آیا یزرگان و مشاهیر مشهد را می‎شناسید؟ این شهر مهد بسیاری از نام آوران ایران است. با ما همراه باشید.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

سلام نو-سرویس گردشگری: وجود افراد تاثیر گذار، با ذهن هایی هوشیار که همیشه در صدد پیشرفت و آبادانی این کشور پهناور قدم برداشته اند، باعث افتخار است. ایران همواره میزبان مفاخر و نام آورانی بوده است که در دوره‌های متعددی از تاریخ این مرز و بوم، شعله امید را در دل ایرانیان پیوسته روشن نگاه داشته اند.

خوشبختانه نقاط مختلف ایران زمین همیشه مهد علم و ادب بوده است. چه بسیارند کسانی که با وجود تمامی ناملایمات، همواره به دنبال حفاظت از فرهنگ، جان و مال مردم این سرزمین بوده اند.

ما در این نوشتار به معرفی برخی از افراد برجسته و تاثیر گذار اهل مشهد، خواهیم پرداخت.

 شهر مشهد، سهم قابل توجهی در پرورش انسان هایی دارد که هرکدام به تنهایی باعث افتخار و نجات این سرزمین، در دوره های تاریکی از تاریخ بوده اند. در اینجا به اختصار آن ها را معرفی خواهیم کرد.

مشاهیر استان خراسان رضوی

حکیم ابوالقاسم فردوسی:

کسی کو به دانش توانگر بود

ز گفتار و کردار بهتر بود

کمتر کسی در ایران وجود دارد که آوازه این ادیب را نشنیده باشد. سراینده شاهنامه معروف، حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۱۹ در روستای پاژ از توابع شهر توس به دنیا آمد. همانطور که احتمالا می‎دانید نوشتن ارزنده ترین اثر او شاهنامه ۳۰ سال به طول انجامیده است. قوه تخیل و داستان سرایی این حکیم که علاقه زیادی به داستان های کهن ایران زمین داشته است، ستودنی است. می توان گفت این کتاب، مانند شناسنامه‌ای برای اصالت ایرانیان است.

اگر در مسیر بزرگراه مشهد قوچان به مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد سری بزنید، می‌توانید از آرامگاه او دیدن کنید.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

 شیخ طوسی:

ابوجعفر محمد بن حسن بن علی طوسی ملقب به شیخ طوسی از جمله علما و بزرگان اثنی عشری است. در سالهای اولیه زندگی پس از فراگیری علوم رایج در سن ۲۳ سالگی، به عراق مهاجرت کرد و تا پایان عمر در همان جا زندگی کرد. هنگام حمله سلجوقیان و در پی آتش زدن کتب شیخ ها و علما، او به نجف نقل مکان کرد و حوزه علمیه نجف را تاسیس نمود. شاگردان بسیاری داشت و در باب دین، فقه و تاریخ دستی بر قلم داشت. کتاب های ایشان بسیار مورد توجه دانشمندان و علمای برتر فقهی قرار گرفت. پس از درگذشت وی در سال ۴۶۰، بنا به وصیت خودشان خانه و مقبره ایشان واقع در نجف، به مسجد تبدیل شد.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

 جابر بن حیان:

ابوموسی جابربن حیان در سال ۱۰۰ هجری شمسی در شهر توس متولد شد. در سال های اول زندگی، پدرش را به دلیل نقشی که در تضعیف حکومت اموی داشت، به قتل رساندند. پدر او یک داروساز نامدار در میان مردم بود؛ بنابراین پسرش جابربن حیان به ادامه‎ی پیشه‎ی او پرداخت. او بسیار به یادگیری علوم علاقه مند بود و در کیمیاگری یا همان شیمی امروزی بسیار متبحر بود. او را بنیانگذار علم شیمی نامیده اند و ساخت بسیاری از ابزارهای اساسی شیمی و کشف روش‌هایی مانند تقطیر را، به او نسبت می‌دهند. کتاب های این عالم شناخته شده، توجه کیمیاگران اروپایی را در آن زمان بسیار به خود جلب کرد. سرانجام در سال ۱۹۴ هجری شمسی در شهر کوفه، دار فانی را وداع گفت.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

ملک الشعرای بهار:

بسوختیم ز بیداد چرخ و خواهد سوخت

کسی که علم فراموش کرد و جهل آموخت

محمد تقی بهار، متخلص به بهار سیاستمدار روزنامه نگار و شاعر ایرانی است که در سال ۱۲۶۳ در مشهد به دنیا آمد. او نزد پدر خود، ادبیات مقدماتی را آموخت و سپس پس از فوت پدر، شاعر دربار مظفرالدین شاه در زمان قاجار شد. در همان زمان در شهر مشهد عضو مشروطه خواهان بود و با یکی از شاهزادگان و نوادگان قاجار ازدواج کرد و صاحب یک فرزند شد؛ اما متاسفانه عمر همسر و پسرش به دنیا نبود.

بهار فعالیت های زیادی در زمینه تاسیس روزنامه ها، انجمن ها و مجلات داشت و آثار بسیاری در حوزه انواع شعر سنتی، اشعار محلی، دستور زبان و سبک شناسی از او به جا مانده است. سخنرانی های انتقادی او در حوزه سیاست، بسیار قابل توجه است. سرانجام، در بهار سال ۱۳۳۰ در خانه خود فوت شد و در شمیران به خاک سپرده شد.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

مهدی اخوان ثالث:

او از برترین شاعران ایران زمین است. بهتر است قبل از معرفی چند مصرع از شعری که در باب زندگی سروده است را با هم بخوانیم:

زندگی با ماجراهای فراوانش،

ظاهری دارد به سان بیشه ای بغرنج و در هم باف

ماجراها گونه گون و رنگ وارنگ ست؛

چیست اما ساده تر از این، که در باطن

تار و پود هیچی و پوچی هم آهنگ است؟

هی فلانی! زندگی شاید همین باشد!

یک فریب ساده و کوچک.

آن هم از دست عزیزی که تو دنیا را

جز برای او و جز با او نمی خواهی

من گمانم زندگی باید همین باشد..

مهدی اخوان ثالث ملقب به م.امید تاریخ دهم اسفند سال ۱۳۰۷ در طوس مشهد به دنیا آمد. او پس از اتمام دوره دبیرستان به تهران آمد و به کارآموزی مشغول شد سپس شغل معلمی را برگزید. به دلیل مبارزات سیاسی او بر علیه رضاخان در حدود سال ۱۳۲۷ برای مدتی به زندان افتاد.

مهارت او در ادبیات به قدری است که گفته می شود هر کس که با شعرهایش آنها انس بگیرد، این اشعار یک جهان بینی خاص به آن فرد خواهد داد. او از جمله افرادی بود که تفکراتش در جنبش روشنفکران و هنرمندان آن روزگار تاثیر داشت. جالب است بدانید صحبت های ضد و نقیضی در خصوص ارتباط دوستانه او با سید علی خامنه ای، رهبر کنونی ایران مطرح است و برخی منابع باور دارند که او از دوستان نزدیک ایشان بوده است.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

ادیب نیشابوری: از دیگر نامداران استان خراسان رضوی عبدالجواد بجنگردی، معروف به ادیب نیشابوری است. او متولد سال ۱۲۸۱ هجری قمری می‎باشد ودر روستای بیژن گرد چشم به جهان گشود. شهرت این ادیب به دلیل مهارت ایشان در سرودن اشعار متعدد به سبک‌های قرآنی، خراسانی و عراقی می‎باشد.

مشاهیر و نام آوران شهر مشهد را بشناسید / عکس

استان خراسان رضوی نه تنها در گذشته پرورنده بزرگان بسیاری در حوزه‌های علم، ادبیات، فلسفه و دین بوده است؛ بلکه امروزه زادگاه بسیاری از افراد تاثیر گذاری همچون علی شریعتی، فریدون جیرانی، داریوش ارجمند، انوشه انصاری، رضا عطاران، غلامحسین یوسفی، حشمت مهاجرانی، محمدرضا شجریان، محمدباقر قالیباف و... بوده است.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    نفر اخر کار روخراب کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید