۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 55353730

این بنا در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و بنای آن همزمان با شروع حفاری های شوش و با به کار گیری بخش زیادی از آجرهای به دست آمده از کاوش های شوش و چغازنبیل ساخته و در سال ۱۳۴۵ گشایش یافت. داخل حیاط موزه بعضی از مجسمه‌ها و آثار باستانی در داخل محفظه های شیشه ای برای بازدید عموم قرار دارند.

موزه شوش مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، موزه شوش یکی از مهمترین موزه های ایران است. این موزه که در میان باغی بزرگ ساخته شده است، دارای شش تالار بزرگ است و  آثار به نمایش درآمده در آن حاصل بخشی از حفاری‌های منطقه شوش و چغازنبیل می باشد. آثار این موزه به دوره پیش از تمدن عیلام تا دوران پس از اسلام تعلق دارد.

موزه شوش با نمایی آجری و ۵۵۰ ‏متر مربع زیر بنا، در میان باغی به وسعت ۱۴,۶۳۵ ‏متر مربع ساخته شده است. این موزه بر سر راه قلعه باستانی شوش و در روبروی بقعه دانیال نبی واقع شده است. موزه شوش یکی از مهمترین موزه های اشیای ایران باستان است و آثار با ارزشی از دوران مختلف تاریخی را داراست.

موزه شوش مقصدی مناسب برای گردشگری

این بنا در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و بنای آن همزمان با شروع حفاری های شوش و با به کار گیری بخش زیادی از آجرهای به دست آمده از کاوش های شوش و چغازنبیل ساخته و در سال ۱۳۴۵ گشایش یافت. داخل حیاط موزه بعضی از مجسمه ها و آثار باستانی در داخل محفظه های شیشه ای برای بازدید عموم قرار دارند. آنهایی که آسیب پذیری بیشتری دارند، درون ساختمان منتقل شده اند.

آثار نگهداری شده در این موزه از مجسمه ها و سرستون های مکشوفه از مسجد سلیمان و آپادانای شوش، تابوت های سفالی و سنگی و خمره ای سفالی، مجسمه های خدایان، تزیینات دیواری سفالی، چگونگی تدفین در دوره ایلامی همراه با وسایل متعلق به فرد متوفی، پاشنه در، آجر نوشته های مکشوفه از شوش و چغازنبیل، خط نوشته های ایلامی، اکدی، پارسی باستان، آرامی، سریانی و پهلوی میانه، گوی های سفالی و گل میخ های تزیینی سفالی و کاسه های مکشوفه از حمیدیه مربوط به مندایی ها که منقوش به اوراد مقدسی است، تشکیل شده است. از جمله دیدنی ترین اشیا بخشی از کاخ آپادانای شوش است. همچنین داخل حیاط موزه شوش بعضی از مجسمه ها و آثار باستانی در داخل محفظه های شیشه ای برای بازدید عموم قرار دارند.

موزه شوش مقصدی مناسب برای گردشگری

از دیدنی ترین اشیاء این موزه، بخشی از کاخ آپادانا است که در دوره داریوش هخامنشی ساخته شده بود. تنها تفاوت این کاخ با تخت جمشید وجود سنگ نگاره های رنگین در کاخ آپادانا بوده است. بخش مهمی از موزه لوور پاریس در فرانسه را سنگ نگاره های رنگین کاخ آپادانا بخود اختصاص داده که شگفتی بازدید کنندگان را به همراه دارد. البته کاوشگران فرانسوی تمام این دیواره های رنگین را به هنگام کاوش در کاخ آپادانا، غارت کردند. موزه شوش نسبتا بزرگ است و بخشی از اشیای کاخ آپادانا و سایر آثار دوران مختلف تاریخ ایران در آن به نمایش درآمده است.

موزه شوش یکی از معروفترین موزه های نگهداری اشیاء باستانی است.

شهر باستانی شوش، در استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع است و از حدود سال ۴۲۰۰ پیش از میلاد مسیح، نقشی کلیدی در روابط میان بین الهنرین باستان و سرزمین ایران داشته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید