در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه زولبیا و بامیه و طرز تهیه آن در خانه صحبت کنیم. اگر طرفدار این خوراکی خوشمزه هستید حتما ما را همراهی کنید.

تاریخچه زولبیا و بامیه به چه دورانی برمی‌گردد!

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: زولبیا و بامیه یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در بین تمامی ایرانیان در همه قسمت‌های ایران است. این خوراکی بسیار معروف در بین ایرانیان در ماه مبارک رمضان جزو پایه ثابت سفره افطاری و یا سفره سحری است. در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه زولبیا و بامیه و طرز تهیه آن در خانه صحبت کنیم. اگر طرفدار این خوراکی خوشمزه هستید حتما ما را همراهی کنید.

تاریخچه زولبیا و بامیه مربوط به چه زمانی است؟

تاریخچه زولبیا و بامیه به دوره ناصرالدین شاه برمی‌گردد. جالب است که بدانید جعفر شهری در کتاب تهران قدیم گفته است که یکی از چشمگیرترین تحولات در فضا شهری و خانه‌ها در ماه رمضان عطر و بوی زولبیا و بامیه، گوش فیل و پشمک بوده است که فقط در ماه رمضان پیدا می‌شده است. این خوراکی معروف به قدری برای ناصرالدین شاه خوشایند بوده که در نقل قولی از وی آمده است که گفته بود: ماه رمضان هم می‌آید تا بامیه سیری نوش جان کنیم. این خوراکی خوشمزه حدود ۱۵۰ سال است که در بین ایرانیان معروف شده است و در زمان ناصرالدین شاه به قدری معروف و ارزشمند بود که افراد نزدیک پادشاه برای دیدار کردن با وی برایش زولبیا و بامیه هدیه می‌بردند.

مواد مورد نیاز برای زولبیای خانگی چه موادی هستند؟

برای درست کردن زولبیا خانگی مناسب برای ۶ نفر به ۲ قاشق ماست، دو قاشق غذاخوری نشاسته،۱ لیوان که معادل ۱۲۰ گرم است آرد قنادی، یک قاشق چای خوری خمیر مایه، سه چهارم پیمانه آب، زعفران به مقدار لازم و یک قاشق غذاخوری شکر احتیاج دارید.

چطور زولبیای خانگی درست کنید؟

مرحله اول در درست کردن زولبیای خانگی عمل آوردن خمیر مایه است. ابتدا خمیر مایه فوری را با شکر و آب به هم بزنید و درون یک ظرف بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید. سپس آرد و نشاسته ذرت را به همراه زعفران مخلوط کنید و به خمیر مایه عمل آمده ماست را اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید. برای مدت زمان یک شب اجازه دهید تا در یخچال بماند تا خمیر مایه ترش نشود و همچنین عمل آید. پس از اینکه به خمیر استراحت دادید و آن را از یخچال خارج کردید به میزان لازم به آن روغن اضافه کنید و اگر مایع زولبیا خیلی سفت بود می توانید قاشق قاشق آب ولرم اضافه کنید تا مایع روانی به دست آید. اکنون نوبت به این رسیده که مایع را درون یک قیف بریزید و آن را به صورت دورانی بر روی روغنی که از قبل درون ماهیتابه گرم کرده اید بریزید و اجازه دهید تا زولبیا سرخ شود. نوش جان. دقت کنید که اگر از ماست پر چرب برای درست کردن زولبیا استفاده کنید در نهایت زولبیای بهتری را خواهید داشت. همچنین از دیگر نکات درست کردن زولبیای حرفه‌ای این است که هرچه مایع سفت‌تر باشد مواد از درون قیف با ضخامت بیشتری خارج می‌شود و شکل نهایی آن زیبا نخواهد شد، اما اگر مایع رقیق‌تری داشته باشید شکل نهایی زولبیا بسیار زیباتر خواهد شد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید