بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، بیش از نیمی از یارانه‌بگیران فعلی در «طبقه متوسط» قرار گرفته‌اند؛ ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند و هفت درصد نیز در طبقه «برخوردار» هستند.

امسال یارانه معیشتی چه کسانی حذف شده است؟

به گزارش سلام نو، یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی ۴۵ هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

برابر اعلان این سازمان، سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر منتظر باشند تا «سی امین» مرحله یارانه معیشتی را دریافت کنند.

در این مرحله از واریز نیز به خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

قابل ذکر است «هفدهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده‌اند، کسر خواهد شد.

در رابطه با پرداخت یارانه‌های نقدی پایگاه رفاه ایرانیان اطلاعات درآمدی و معیشتی از جمعیت ۷۷.۴ میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور را ارائه کرد.

بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، بیش از نیمی از یارانه‌بگیران فعلی در «طبقه متوسط» قرار گرفته‌اند؛ ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند و هفت درصد نیز در طبقه «برخوردار» هستند.

مشخص نیست که آیا این اطلاعات مبنای حذف یارانه‌بگیران طی سال جاری خواهد بود یا نه.

اما از این آمار چنین برمی‌آید که دولت فقط ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران فعلی را مستحق دریافت یارانه و مابقی را در رسته طبقه متوسط یا برخوردار می داند.

دهک‌بندی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان براساس شاخص‌هایی چون دارایی‌ها، حقوق، بیمه، سفر خارجی، مالکیت خودرو و منزل و میانگین واریز سالانه به حساب سرپرست و اعضای خانوار در سال‌های ۹۵ تا ۹۸، تراکنش خرید بانکی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام گرفته و براساس آن، جمعیت یارانه‌بگیرها به ۱۰ قسمت تقسیم شده است.

برخی رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌بگیران است.

رسانه‌های منتقد در حالی مدعی برنامه دولت برای حذف ۶۳ درصدی یارانه بگیران شده‌اند که این موضوع برخلاف قانون بودجه امسال است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را تکذیب کرد.

ایرنا این موضوع را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری کرد که این وزارتخانه این خبر و آمار و ارقام آن را تکذیب کرد.

 براساس بند «ب« تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ با عنوان «هدفمندسازی یارانه ها» بر حذف یارانه خانوارهای پردرآمد تاکید دارد.

بر اساس این بند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون (پایان خرداد ماه امسال)، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام، تا منابع حا صل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پو شش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

همچنین طبق قانون بودجه امسال، سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، می توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی، در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه ها آنها مجددا برقرار شود. کلیه دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارتخانه مذکور هستند.

طبق قانون بودجه، دولت موظف به شناسایی سه دهک پردرآمد جامعه و حذف یارانه نقدی آنها است، بنابراین حذف ۶۳ درصد یارانه‌بگیران خیال‌پردازی رسانه منتقد دولت است.

رسانه‌های منتقد دولت در حالی مدعی حذف یارانه ۶۳ درصد مردم کشور توسط دولت شده‌اند که این موضوع بر خلاف قانون بودجه امسال است و همان طور که قانون تاکید دارد باید یارانه ثروتمندان باید حذف شود.

دولت سیزدهم در اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها تاکید دارد و حذف یارانه دهک‌های پُردرآمدها، مطالبه مجلس و کارشناسان است که دولت قبل به اجرای آن تن نداد و ظاهراً این رسانه‌ها نگران حذف یارانه ثروتمندان است./ ایرنا

کد خبرنگار: ۱۵
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید