان و در مرز ترکیه با قیمت بیش از یک‌میلیون تومان می‌کردند و از سوی دیگر طی سالیان متمادی صنف و صنعت همچون کارخانه‌های ماکارونی و شیرینی و شکلات و قنادی‌ها، آرد موردنیاز خود را با یارانه ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت سهمیه‌ای دریافت می‌کردند که بخشی از تولیدات وارد بازار داخلی و بخش دیگر با قیمت‌های جهانی صادر می‌شد که سود کلان ناشی از صادرات و یارانه ارائه شده، به جیب تولیدکنندگان این صنایع می‌رفت.

حتی به گفته برخی کارشناسان پرداخت این یارانه باعث می‌شد که بخشی از این آرد یارانه‌ای از طریق قاچاق از کشور خارج شود.

شرکت‌های تولید بیسکوئیت و ماکارونی و رشته و آرد کیک پزی هر کیلوگرم آرد ۱۰ هزار تومانی را با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان خریداری کرده و عمده محصولات خود را صادر می‌کردند و سود زیادی از این راه به جیب می‌زدند، به همین دلیل این اقدام دولت به‌صورت عام و وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت خاص می‌تواند امنیت غذایی کشور را تأمین کرده و مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز برای منافع ملی کشور به همراه داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید