این برج دارای پنجره ای در جانب شرقی و یک ورودی با سردری رفیع و با شکوه در سمت جنوب است. هر ضلع برج از خارج ۶/۵۰ و از داخل ۴/۲۵ متر می باشد. در کنج میان دو ضلع و در داخل یکی از ستون ها پله پیچی به عرض ۸۰ سانتی متر جا سازی شده که به بام برج راه می‌یافته است.

ساسان قلعه‌ای بر فراز تپه‌های قزوین

به گزارش سلام نو، قلعه ساسان که به آرامگاه بزرگ نیز معروف است در استان قزوین، دهستان طارم قرار دارد و بر فراز تپه بلندی ساخته شده است. این بنا در عین سادگی نمایانگر جلوه زیبایی از معماری دوران ساسانی و اوایل اسلام و تزئینات آجرکاری این دوره است. برج یا قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) با شماره ۲۳۱۲ در تاریخ ۷۸/۱/۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساسان قلعه‌ای بر فراز تپه‌های قزوین

آرامگاه بزرگ (قلعه ساسان) برجی هشت ضلعی است که در قسمت دورتا دور پایین آن دیواری به ارتفاع دو متر بنا شده که بر روی پایه مزبور، ستون های استوار سنگی بر آورده اند که تا ارتفاع یک متر به شکل چهار بر و از آن به بعد تا زیر گنبد به شکل مدور ادامه یافته اند. این برج دارای پنجره ای در جانب شرقی و یک ورودی با سردری رفیع و با شکوه در سمت جنوب است. هر ضلع برج از خارج ۶/۵۰ و از داخل ۴/۲۵ متر می باشد. در کنج میان دو ضلع و در داخل یکی از ستون ها پله پیچی به عرض ۸۰ سانتی متر جا سازی شده که به بام برج راه می یافته است. احتمال داده می شود گنبد این برج، دو پوش و به صورت هرمی بوده و جزو نخستین بناها به این شیوه است.

ساسان قلعه‌ای بر فراز تپه‌های قزوین

در بنای برج های دو گانه سنگی تارم، شیوه معماری ساسانی از طرز پی بندی و دیوار سازی استوارشان به نحو چشمگیری قابل تشخیص است. این بنا از سه جهت دارای شیب تند است که تا حدی دسترسی به بنا را روی تپه را دشوار می سازد. در حال حاضر، آب دریاچه سدی که در نزدیکی آن قرار دارد، تا پای این تپه ادامه یافته و چشم انداز زیبایی را پدید آورده است. قلعه ساسان در شمال غربی شهر قزوین قرار دارد. این قلعه از شهر قزوین حدود ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید