۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 55353732

اشتغال اصلی ساکنان دایم روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و به ویژه باغداری و دامداری و همچنین صنایع کوچک محلی است. درآمد اکثر مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی و دامپروری تامین می ‌شود. از محصولات زراعی این روستا می ‌توان به گندم، جو و لوبیا اشاره کرد.

زرآباد روستایی دیدنی در قزوین

به گزارش سلام نو، زرآباد روستایی در دهستان معلم کلایه بخش الموت شرقی شهرستان قزوین است. فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۷۵ کیلومتر می باشد. به لحاظ وجود جاذبه های متنوع در این روستا، از جمله وجود امامزاده علی اصغر زرآباد و نزدیکی به دریاچه اوان و چشم اندازهای زیبای طبیعی، جذب گردشگر به این منطقه هر سال رو به افزایش است.

روستای زرآباد از روستاهای هدف گردشگری استان قزوین است. این روستا از لحاظ جاذبه های طبیعی و مذهبی بسیار چشمگیر است.
وجود اماکن مقدس همچون امامزاده علی اصغر بن موسی کاظم (ع) و وجود دو درخت چنار کهنسال در زرآباد با قدمتی کهن، این محدوده را از لحاظ فرهنگی مورد توجه قرار داده است.

زرآباد روستایی دیدنی در قزوین

مشخصات جغرافیایی

روستای زرآباد از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین است که در مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۲۰ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۲ دقیقه عرض شمالی، در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین قرار دارد. از جنوب غربی به کوه خرتو، از شمال غربی به گرده کوه، از غرب به درة وکه و از جنوب به دره آبیابان محدود می ‌شود و رودخانة فصل زرآباد نیز از غرب آن عبور می ‌کند. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۷۳۰ متر است.

اقتصاد روستا

اشتغال اصلی ساکنان دایم روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و به ویژه باغداری و دامداری و همچنین صنایع کوچک محلی است. درآمد اکثر مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی و دامپروری تامین می ‌شود. از محصولات زراعی این روستا می ‌توان به گندم، جو و لوبیا اشاره کرد. باغداری نیز به دلیل وجود شرایط مناسب از رونق مناسب برخوردار است و محصولاتی از قبیل انگور، گردو، فندق، آلبالو و گیلاس از میوه های سردرختی روستا به شمار می‌ رود. دامپروری نیز در کنار مشاغل فوق در روستا رایج است و روستاییان با پرورش گوسفند و گاو به تولید محصولات لبنی و دامی می ‌پردازند.

آداب و رسوم

مردم روستای زرآباد علاقه خاصی به آیین های سنتی و مذهبی دارند و در حفظ آن کوشا هستند. از آیین های مذهبی ویژه مردم زرآباد، اجرای مراسم عزاداری در دهمین روز ماه محرم (روز عاشورا) است که در کنار درخت خونبار و مقبره امامزاده علی اصغر بن موسی کاظم (ع) انجام می گیرد. از غذاهای محلی این روستا میتوان فسنجان و آش ترش را نام برد.

زرآباد روستایی دیدنی در قزوین

جاذبه‌های گردشگری روستای زرآباد

مناظر طبیعی منطقه و چشم اندازهای سرسبز باغ های وسیع، نمای زیبا دریاچه اوان و حواشی آن، کوههای بلند کم نظیر، مراتع غنی در دامنه پرشیب و جویبارها و چشمه سارهای زلال به خصوص در فصول بهار و تابستان از جاذبه ‌های طبیعی روستای زرآباد به شمار می ‌آیند. با فرا رسیدن فصل بهار و رویش درختانی از قبیل زرشک، بادام کوهی، بنه، گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، بومادران، کنگر، شب بو، گل مریم، قدومه، درمنه، کاکوتی، ترنجبین، گون و انواع گل های وحشی رنگین، چشم اندازهای زیبایی در محدوده روستای زرآباد خلق می شود.

امامزاده علی اصغر، درخت خونبار روستای زرآباد (این درخت که به چنار خونبار معروف است نوعی صنوبر است که در روستای زرآباد الموت واقع است.) و مناظر طبیعی روستا از دیگر جاذبه های این روستا هستند.

درخت خونبار

درخت چنار مشهوری در روستای زرآباد وجود دارد که به چنار خونبار معروف شده است. اهالی روستای زرآباد اعتقاد دارند که از این درخت هر سال در زمان اذان صبح روز عاشورا خون، یا مایع سرخی شبیه خون و خونابه تراوش می‌ کند. این چنار در زیارتگاه امامزاده علی اصغر زرآباد قرار گرفته است. هر سال مردم بسیاری در روز عاشورا از دور و نزدیک به امامزاده علی اصغر می‌ روند تا هم عزاداری کنند، هم شاهد تراوش خون از این درخت باشند.  
بر اساس آزمایشی که انجام گرفته، ماده مترشحه از چنار ماهیت خونی ندارد، بلکه صمغ ویژه‌ ای است که بر خلاف سایر صمغ‌ ها پس از جریان یافتن، خشک می‌ شود. همچنین رابطه علی و معلولی میان عاشورا و جریان صمغ اثبات نمی‌ شود، زیرا جریان صمغ در سایر ایام نیز قابل مشاهده است.

زرآباد روستایی دیدنی در قزوین

امکانات روستا

این روستا دارای مدرسه ابتدایی، مسجد، خانه بهداشت، آب، برق، تلفن و جاده آسفالته مناسب است.

برای گردشگران نیز زائرسرای امامزاده (که در مجاورت آن بنا شده و اخیرٍا نیز مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته است) تعدادی باغ، ویلا و سوئیتهای محلی با امکانات متفاوت آماده پذیرایی از مهمانان می باشند.

اطلاعات لازم:

فاصله روستا تا مرکز استان (۷۵ کیلومتر)
فاصله روستا تا نزدیکترین شهر (۱۵ کیلومتر)
نوع و کیفیت جاده ارتباطی: جاده آسفالته

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید